• Sanna08

Eget rum vid födsel

Helluu måste bara fråga... när ni förstföderskor där ute som har fött har ni fått eget rum då? Jag prata med min sambos syster som fick en underbar fin pojk nu imorse och hon fick inget eget rum.. hade en kvinna bredvid sig som rååå snarkade och hon sprack där nere så hon blev sydd. Så vi satt o messa o hon sa det att ja... så jag sitter här nu med han i famnen själv... men vågar inte röra mig för att jag är rädd att jag tappar honom ... hur fan ska hon få någon sömn med en snarkande elefant bredvid sig och sen ingen anhörig där..? (Skratt) måste ju vara ert skämt eller ? Jag sa till D min sambo att du får inte åka någonstans efter jag har fött! Du stannar hos mig! Haha.... ett annat alternativ var Varberg då men det är ju en bit att åka från Gbg /: hur har ni gjort? Tacksam för svar... <3

• Svar på tråden Eget rum vid födsel
  • Gina43

Det är ett par faktorer som spelar in: 1. Hur beläggningen ser ut och 2. Individens behov. I den bästa av världar skulle alla få eget rum, men inte har vården råd med att det ska stå en massa tomma rum, därför är rummen förstås begränsade till antalet. Är det många samtidigt så är det rimligt och logiskt att de som har störst behov (lång, svår förlossning, skador m m) får egna rum.

Paxton skrev 2017-05-09 10:33:27 följande:

Födde på Östra för tre veckor sedan och blev kvar med min man i flera dagar, i eget rum. Hade åkt hem direkt om jag var tvungen att dela. BB finns på mer än en våning och dessutom byggs det fler för fulla muggar. Alla hade eget rum tillsammans med sina partners.

Men om du hade förmågan och kunde ha åkt hem direkt (vilket vi får utgå från eftersom du skriver att du skulle ha gjort det om du tvingats dela rum) varför åkte du inte hem? Varför stanna på BB längre än vad man behöver eller måste?
  • Kasperina

Med första barnet sökte jag medvetet till en förlossning som garanterade eget rum åt förstaföderskor, för det kändes jätteviktigt att min sambo kunde vara kvar.
    Med andra barnet brydde jag mig inte, men jag fick eget rum då med.

• tulip79

Vi fick eget rum båda gångerna. Vi stannade en natt med båda barnen (2011 o 2014). Födde på Akademiska. Jätteskönt med eget rum o lugn och ro!

• monkees

När jag fick vår första dotter 1987 så låg jag på en sal med fyra andra mammor. En hel vecka låg jag kvar då jag förlorat mkt blod och var svag. Vilken lycka jag kände varje morgon när den trygga personalen kom in och kollade tempen på oss och hade ett "tåg" av bebisvagnar med sig. Våra bebisar las hos oss för att vi skulle få igång amningen och sedan kunde man stappla ut i en matsal och äta frukost sittande på en uppblåsbar sittring. Dotter nummer två, ensamrum, ingen kontakt med personal ÖHT. Åkte hem snarast.

• Nixe
    monkees skrev 2017-05-10 16:50:25 följande:

När jag fick vår första dotter 1987 så låg jag på en sal med fyra andra mammor. En hel vecka låg jag kvar då jag förlorat mkt blod och var svag. Vilken lycka jag kände varje morgon när den trygga personalen kom in och kollade tempen på oss och hade ett "tåg" av bebisvagnar med sig. Våra bebisar las hos oss för att vi skulle få igång amningen och sedan kunde man stappla ut i en matsal och äta frukost sittande på en uppblåsbar sittring. Dotter nummer två, ensamrum, ingen kontakt med personal ÖHT. Åkte hem snarast.

Ja usch, att behöva ta hand om sitt barn själv, förstod att du flydde fältet...? Ärligt talat låter det riktigt tragiskt att fyra mammor bara låg där med sina barn åtskiljda hos främmande personal i små plastbaljor och att dom kom in för en stunds hud mot hud för amningens skull när man idag vet att det är väldigt viktigt stt barnen är MYCKET hud mot hud hos mamma hela första dygnen/tiden just för amningens och anknytningens skull. Det var ju just därför amningen sällan funkade någon längre stund på den tiden (är själv född 87), för att man inte fattat att sånt inte dunkar i intervaller på klockslag. Dela sal med tre andra okända kvinnor hade jag vägrat som nyförlöst, då vill jag vara ifred med barn och man och vila upp mig, inte tjattra med övriga. Så olika det kan vara.. Jobbar själv med nyförlösta familjer och vi går bara in på rummen om dom vill oss ngt eller om det är ngt nödvändigt vi måste göra. Föräldrarna vill i 9,9 fall av 10 helst inte bli störda alls om det inte behövs vilket jag snarare tycker är ett friskhetstecken.
  • monkees
    Nixe skrev 2017-05-11 10:50:43 följande:
    Ja usch, att behöva ta hand om sitt barn själv, förstod att du flydde fältet...? Ärligt talat låter det riktigt tragiskt att fyra mammor bara låg där med sina barn åtskiljda hos främmande personal i små plastbaljor och att dom kom in för en stunds hud mot hud för amningens skull när man idag vet att det är väldigt viktigt stt barnen är MYCKET hud mot hud hos mamma hela första dygnen/tiden just för amningens och anknytningens skull. Det var ju just därför amningen sällan funkade någon längre stund på den tiden (är själv född 87), för att man inte fattat att sånt inte dunkar i intervaller på klockslag. Dela sal med tre andra okända kvinnor hade jag vägrat som nyförlöst, då vill jag vara ifred med barn och man och vila upp mig, inte tjattra med övriga. Så olika det kan vara.. Jobbar själv med nyförlösta familjer och vi går bara in på rummen om dom vill oss ngt eller om det är ngt nödvändigt vi måste göra. Föräldrarna vill i 9,9 fall av 10 helst inte bli störda alls om det inte behövs vilket jag snarare tycker är ett friskhetstecken.
    Ja folk är olika. Jag uppskattade oerhört att få känna mig omhändertagen där på BB eftersom jag fött fram en dotter på 4500g med hjälp av sugklocka och hade oerhört svårt att röra mig. Den där veckan på BB 1987 är ett underbart varmt minne. Trygghet, gemenskap och så att ha fått en helt underbar unge! Magiskt.
  • monkees
    monkees skrev 2017-05-11 11:38:27 följande:
    Ja folk är olika. Jag uppskattade oerhört att få känna mig omhändertagen där på BB eftersom jag fött fram en dotter på 4500g med hjälp av sugklocka och hade oerhört svårt att röra mig. Den där veckan på BB 1987 är ett underbart varmt minne. Trygghet, gemenskap och så att ha fått en helt underbar unge! Magiskt.
    PS: Jag minns inte att jag konverserade särskilt mkt med de andra mammorna. Jag är nog mer typen som lyssnar och "vilar" i det allmänna pratet. Det är främst den fantastiska personalen som gjorde vistelsen så fin.
  • annib87

Vi födde på Borås förlossning sist och kommer göra det nu igen. Detta framförallt för att slippa dela rum, samt att min man ska få stanna kvar och för att vi inte ska behöva bli hemskickade efter några timmar. Vi var supernöjda med allt sist. Har fått uppfattningen om att Borås och Varberg är ungefär samma.

• Sanna08

Ojj! Ja nä men det är ju så.. man kan bara hoppas på att man får eget rum (:

Axioria1 skrev 2017-05-09 19:49:41 följande:

De vanligaste är att dela i Örebro men jag fick eget 3 nätter när sonen föddes. Men det berodde på att jag var sängliggandes i 2 dygn efter förlossningen så jag blev "prioriterad". Sen efter 3 nätter fick jag dela rum. Hade knappt sovit på flera dygn. Var inte kul. Bebisen sov ej, mjölken rann till, bebisen kunde ej få något tag och amma, bebis grät, jag grät.

Kände än värre av att jag kände att vi störde den andra nyblivna mamman.

Sluta med att de väl tyckte så synd om mig så jag fick ett "eget" rum men de sa att om se kom upp någon från förlossningen så skulle jag behöva dela. Men se kom ingen.

Skulle "gärna" dela vid andra tillfällen men som nybliven mamma känner man sig väldig skör och osäker så jag tycker att man åtminstone vid första barnet borde få va själv på rummet med sin partner. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Svar på tråden Eget rum vid födsel