• Yaniznaya

Avvikelse i längdkurvan.

Hej! Min son är nu 4 månader drygt. Han föddes i vecka 36+6, alltså 3 veckor tidigt. Det är mitt första barn och det är helt underbart! Han vägde 2740 när han föddes och var 47cm lång. En liten plutt. Vikten har han tagit igen men på senaste 4 månadersbesöket på Bvc hade han bara kommit upp till ca 60 cm. Mäter vi hemma får vi honom till mellan 60-62 men det är fortfarande 2 standardavvikelser för kort. Jag är 172cm och min man 182cm så han borde snarare ligga +. Vi har räknat med att han är för tidig men han borde som sagt ändå vara längre än han är. Man är ju sjukt orolig för allt som ny förälder även om inget är avvikande så nu med det här mår jag illa av oro! Bvc sa att vi skulle vänta till nästa besök men jag ska prata med Bum idag och se om jag kan boka tid. Läser man är det typ bara jättejobbiga sjukdomar som gör att barn avviker i längd samt extremt dåliga psykiska förhållanden hemma, och det har vi inte. Älskar den lille krabaten över allt annat.
    Han verkar utvecklas normalt mentalt. Har haft en del problem med amningen men har tänkt att det handlar om olika utvecklingsfaser. Har fungerat bra emellanåt. ...
    Har någon liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Avvikelse i längdkurvan.
  • Lena

Han kanske bara blir lite kortare. Bara han följer sin kurva

• Anonym (Hanna)

Min dotter växte 3 cm på två veckor som spädbarn.

Det jag menar är ätt bara för att han ligger lite under nu så betyder inte de att han blir kortare resten av livet.

• Anonym (Ellen)

Vaddå "för kort"? Han ligger under medelvärdet men då länge han följer sin kurva är han väl inte "för kort" utan bara kort? Det är om han byter kurva plötsligt och upprepade gånger som man ska reagera.

• cosinus

Min son var 45 cm och 2.5 kg vid födseln (full tid). Vid 5 månader var han 64 cm, vid 6 månader 65, vid 7 månader 65.5, vid 9 månader 65.5

Å andra sidan säger journalen att han växte från 57 till 64 mellan 3e och 5e månaden. Jag gissar att det inte såg ut så i verkligheten. Låter högst otroligt att han växte 7 cm på två månader för att sen typ inte växa alls. Småttingar är inte plättlätta att mäta, så avvakta du glatt nästa mätning.

• Yaniznaya

Saken är ju att han avviker från sin kurva...2 standardavvikelser säger man vilket är det oroväckande. Bryr mig absolut inte om han blir lite kortare än medel men är mer orolig att det är något allvarligt...Verkar som att tillväxt är något man ska reagera på när det avviker.

Men absolut, det är ju skitsvårt att mäta rätt men vi har mätt massa gånger hemma och han avviker från sin kurva hur vi än mäter...Men visst, säkert svårt att säga såhär tidigt om det är något att bry sig om...

Tack för att ni svarar!

• Anonym (Ellen)
    Yaniznaya skrev 2017-05-11 17:37:19 följande:

Saken är ju att han avviker från sin kurva...2 standardavvikelser säger man vilket är det oroväckande. Bryr mig absolut inte om han blir lite kortare än medel men är mer orolig att det är något allvarligt...Verkar som att tillväxt är något man ska reagera på när det avviker.

Men absolut, det är ju skitsvårt att mäta rätt men vi har mätt massa gånger hemma och han avviker från sin kurva hur vi än mäter...Men visst, säkert svårt att säga såhär tidigt om det är något att bry sig om...

Tack för att ni svarar!

Aa, ursäkta, så missförstod jag. Men tillväxten verkar kunna vara lite hoppig det första året. Om han ännu en gång faller neråt ett steg på kurvan så gissar jag att man från bvc tar tag i det. Jag skulle inte i det här skedet oroa mig, även om det är lättare sagt än gjort att låta bli! Att de vill vänta till nästa besök visar att det ännu är stor chans att han hittar tillbaka eller helt enkelt börjar följa en ny kurva. Genetik är komplicerat, mina två barn är -2 och +2 trots att de "borde" vara ungefär lika så inte heller det är något skäl att oroa sig, men det visste du ju redan :)
  • Meriall

När ska ni till BVC och mäta nästa gång?

Jag vet inte om din son räknas som prematur men de kan växa lite udda. Min dotter är 2 mån för tidigt född och var jättelätt i början och sedan hoppade vikten och huvudmåttet upp massor, däremot inte längden. Så hon har huvud och vikt två kurvor över längden nu så på det sättet är hon ju kort. Hur är vikt och huvudmått på din lilla?

Hur långa var du och din man som bebisar? Vissa är ju korta som barn men växer fort i puberteten medan vissa är ju långa från födsel. Ni kanske är första sorten?

• ssa123

Några tankar från en sjuksköterska.

1. Född v 36+6 är ej att räkna till prematurkurvan. Man skall alltså följa de vanliga kurvorna

2. Småttisar ÄR svårmätade. Är han vägd och mätt på samma bord varje gång?

3. Bebisar som inte äter nog över lång tid, eller ännu hellre äter men är allergiska mot något, sackar på längden.

Tex, en flackande svajande viktkurva, men fin längdkurva tyder oftast på ett tillfälligt problem med maten, tex förkylning, medan när längden påverkas brukar det tyda på en annan typ av "långvarig" problematik. Vanligen allergi.

Jag har förutom de barn jag mött i min profession tre barn själv, varav två utretts för tillväxtproblem.

Ena barnet har en glutenintolerans som var boven i dramat.

Andra barnet har en svårbehandlad astma som tar så mycket energi i kroppen att längden sackat

• Anonym (Normalt)

47 cm i v36+6 är väl ca 2 standardavvikelser?

Då ligger han ju på samma kurva ännu??

Min nu treåring född i v 35+6 var 46 cm. Det var två standardavvikelser

• Anonym (Ellen)

Jag kollade upp hur de där kurvorna ser ut, 47 cm vid 0 månader och 60 cm vid 4 månader är båda två standardavvikelser från MEDELKURVAN, enligt det följer han sin egen kurva perfekt! Säker på att du inte missförstått vad som menades med två standardavvikelsr under kurvan?

Svar på tråden Avvikelse i längdkurvan.