• tuntemattomana

Hur få bebisen att ta napp??

Vårt första barn vägrade napp. Nu har vi en ny liten på 2 veckor och nu vill vi verkligen lyckas!
    Vi har provat olika nappar och en napp accepterade han under några dagar.
    Men sen helt plötsligt en dag åkte den ut igen..
    Vi har inte gett upp men varvat den med våra lillfingrar då han haft magknip och blivit nöjd att få snutta på nånting.
    Var det dumt`?

Är det bara att fortsätta jobba på det varje dag eller hur har ni gjort som lyckats?
    Eller är det bara så att vissa barn inte tar napp..

• Svar på tråden Hur få bebisen att ta napp??
  • tuntemattomana
    Nyfikna72 skrev 2017-05-09 19:41:56 följande:

Alla barn vill inte ha napp, det är ju inget måste på nåt vis.

nej det är ju inget måste men det vore skönt om han ville det eftersom det är mycket smidigare än att gå med ett lillfinger i munnen på honom.. :P
  • Anonym (San)

Vår kille vägrade alla nappar, tills jag stoppade in en (vilket jag inte visste!) som det var fel på, troligen ett fabriksfel, för den var extra STOR, själva "sugtutten"..

Sen vande han sig vid mindre storlek men aldrig tagit någon napp som är för bebisar under 6 månader, och inte heller dom där själva tutten är "vinklad".. Så mitt råd, testa en STOR helt rund napp..

• Anonym (F)

Min son tog inte heller napp .. inte förrens han var runt 7 månader och jag testade igen av en slump :) Dock är jag fortfarande ovan vid att "nappen kan vi ju ge" då vi aldrig haft den förmånen(?) att ta till.. så den används väldigt sällan och han är nu 1 år ..

• Anonym (Liv)

Vår dotter var nog nästan två mån innan hon ville ha napp. Testade lite då och då tills det funkade. Det är olika, ge inte upp. Hon gillade bara nappar utan ring t ex.

• cosinus

Min äldsta ville inte ha, vi gav upp och vid 4 månader hittade hon tummen och sög på den ist.

Nummer 2 och 3 tog napp ganska direkt.

Nummer 4 ville inte ha men där gav jag mig f-n på att det skulle lyckas och efter 4-5 månader så tog hon den. Man får träna när de är på bra humör för i början blir de bara mer arg om de är småupprörda och man stoppar dit en napp. Sen kommer en tid när de tycker den är helt ok men har svårt att hålla fast den och då kunde jag ofta få den att stanna om jag liksom la något mot. Typ i vagnen med filten som gav ett litet tryck på nappen (det var höst så det blev inte för varmt).

Och ja, självklart kan man låta det vara, många klarar sig utan napp men en unge som inte sover en sekund på natten utan att suga på ens fingrar och som gallskriker alla bilresor om man inte har fingret i munnen då är det sjukt mycket smidigare att få dit en napp.

• tuntemattomana
    cosinus skrev 2017-05-10 16:25:28 följande:

Min äldsta ville inte ha, vi gav upp och vid 4 månader hittade hon tummen och sög på den ist.

Nummer 2 och 3 tog napp ganska direkt.

Nummer 4 ville inte ha men där gav jag mig f-n på att det skulle lyckas och efter 4-5 månader så tog hon den. Man får träna när de är på bra humör för i början blir de bara mer arg om de är småupprörda och man stoppar dit en napp. Sen kommer en tid när de tycker den är helt ok men har svårt att hålla fast den och då kunde jag ofta få den att stanna om jag liksom la något mot. Typ i vagnen med filten som gav ett litet tryck på nappen (det var höst så det blev inte för varmt).

Och ja, självklart kan man låta det vara, många klarar sig utan napp men en unge som inte sover en sekund på natten utan att suga på ens fingrar och som gallskriker alla bilresor om man inte har fingret i munnen då är det sjukt mycket smidigare att få dit en napp.

Ja det är ju smidigt om napp funkar! Tack!
  • lovecat

Min dotter tog inte napp förrän hon var 5 månader, men hon var så tuttig av sig att jag verkligen ville ha avlastning och gav inte upp :) Till slut tog hon en napp av modell Nuk Genius i LATEX (om du inte testat latex så gör det, de är mycket mjukare), vet flera nappvägrare som gillat den. Men annars är mitt råd att köpa hem alla varianter som finns och prova till någon faller barnet i smaken :)

• Amalian83

Jag har aldrig trugar med napp. Första fick kväljningar av napp så jag testade bara ett fåtal gånger. Andra kväljer inte men hon fattar inte grejen utan spottar bara ut.

Kanske för att jag är van med barn utan napp, men varför vill du så gärna att barnet ska ta nappen? Sugbehovet försvinner ju efter ganska få veckor så du ger ju vara barnet en onödig vana. Särskilt om barnet inte vill ha nappen. Det är en lite annan sak om barnet tar nappen utan överdrivet trugande.

• Anonym (--)

Varför vill du att barnet ska ta napp?

Jag fick mitt barn nummer tre för snart 2 veckor sen. Och måste helt ärligt erkänna att jag inte förstår varför man duttar in en napp i munnen på sina barn!?! Är det för att få tyst på dem? Eller? Jag fattar inte, om de vill ha något i munnen så är det ju pga amning (öka produktion, närhet och tröst eller hunger) eller intag av mat. Varför måste man dutta in en napp? Dessutom blir det ju bara jobbigt sen när man ska avvänja dem + att tänderna allt som oftast blir sne/utställda och tar skada,

• AndreaBD

Jag var glad över att inget av mina tre barn krävde napp. Jag försökte väl lite, framför allt när den äldste skrev väldigt mycket i perioder. Men det är skönt att de ändå inte ville ta den. Det finns väl nästan bara nackdelar? Tänderna kan bli snedda och sedan måste man vänja av dem igen.

Barn behöver inte suga på något, inte på ett finger heller. De suger när de äter, det räcker gott och väl.

• Litet My

Vissa barn tar helt enkelt inte napp. Vi har en som gillat den från början och 2 som inte alls gillat det. Ser ingen större mening led att truga och truga som många gör. Det extrema sugbehovet försvinner oftast efter några månader.

Svar på tråden Hur få bebisen att ta napp??