• Gryntroll

Vegetariska vardagsrätter

Har kört fast och vill gärna ha hjälp med goda vegetariska rätter (lacto-ovo).

Helst snabba "middag-på- 30-min-rätter" och utan "substitut" produkter. Men vore toppen med tips även på helgmat.

Så, vad har ni för vegetariska favoriter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-13 09:52
    Perfrkt med så mycket lättlagat veg! Egentligen är det ju inte så komplicerat, men jag kör fast i samma rätter och har inte "improvisations-skills" ännu vad gäller goda och mättande kombinationer i veg.världen.

Utökar frågan ... Några spännande tips till grillen?

Vi grillar mycket zucchini, paprika, aubergine, lök, majs, blomkål, potrabello och halloumi. Det mesta endast m olja och salt/peppar.

Vad har ni till era veg.grilllmiddagar?
  • Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter
  • freja231
    Den här bönchilin har blivit en favorit här hemma. Jag brukar ha i en billig stout som vi brukar ha hemma och det blir så himla gott! Att använda rökt paprikapulver är också viktigt för smaken, tycker jag. Och så brukar jag skippa paprikan också för jag är inte så värst förtjust i paprika.

Lätt att laga mycket av och frysa in eller äta som matlåda i några dagar. På så vis ser jag det som en bra vardagsrätt trots att chilin ska koka ett tag (jag brukar låta den koka i 40 minuter). 

Jag brukar äta den med creme fraiche (eller, jag väljer havrefraiche för jag äter inte mjölkprodukter). Ibland äter jag den med spaghettipumpa, ibland med bakad sötpotatis, ibland med spiraliserad squash och ibland med nachochips.
  • Gryntroll
    freja231 skrev 2017-09-09 18:05:01 följande:
    Den här bönchilin har blivit en favorit här hemma. Jag brukar ha i en billig stout som vi brukar ha hemma och det blir så himla gott! Att använda rökt paprikapulver är också viktigt för smaken, tycker jag. Och så brukar jag skippa paprikan också för jag är inte så värst förtjust i paprika.

Lätt att laga mycket av och frysa in eller äta som matlåda i några dagar. På så vis ser jag det som en bra vardagsrätt trots att chilin ska koka ett tag (jag brukar låta den koka i 40 minuter). 

Jag brukar äta den med creme fraiche (eller, jag väljer havrefraiche för jag äter inte mjölkprodukter). Ibland äter jag den med spaghettipumpa, ibland med bakad sötpotatis, ibland med spiraliserad squash och ibland med nachochips.
    Lagade chilin till middag idag - galet god!
    Mycket smak och mustig, mums. Vi hade bröd, creme fraich och tomat/koriander sallad till. Åh kommer definitivt göras igen. (y)
  • Lovssann

Jag har varit vegetarian i snart ett år, och en av mina favoriträtter är pumpa-och-sötpotatissoppa. Speciellt nu när det går mot kallare tider. Jag fullkomligt älskar soppor med massa rotfrukter och kryddor under hösten!

4-6 personer 

500 g pumpa
    4 sötpotatisar
    1 gul lök 
    2-3 vitlöksklyftor
    4 stora morötter
    1 gul paprika
    3 dl grädde
    1 l grönsaksbuljong
    Kryddpeppar
    Salt
    Peppar
    Chilipulver
    En gnutta kanel
    Smör elr olja att steka i

Smält smöret/Värm upp oljan
    Hacka löken och vitlöken och fräs det i matfettet. 
    Lägg i en nypa av varje krydda
    Häll i grönsaksbuljongen.
    Hacka resterande grönsaker och lägg i.
    Låt koka i 10 minuter.
    Häll i grädde och låt koka i 25-30 minuter.
    Ev krydda mer vid behov.
    Man kan antingen mixa den eller äta den som den är. Jag brukar mixa den men det kan man ju välja själv. Servera med ett gott bröd och en varm dryck. Smaklig måltid!

• Gryntroll

Åh det ska testas!

Nu närmar sig ju en annan utmaning - JULMAT
    Vad har ni för veg. julfavoriter?

• Octavia
    Gryntroll skrev 2017-10-12 15:50:23 följande:

Åh det ska testas!

Vegansill!
  • Gryntroll
    Octavia skrev 2017-10-12 21:32:03 följande:
    Vegansill!
    Vi provade auberginesill till midsommar och njae...
    Däremot tyckte vi att det funkade att byta anchovis och sill mot kapris i gubbröra och i currysill-röra, så det får det nog bli även till jul.
  • BuoBä
    Gryntroll skrev 2017-10-12 15:50:23 följande:

Åh det ska testas!

Jansson med kryddpeppar istället för ansjovis. Ca en tesked till ca 1 kg potatis brukar jag ta.

Marinerad Oumph istället för revben.

Vi äter fågel, så julköttbullarna gör vi på kalkonfärs.

Sallad på grönkål. Har gjort nån variant med apelsiner och nån med granatäpple.

Sen brukar vi ha ugnsomelett med svampstuvning på jul. Inte så traditionellt, men gott.
  • Gryntroll
    BuoBä skrev 2017-10-13 12:01:36 följande:
    Jansson med kryddpeppar istället för ansjovis. Ca en tesked till ca 1 kg potatis brukar jag ta.

Marinerad Oumph istället för revben.

Vi äter fågel, så julköttbullarna gör vi på kalkonfärs.

Sallad på grönkål. Har gjort nån variant med apelsiner och nån med granatäpple.

Sen brukar vi ha ugnsomelett med svampstuvning på jul. Inte så traditionellt, men gott.
    Åh Janssons med kryddpeppar lät intressant. Har sett med kapris och oliver, men kryddpeppar låter mer juligt... Är det vanlig malen/grovmalen kryddpeppar och inget för att ersätta sältan från ansjovis (det är så det stavas ja )?
  • BuoBä
    Gryntroll skrev 2017-10-13 13:17:04 följande:

Åh Janssons med kryddpeppar lät intressant. Har sett med kapris och oliver, men kryddpeppar låter mer juligt... Är det vanlig malen/grovmalen kryddpeppar och inget för att ersätta sältan från ansjovis (det är så det stavas ja )?

Vanlig mald kryddpeppar som jag brukar strö på innan jag lägger i sista lagret potatis, och salt som i en vanlig potatisgratäng ungefär. Lite peppar också såklart.

Jag gillar varken oliver eller kapris, så därför gör jag denna varianten.
  • ostpaj

Häromdagen stekte jag lök och Quorfärs, hade i en påse tacokrydda, majs, olika sorters bönor och kokt, avsvalnat ris. Kanske inget speciellt, men ungarna älskar det! Med lite gräddfil på. Gjorde ganska mycket, blir bara godare när det stått ett tag. Tänkte köpa vitkål, strimla, steka och lägga till.

• Gryntroll
    ostpaj skrev 2017-10-27 03:49:55 följande:

Häromdagen stekte jag lök och Quorfärs, hade i en påse tacokrydda, majs, olika sorters bönor och kokt, avsvalnat ris. Kanske inget speciellt, men ungarna älskar det! Med lite gräddfil på. Gjorde ganska mycket, blir bara godare när det stått ett tag. Tänkte köpa vitkål, strimla, steka och lägga till.

Kan tänka mig att det var poppis.

Jag har fått upp ögonen för de färdig kokta linserna på tetrapack och har gjort likanande med dem istället för färs. Även det var poppis och det trots att just linser i vanliga fall går hem lite si så där hos barnen.

Så nu blir de färdiga linserna mitt substitut för färs i det mesta
  • Just raw

Som vardagsrätt funkar pasta med olika såser utmärkt.
    Som att koka färsk grönkål i grädde, och sen reda och drälla i massor av ost i grädden, med valfria kryddor.
    Servera med pasta. 

Lite mer arbetad är det jag gjorde igår, vegetariska ribs, som jag serverade med potatisgratäng och rostad gräddsås. 
    Mums. 

www.javligtgott.se/vegetariska-revbenspjall/

Svar på tråden Vegetariska vardagsrätter