• kickerina

hjälp

Jag vänder mig till er för att få tips & råd, självklart funderar jag på att hjälpa sonen med att söka hjälp åt han.

Sonen 10 år, från världens goaste kille , som totalt har vänt om, där han är-det är där det händer,skolan ringer ibland hem , då han kommit i konflikt, stor i munnen, hora,håll käft,fitt unge.väldigt väldigt kaxig , jag bara väntar på att han kaxa upp sig mot fel person så det blir värre tillbaka
    sonen får ha en snurrstol i skolan pga svårt att koncentrera sig
    sonen är väldigt överviktig ,han blir riktigt elak om han inte får äta. och JO, han får äta sig mätt, men han blir aldrig nöjd, även om han nyss ätit så ska han äta om någon annan äter... gosaker kan jag längre inte ha hemma, då det hänt att han är uppe på natten och äter..under hans säng kan jag hitta, som glasspapper,chipspåsar..frysta panpizzor...-tröstäter han !?!?
    läxorna är ofta ett stort problem, han vägrar, vi får bråka oss igenom dom..skiter i om han lämnar in en halvgjord läxa
    skolans konflikter har lett till att träffa rekorn 1 gång i veckan
    han pratar väldigt högljud..
    annars är han en väldigt aktiv kille som älskar fotboll,cykla.tvspel
    han har en fruktansvärt kort stubin och brusar lätt upp..han tål inte skämt ,utan tar allt på blodigt allvar

Blir så ledsen över min underbara älskade son..upperbarligen m,år han inte bra...gör så fruktansvärt ont i mammahjärtat

PÅHOPP UNDANBEDES!!!!

• Svar på tråden hjälp
  • Mawie

Känns nästan som något hänt, kanske i skolan, problem med kompisar.

Känner igen en del i min 10 åring.

Aktiviteter är nog viktigt, fokusera på annat så de inte tänker på mat.

Fick plocka bort tv-spelet hemma då jag märkte att han blev " kaxig"

Prata med skolkuratorn att du är orolig

Kram!

• kickerina

Han har bra med kompisar, blir ej retad oprovocerat, skulle något ha hänt vet jag att han skulle berätta för mig

• blomman 2

Och allt detta med hans beteende har dykt upp nu? Har han alltid varit överviktig men att det har eskalerat nu? Att överäta kan bero att man äter bort sin stress,att det lugnar när han äter. Vid 10 årsåldern börjar man hålla inne med saker som orsakar skam,kanske det är därför han inte längre säger något om hur han mår? Har han lidit av dålig impulskontroll tidigare? Hur som helat så har ert barn stora problem och behöver stöd och hjälp! BUP ?

• kickerina

Detta har kommit nu mera & mera..nej, övervikten började för ca 2 år sedan ,men bara eskaljerat

• blomman 2
    kickerina skrev 2017-05-09 22:45:02 följande:

Detta har kommit nu mera & mera..nej, övervikten började för ca 2 år sedan ,men bara eskaljerat

Varför jag undrade om övervikten är att jag känner igen din sons mönster från andra barn som jag har mött. Speciellt det där med att äta i smyg. Det är ett varningstecken känner jag. En släkting till mig hade detta beteende från att han var ca:5 år,han gjorde som din son,smusslade en massa mat till sitt rum i tid och otid. Även nattetid. Och även fryst mat. Mat blev ett stort problem och det eskalerade och hade samma mönster som en alkoholist har. Jag vill INTE skrämma eller döma dig,vill bara upplysa om att något OROAR din son och han dämpar det med mat. Kanske därför som han är stökig i skolan...inte konstigt tycker jag...och kanske han blir retad fastän han inte vill säga något till er,för han vet innerst inne att det han gör är fel och känner sig skamsen över det men inte vet hur han skall komma ur detta. Ni behöver absolut gå vidare i detta så han går proffesionell hjälp innan han får fler problem. Det blir lätt flera ringar på vattnet,ett problem leder till flera som det nu har gjort. Hur tänker ni kring det? Är det svårt att be om hjälp utifrån? Vad säger skolan? Med all omtanke<3
  • Kristin1982

Från att min son varit en väldigt snäll kille som precis fyllt 9år så har det där med att sköta sig i skolan eskallerat och fröken ringde hem för första gången förr veckan och sa att det är lika bra att han går hem för här får han inget gjort. Han berättar varken bra eller dåliga händelser i skolan så jag vet inte vad som händer. Men han har oftare och oftare börjat säga att ingen gillar honom och ingen älskar honom. Försöker bla säga i kompis relationer så måste man vara en snäll kompis och viktigt att låta andra få bestämma oxå. Och ingen vill ju vara vän på rikgtigt med den där tuffa sura ... mitt mamma hjärta gråter när man ser sin son vara så anti livet.

• Anonym (funderar)

Har något hänt sista året? Börjat mellanstadiet och bytt lärare? Nya elever i klassen? Något som ändrat sig hemma?

Funderar på om det kan handla om koncentrationssvårigheter - som ofta är förknippad med dålig impulskontroll. Den dåliga impulskontrollen visar sig hos en del som överdrivet ätande - de kan helt enkelt inte stå emot impulsen att äta om det går att hitta mat - vilket ofta kan leda till övervikt.
    Dålig impulskontroll kan också innebära att man inte kan hejda sina utbrott mot kompisar och att man får svårt att hantera sociala situationer.

Tänker på att många barn med koncentrationssvårigheter och dålig impulskontroll kan ha det tufft i skolan, både att orka följa undervisningen och att klara av det sociala samspelet på rasterna. Att behöva anstränga sig för att hantera sina svagheter gör dem trötta, och då får de ännu svårare att hålla tillbaks impulserna... och så kommer de lätt in i en ond cirkel som riskerar att sluta med utbrändhet, låg självkänsla och övervikt.

Begränsningarna i koncentrationsförmåga/impulskontroll kan vara ganska små, men om barnet hela tiden pressas lite längre än förmågan räcker till, kan konsekvenserna ändå bli stora. Därför tänker jag att det inte behöver vara något som hänt just vid ett specifikt tillfälle, utan det kan lika gärna vara en längre tids "utmattning" som plötsligt märks när "bägaren rinner över".

Hur är han under/efter längre skollov? Går han på fritids då eller är han hemma?

Hur ser hans lediga tid ut? Vad behöver han för att återhämta sig och få ny energi?
    För många är det viktigt att vila från intryck och begränsa "stökiga" situationer på fritiden. T.ex kan organiserade aktiviteter i lugna grupper ge energi (fotbollsträning, spel mm), medans mer oorganiserade aktiviteter i större barngrupper ofta är väldigt krävande (fri lek).

Helt klart är att din son mår dåligt, hur han uttrycker det, beror på vilka möjligheter han ser. Litar han på de vuxna i skolan? Eller känner han att han måste hantera konflikterna själv? Hur uppfattas han av kamraterna? Har han behov av att "spela sin roll"? Hur skulle ni kunna hjälpa honom att uttrycka sina behov på ett annat sätt?

Svar på tråden hjälp