• Gryntroll

Vegetariska vardagsrätter

Har kört fast och vill gärna ha hjälp med goda vegetariska rätter (lacto-ovo).

Helst snabba "middag-på- 30-min-rätter" och utan "substitut" produkter. Men vore toppen med tips även på helgmat.

Så, vad har ni för vegetariska favoriter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-13 09:52
    Perfrkt med så mycket lättlagat veg! Egentligen är det ju inte så komplicerat, men jag kör fast i samma rätter och har inte "improvisations-skills" ännu vad gäller goda och mättande kombinationer i veg.världen.

Utökar frågan ... Några spännande tips till grillen?

Vi grillar mycket zucchini, paprika, aubergine, lök, majs, blomkål, potrabello och halloumi. Det mesta endast m olja och salt/peppar.

Vad har ni till era veg.grilllmiddagar?
  • Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter
  • nnnnnnnn

Här är detta en favorit, vi gör den som tapas-tillbehör eller för att förstärka när vi har lite rester som inte kommer att räcka till alla.

Plättar

250 g gröna ärtor
    1/2 kruka basilika eller använd fryst basilika, 1-2 msk
    3 ägg (kan ersättas med 1 msk bakpulver)
    1 dl vispgrädde (eller mjölk)
    3 dl mjölk 2 1/2 dl vetemjöl 1/2 tsk salt 1 krm peppar 2 msk smör eller margarin att steka i

Mixa

Stek i plättjärn.

klart!
  • gnipökåms

Idag kör vi på en enkel och snabb rätt men som är mycket god, tar 10 min att göra

Pasta med nöt och morotssås.
    Pasta för 4
    3 morötter, grovrivna
    1 gul lök, finriven
    1-2 dl hasselnötter, grovhackade
    2-3 dl smaksatt creme fraiche (rekommenderar tomat/basilika)
    stekfett

koka pastan
    rosta nötter i en torr stekpanna, ha på stekfett samt morötter och lök och låt fräsa en stund, blanda i creme fraichen och låt puttra nån minut, smaka av med salt och peppar samt ev späd med lite mjölk.

Imorgon ska vi äta mandelbollar ifrån samma bok som pasta receptet är ifrån, Mera Vego

även det är supergott och rekommenderas starkt, jag hittade en länk till det receptet

www.kriiskitchen.se/mandelbollar/

• Gryntroll

Blev ICAs recept på daahl till middag idag. Vi vuxna vill absolut laga den fler gånger, barnen var dock svårflirtade med denna rätt...

• K grrl
    Gryntroll skrev 2017-05-16 20:08:41 följande:

Blev ICAs recept på daahl till middag idag. Vi vuxna vill absolut laga den fler gånger, barnen var dock svårflirtade med denna rätt...

Jag gjorde en variant, med gröna linser och bladspenat. I princip samma kryddning men jag ökade mängden kanel och tog en halv tsk gurkmeja också. Mina ungar proppade i sig, även den ultrakräsna!
  • Gryntroll

Sitter nu och googlar efter bästa receptet på någon form av "nuggets". Det finns ju en uppsjö av olika bönbiffar/puckar osv men vilken är godast, håller ihop, ger ett bra tuggmotstånd och får krispig yta?

• nnnnnnnn
    Gryntroll skrev 2017-05-19 15:41:33 följande:
    Sitter nu och googlar efter bästa receptet på någon form av "nuggets". Det finns ju en uppsjö av olika bönbiffar/puckar osv men vilken är godast, håller ihop, ger ett bra tuggmotstånd och får krispig yta?
    Det här har jag hört massor om, men ej hunnit prova själv.

Kanske inte nuggets, men iallafall någon slags falafel:

www.ica.se/recept/artbiffar-med-okokta-gula-arter-718099/
  • snedtak
    Gryntroll skrev 2017-05-19 15:41:33 följande:
    Dessa testade jag igår, hade bra stekyta och bra konsistens. Man kan göra biffar iställer för bollar om man vill:
    www.coop.se/Recept--mat/Recept/r/roeda-linsbollar-i-roed-currysaas/ 

Överlag är mandelmjöl ofta bra för konsistensen, tror kikärtsmjöl också brukar bli bra.
  • Gryntroll

Tycker fortfarande att det är svårt att få ihop spontan lagandet av vardagsmat som är vegetarisk, halkar alltför ofta dit på falafel eller ost (halloumi, feta, mozzarella eller nu senaste jag fastnade för - paner). Mao är fortfarnde alldeles för ovan i veg-matlagning.

Så nu har jag beställt veg-kasse för 3 dagar middagar i veckan, med första leveransen på måndag. Jag hoppas på inspiration och nya kombinationer

Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter