• Gryntroll

Vegetariska vardagsrätter

Har kört fast och vill gärna ha hjälp med goda vegetariska rätter (lacto-ovo).

Helst snabba "middag-på- 30-min-rätter" och utan "substitut" produkter. Men vore toppen med tips även på helgmat.

Så, vad har ni för vegetariska favoriter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-13 09:52
    Perfrkt med så mycket lättlagat veg! Egentligen är det ju inte så komplicerat, men jag kör fast i samma rätter och har inte "improvisations-skills" ännu vad gäller goda och mättande kombinationer i veg.världen.

Utökar frågan ... Några spännande tips till grillen?

Vi grillar mycket zucchini, paprika, aubergine, lök, majs, blomkål, potrabello och halloumi. Det mesta endast m olja och salt/peppar.

Vad har ni till era veg.grilllmiddagar?
  • Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter
  • BuoBä
    Gryntroll skrev 2017-05-13 08:45:36 följande:

Och några spännande tips till grillen?

Vi grillar mycket zucchini, paprika, aubergine, lök, majs, blomkål, potrabello och halloumi. Det mesta endast m olja och salt/peppar.

Vad har ni till era veg.grillmiddagar?

Googla "Texas caviar". Det är en bönsallad, eller kall salsa kan man kanske också kalla det. Gott till grillat! Det finns många varianter bland recepten vilket är bra för då kan man göra den enligt "man tager vad man haver".

Senast vi grillade gjorde vi den här salladen till:

www.ingelstakalkon.se/recept/rostad-sallad-med-blåmögelost

Man kan såklart grilla löken i en folieform men vi gjorde den i ugnen för grillen var full.
  • Gryntroll
    MammaBella skrev 2017-05-13 11:42:47 följande:

En supergod rätt som vi gjorde när jag växte upp var s.k. vegwraps.

Hacka goa grönsaker, te.x. lök, tomat, paprika, majs. Grönsaker med mycket vätska bör man hacka och steka, t.ex. svamp och zucchini.

Blanda allt med lagrad riven ost, keso och kryddor efter smak. Jag brukar ta sambal olec, vitlök peppar.

Lägg blandningen i tortillabröd och rulla ihop. Pensla med något typ av fett.

Tillaga i ugn på 225g tills de fått fin färg. Supermumsigt!

Det där lät supergott - ska definitivt testas, tror det blir poppis!
  • Octavia

Inte snabb, men blir en jättegryta som går bra att frysa in och tina:
    www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/kerryann-s-chilli-con-veggie/

Vår favoritpasta, uteslut bara baconet:
    www.ica.se/recept/fullkornspenne-med-lins-och-tomatsas-amatriciana-717165/

Godaste linssoppan:
    smaljeansen.blogspot.se/2012/06/recept-rod-linssoppa.html

Vegetariska qesadillas:
    www.budgetbytes.com/2012/02/hearty-black-bean-quesadillas/
    Hoppa över kycklingen:
    www.budgetbytes.com/2017/04/ultimate-bbq-chicken-quesadillas/

Grönsakswok med tofu går snabbt och blir gott, har inget särskilt recept.

• Gryntroll

Wow, FL kan verkligen vara en bra insperationskälla. Tack för alla tips, bara till att börja laga

• Darguads

En till röst på dahlgryta. Tar lite tid för linserna att bli mjuka, men väääldigt gott ????.

Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter