• Äldre 11 May 09:27
    4735 visningar
    15 svar
    15
    4735

    År 1 med 30 elever, 1 lärare/fritids 60 barn, 2 pedagoger. Behöver råd!

    Vi har precis fått reda på att vår dotter ska få börja i höst (år1) i en klass med 30 elever varav 25 är pojkar. Och på fritids så ska det vara 60 barn på 2 personal (1 barnskötare och 1 fritids pedagog)

    Detta känns inte okey! Vi är flera föräldrar som protesterar mot detta. Lokalerna är små och det finns redan en barack ute på skolgården då det är så mycket elever. Området är från början litet (byggt 70-tal) men har expanderat otroligt med ett helt nybyggt område (större än det äldre) med många nya villor. Skolan och förskolan har inte byggts ut utan man har tillsatt en barack på gården och i klasserna är det 25-30 elever i varje klass.

    Har någon nått råd? Ska man kontakta politiker? Tidningen? Förutom rektorn så klart som vi redan har kontakt med.

    Detta är väll inte normalt? Hur har era barn i lågstadiet?

  • Svar på tråden År 1 med 30 elever, 1 lärare/fritids 60 barn, 2 pedagoger. Behöver råd!
  • Prakti­sk59
    Äldre 11 May 09:33
    #1

    25 pojkar 5 flickor. Hur många av barnen pratar svenska hemma ?

  • Äldre 11 May 09:46
    #2

    Nästan alla är svenskar... Någon enstaka mörk. Är ett väldigt "svenskt" område med bara villor/radhus och bostadsrätter.

    Som det är idag iförskoleklassen så är det från början 2 personal (1 fsk lärare och 1 barnskötare) men efter påtryckningar från oss föräldrar i höstas så anställdes 1 barnskötare till.

    Är en väldigt stökig klass där pojkarna är väldigt vilda.. personalen har hela tiden hållt med oss och backat upp oss föräldrar genom att bekräfta att det är en jobbig grupp pga bara pojkar och få personal. Som dom har nu så delas gruppen upp och tjejerna får ha idrott varje vecka och pojkarna var annan för att det går inte bra att ha alla ihop.

  • Caramb­olan
    Äldre 11 May 09:52
    #3

    Tyvärr otroligt vanligt i kommuner som växer mycket och snabbt. Det ser precis likadant ut dör vi bor (också en "helsvensk" höginkomsttagarkommun) där flera nya stadsdelar har byggts upp men utbyggnaden av förskolor och skolor har försenats av olika skäl. På mina barns skola bussas de äldsta mellanstadiebarnen till en skola i grannkommunen "tills vidare" för att lokalbristen här är enorm.

  • Äldre 11 May 09:55
    #4
    Praktisk59 skrev 2017-05-11 09:33:44 följande:

    25 pojkar 5 flickor. Hur många av barnen pratar svenska hemma ?


    Vad spelar det gör roll? Vilken provocerande kommentar.

    Dock märkligt att 25 är pojkar.

    De borde blanda klasserna bättre
  • Äldre 11 May 09:58
    #5

    Här är det 3 heltidslärare på ca 40 barn.
    När det kom många nyanlända anställdes 2 st extra, 1 lärare med samma modersmål som barnen och 1 tolk/barnskötare eller vad denne nu var...
    Nu har boendet stängt och barnen flyttat och det är tillbaka på ordinarie lärartäthet.

    Men vi vet att det är ovanligt med så mycket personal, det känns väldigt bra att lärarna har tid med barnen.

    Fritids: 1 person på ca 15-20 barn. Tar in extra personal vid utflykter.

  • Äldre 11 May 09:59
    #6
    Swinka skrev 2017-05-11 09:55:52 följande:

    Vad spelar det gör roll? Vilken provocerande kommentar.

    Dock märkligt att 25 är pojkar.

    De borde blanda klasserna bättre


    Jag håller med dig. Vet inte om hon menade att provocera utan att det bara blev konstigt i skrift.

