• Linnis92

Plockmat

Hej allihop!

Undrar om någon kan tipsa mig om smidig plockmat?

Ska ha födelsedagskalas och tänkte bjuda på någon enkel plockis.

Potatissallad har jag tänkt sen ett fat med rostbiff.

Vad mer? Vi kommer vara 20 personer.

Hur mycket rostbiff per person ska jag räkna?

• Svar på tråden Plockmat
  • Lena

Någon eller några pajer, sallad, bröd och ost kan vara trevligt

• Aska123

Vill du bara ha färdig mat eller hade du tänkt att göra något själv?

Hur mycket beror på hur mycket annat du tänkte ha med. Man kanske 150- 200 g per person skulle jag nog tänka om det inte är riktigt hungriga människor

• Linnis92
    Aska123 skrev 2017-05-10 16:26:52 följande:

Vill du bara ha färdig mat eller hade du tänkt att göra något själv?

Hur mycket beror på hur mycket annat du tänkte ha med. Man kanske 150- 200 g per person skulle jag nog tänka om det inte är riktigt hungriga människor

Tänkte nog göra allt själv.

Tack!
  • Aska123

Eller tänka om å göra mängder med tacos:)

Lax, paj, pastasallad, olika snittar, hemmagjord pizza,

• Linnis92
    Aska123 skrev 2017-05-10 17:57:42 följande:

Eller tänka om å göra mängder med tacos:)

Lax, paj, pastasallad, olika snittar, hemmagjord pizza,

De hade kunnat vara något om det inte var för att jag är sjukt trött på tacos x)
  • Linnis92
    Lena skrev 2017-05-10 16:26:37 följande:

Någon eller några pajer, sallad, bröd och ost kan vara trevligt

Har du tips på paj? Tänkte ev marinera kycklingfiléer att ha kalla också, skulle det funka tror du? Uppskurna såklart..
  • nnnnnnnn

Det här tycker vi är jättegott! Och smidigt att man förbereder allt dagen före.

www.ica.se/recept/kycklingfile-med-tomat-oliv-675100/

Men vi använder ett restaurangknep för att slippa bryna all kyckling istället lägger man filéerna i långpanna, penslar med Colorit soja (eller vanlig soja om man vill ha smak), sen in i ugnen med termometer i så de blir perfekt genomstekta.

Man brukar räkna med ca 175 gram kött per person, så har ni 2 sorter så kan man ta ca 90 gram per person av varje sort.

Det är trevligt att ha ett ljusare kött såsom kyckling och ett mörkare såsom rostbiff. Bra tänkt!

Paj kan man också göra i långpanna om man inte vill ha många lite mindre.
    Västerbottenpaj är väldigt gott och kan också göras dagen före.
    www.lyckasmedmat.se/blog/vasterbottenpaj-n42

• Linnis92
    nnnnnnnn skrev 2017-05-10 20:53:28 följande:

Det här tycker vi är jättegott! Och smidigt att man förbereder allt dagen före.

www.ica.se/recept/kycklingfile-med-tomat-oliv-675100/

Men vi använder ett restaurangknep för att slippa bryna all kyckling istället lägger man filéerna i långpanna, penslar med Colorit soja (eller vanlig soja om man vill ha smak), sen in i ugnen med termometer i så de blir perfekt genomstekta.

Man brukar räkna med ca 175 gram kött per person, så har ni 2 sorter så kan man ta ca 90 gram per person av varje sort.

Det är trevligt att ha ett ljusare kött såsom kyckling och ett mörkare såsom rostbiff. Bra tänkt!

Paj kan man också göra i långpanna om man inte vill ha många lite mindre.

Västerbottenpaj är väldigt gott och kan också göras dagen före.

www.lyckasmedmat.se/blog/vasterbottenpaj-n42

Tack för tipset, den blir det nog! Räcker det med potatissallad eller bör jag göra något annat till också?
  • klyban
    Linnis92 skrev 2017-05-11 05:22:25 följande:
    Tack för tipset, den blir det nog! Räcker det med potatissallad eller bör jag göra något annat till också?
    Nått smått också kanske, som oliver och körsbärstomater.
  • nnnnnnnn
    klyban skrev 2017-05-11 06:17:35 följande:
    Nått smått också kanske, som oliver och körsbärstomater.
    Just oliver och körsbärstomater har man på kycklingen, så om man vill kan man öka mängden.
    Linnis92 skrev 2017-05-11 05:22:25 följande:
    En vanlig grönsallad eller "gör egen sallad" => grönsallad, tomater, majs, gurkbitar, fetaostbitar mm i småskålar.

• Linnis92
    nnnnnnnn skrev 2017-05-11 08:52:01 följande:

Just oliver och körsbärstomater har man på kycklingen, så om man vill kan man öka mängden.En vanlig grönsallad eller "gör egen sallad" => grönsallad, tomater, majs, gurkbitar, fetaostbitar mm i småskålar.

Kan jag tänkte en grönsallad också :) och lite plockfrukt.

Tack för alla tips!
  • Griseknoen35

Laxrullar är gott. Du tar tunnbröd, lägger salladsblad i sen gravad lax och brer på gravlaxsås rullar ihop och klistra ihop kanten med gravlaxsås. Blir grymt gott.

• eHedman

Linda in färska dadlar i bacon och kör i ugnen Herre Gud säger jag bara!!
    Sätt en tandpetare genom varje så håller de ihop plus lätt att plocka och äta sen. :)

Svar på tråden Plockmat