    Ja det är lika lite flickor i andra gruppen med.( Ungefär Samma antal 24pojkar och 6 flickor där) verkar vara många pojkar födda 2010
  • Äldre 11 May 09:59
    #7

    Nä skolor brukar inte hänga med när det byggs.

    Vi flyttade in 07. De flesta barn på vårt område är födda 03-09. 2012 stod förskolan klar och i år kommer skolan öppna för lågstadieelever. Mer än hälften av alla barn på området är för gamla för att beröras.

    Innan saker och ting har stått klara har givetvis redan befintliga förskolor och skolor belastats över sin gräns.

    Som av en händelse bytte vi till en friskola...

  • Fru Ve
    Äldre 11 May 11:59
    #8

    Är det bara en lärare på 30 barn?

    Min son går i åk 3 och de är 20 barn i klassen på en lärare. Ibland delas klassen upp och en av fritidspedagogerna gör något med 10 av barnen.

    Lillebror ska börja f-klass till hösten och de blir 17 barn på 2 lärare (dock är två av pojkarna väldigt stökiga med misstänkt diagnos).

    Fritids är dåligt här med, det är 50-80 barn på eftermiddagarna, beroende på veckodag, och 2-3 personal på dem.

    Men TS det verkar extremt dåligt i er skola. Jag skulle ha försökt klaga eller byta skola.

  • Äldre 11 May 14:01
    #9

    Det låter väldigt lite tycker jag.
    I dotterns klass har det varit mellan 24-27 barn sen nollan och de har då en klassföreståndare/fröklen samt två stödlärare som också är fritidspersonal. Nu går hon i åk 3. Vet inte hur det kommer att se ut i åk 4.

  • Äldre 11 May 14:23
    #10

    Tyvärr är det vanligt med så stora klasser. På skolan där jag arbetar har alla lågstadieklasser närmare 30 elever och så ser det ut på många andra platser också.

    Det är bra att ni talar om för rektorn att ni är oroliga för hur det ska fungera. Det är nog bra om ni försöker vara tydliga med vad det är som oroar er (arbetsro, möjlighet att få hjälp, att alla blir sedda, trångt i klassrum och kapprum) så är det lättare för rektorn att vara tydlig med hur det kommer att funka. Själva klassammansättningen och storleken går nog inte att göra så mycket åt. Däremot kan det ju vara bra med en till vuxen/klass, och en till vuxen på fritids om alla 60 är där samtidigt. Fråga om det finns någon möjlighet för detta och om inte, vad krävs (antagligen pengar). Om ni inte känner er lugnade av rektorns svar så tycker jag att ni ska vända er till huvudmannen (kommunen om det är en kommunal skola) och tala om detta.

    Även om ni är missnöjda och oroliga nu så försök att inte prata om det när dottern, eller andra barn, hör. Det är trist om de ska få en negativ bild av skolan och kanske börja oroa sig själva. Barn lyssnar ju väldigt mycket på vad sina föräldrar säger och får de höra saker i stil med "jag fattar inte hur de kan vara så knäppa på skolan att... tänk att skolans rektor inte löser det här, vad är det för typ egentligen" osv så ger det inte någon positiv bild av skolan vilket såklart inte är bra i längden.

    Lycka till och hoppas att ni känner er trygga när det är dags för skolstart!

  • Äldre 11 May 14:49
    #11
    Fröken W skrev 2017-05-11 14:23:25 följande:

    Tyvärr är det vanligt med så stora klasser. På skolan där jag arbetar har alla lågstadieklasser närmare 30 elever och så ser det ut på många andra platser också.

    Det är bra att ni talar om för rektorn att ni är oroliga för hur det ska fungera. Det är nog bra om ni försöker vara tydliga med vad det är som oroar er (arbetsro, möjlighet att få hjälp, att alla blir sedda, trångt i klassrum och kapprum) så är det lättare för rektorn att vara tydlig med hur det kommer att funka. Själva klassammansättningen och storleken går nog inte att göra så mycket åt. Däremot kan det ju vara bra med en till vuxen/klass, och en till vuxen på fritids om alla 60 är där samtidigt. Fråga om det finns någon möjlighet för detta och om inte, vad krävs (antagligen pengar). Om ni inte känner er lugnade av rektorns svar så tycker jag att ni ska vända er till huvudmannen (kommunen om det är en kommunal skola) och tala om detta.

    Även om ni är missnöjda och oroliga nu så försök att inte prata om det när dottern, eller andra barn, hör. Det är trist om de ska få en negativ bild av skolan och kanske börja oroa sig själva. Barn lyssnar ju väldigt mycket på vad sina föräldrar säger och får de höra saker i stil med "jag fattar inte hur de kan vara så knäppa på skolan att... tänk att skolans rektor inte löser det här, vad är det för typ egentligen" osv så ger det inte någon positiv bild av skolan vilket såklart inte är bra i längden.

    Lycka till och hoppas att ni känner er trygga när det är dags för skolstart!


    Tusen tack för ditt svar och dina synpunkter!! Väldigt tacksam! Detta är inget vi pratar om när barnen hör eller så.vi tycker precis som du att barnen ska ha en positiv syn på skolan. Ska ta med några av förslag till mötet vi ska på.
  • Äldre 11 May 14:55
    #12
  • Äldre 11 May 19:27
    #13

    I min dotters klass är de 60 elever på 2 lärare och två fritidspedagoger samt en liten tjej med egen assistent. Jag trodde att de skämtade när de berättade det, men det har fungerat över förväntan. Det är lugnt och organiserat och barnen jobbar vid olika stationer i mindre grupper. Lärarna är ambitiösa och har fantastisk energi.

  • Äldre 17 May 21:43
    #14

    Finns fördelar med små klassrum ser jag

    Skolan här i området håller också på att sprängas pga mycket nybyggnation + generationsskifte. En ny skola är planerad och ska stå klar 2019 så då blir det avlastning under de första åren iaf.

    Pga små klassrum kan de inte ta in mer än ca 20 barn per klass så till hösten blir det ev 5 klasser, hur de nu ska få plats med dem. Hela skolan ska dock byggas om så antagligen blir det bara fler baracker...

    Vi har tur och har fått plats på en friskola med fokus på små grupper och hög lärartäthet. 12 barn på 2 vuxna i förskoleklass. De är totalt 32 barn i åk1-3 på 4 lärare. En är dock även rektor och en jobbar deltid (håller på att vidareutbilda sig till specialpedagog) så det blir väl i verkligheten 10 barn/vuxen.

  • Äldre 18 May 13:31
    #15

    Jag tycker det låter som väldigt snålt med personal på så många barn.

    Jag har det senaste året jobbat i en förskoleklass med övervägande pojkar (23 p och 9 f) och visst blir det ett visst tempo, men det har fungerat jättebra. Då är vi tre personal på denna klass. Nu när de ska börja ettan delas de i två klasser då det anses vara alldeles för många med 32 barn i en förstaklass. Vi har hela tiden haft två klassrum till dem och de har varit indelade i två grupper. Nu till ettan blir de 16 st i varje klass, alldeles lagom! I varje klass på lågstadiet finns det också en fritidspedagog som hjälper läraren och som ibland hjälper till att dela upp klassen i mindre grupper.

    På fritids har vi haft ca 50 barn på 4 personal. Att bara vara 2 på 60 barn är alldeles för lite!

    Snacka ihop er med andra föräldrar och ta ett snack med rektorn. Lyssnar inte hen så gå vidare till rektorns chef. Kanske händer det ingenting direkt, men de måste börja lyssna förr eller senare. Ni som föräldrar har mycket mer makt än lärarna och övrig personal har.

Svar på tråden År 1 med 30 elever, 1 lärare/fritids 60 barn, 2 pedagoger. Behöver råd!