• Svensksommar83

Hur semestrar du helst?

Nu är sommaren snart här! Underbar och efterlängtad om än dock ganska kort och opålitlig, men det är ändå några speciellt med svensk sommar! Så hur semestrar du/ni? Och hur skulle ni föredra att semestra?

Skriv gärna tilläggskommentar om hur, var, varför etc. Tex "har egen husvagn som står uppställd men skulle föredra stuga". Eller "valde husvagn i alternativen för att vi föredrar det men har ingen ännu".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur semestrar du helst?
  • K med lilla E
    Alexi skrev 2017-05-14 08:01:17 följande:

Precis så känner jag. Jag fascineras ofta över alla som åker på solsemester mitt i sommaren. Svensk sommar är ju underbar. Svensk november är inte lika underbart så då är det fantastiskt att åka på solresa.

I Sverige är ju vädret samma i november som på sommaren, så jag håller inte med dig om att svensk sommar är underbar.
  • Dementoria

Jag röstade "övrigt" då jag gärna stannar hemma i Stockholm. Här gör vi dagsutflykter, badar, pickenickar, ligger i parker osv. 

Annars semestrar jag sällan i Sverige utan åker ofta utomlands.

• John22
    Precis så känner jag. Jag fascineras ofta över alla som åker på solsemester mitt i sommaren. Svensk sommar är ju underbar. Svensk november är inte lika underbart så då är det fantastiskt att åka på solresa.
    Jo men tjena. Jag har upplevt otaliga regniga, kalla somrar i Sverige som i princip gjort hela semester värdelös. Och det är väl det största problemet, att man inte vet huruvida den svenska sommaren faktiskt kommer vara sommar eller höst.

Att åka på solsemester kommer dessutom med bra mycket mer än bara högre temperaturer. Hur roligt är det att snorkla i Sverige? Hur mycket rolig mat kan man kosta på sig att äta dagligen i Sverige jämfört med till exempel Thailand?
  • Sanjos

Brukar antingen hyra stuga eller tälta. Beror på hur många vi är som ska iväg och även ibland var vi hamnar. 

• modsey

Är det sommarsemester är vi gärna bortresta 2-3 veckor utomlands då vi brukar hyra hus vid medelhavet någonstans. Sen brukar vi hänga hemma den andra hälften ( är oftast ledig minst 6 veckor). Göra dagsutflykter eller i bland lite längre bort över natten på vandrarhem eller pensionst. Långweekend i stugan oxå.

På vintern åker vi skidor en vecka och hyr då stuga i fjällen.

På höst eller vår hotell i någon storstad men då brukar vi åka utan barn

• K med lilla E
    Vixen90 skrev 2017-05-13 23:53:46 följande:

Svårt. Valde Egen stuga pga nostalgi. (Hotell som andra val. Ångrar mig redan )

Hade en släkting med en galet mysig stuga på ett utmärkt läge, men den är tyvärr såld nu. Så att äga en egen stuga i Sverige hade varit trevligt. Men det kommer nog inte hända på riktigt. Jag prioriterar hellre ett fint hus med trädgård så blir det behovet någorlunda tillfredsställt (både hus och stuga känns onödigt och dyrt) och så åker jag utomlands på semester istället. Jag är dock av den åsikten att man INTE åker utomlands på solsemester mitt i sommarn. Det är idioti att lämna Sverige när vårt väder är som bäst

Så - hotell borde jag nog ha röstat. Eller att hyra stuga, och då utomlands.

Sååå svårt detta blev!

Du skämtar va? " Lämna Sverige när vädret är som bäst ". Hahaha.
  • modsey

Svensk novembet är inte lika lätt att få 2-3 veckors ledigt för barnen är ett skäl.

Svensk sommar kan förvisso vara underbar och det är ju lite mer av den kvar utöver de veckor vi reser till mer solsäkra länder.
  • Alexi
    K med lilla E skrev 2017-05-14 09:39:52 följande:
    I Sverige är ju vädret samma i november som på sommaren, så jag håller inte med dig om att svensk sommar är underbar.
    Fast tycker du det så bor du sannolikt i norrlands inland. Där verkar det vara så. Vid kusterna är det oftast fint väder på sommaren.
  • Alexi
    John22 skrev 2017-05-14 09:48:32 följande:
    Jo men tjena. Jag har upplevt otaliga regniga, kalla somrar i Sverige som i princip gjort hela semester värdelös. Och det är väl det största problemet, att man inte vet huruvida den svenska sommaren faktiskt kommer vara sommar eller höst.

Att åka på solsemester kommer dessutom med bra mycket mer än bara högre temperaturer. Hur roligt är det att snorkla i Sverige? Hur mycket rolig mat kan man kosta på sig att äta dagligen i Sverige jämfört med till exempel Thailand?
    Fast jag tycker nog att även snorkling eller god mat utomlands är roligare på vintern. För på sommaren har man färska fina grönsaker i Sverige, jordgubbar, blåbär och allt sånt. Och även om det regnar kan man oftast sitta ute under tak eftersom det ändå är varmt.

Så då tycker jag det bästa av två världar är att få utlandssemestern på vintern och komma ifrån beckmörkret och slasket.
Svar på tråden Hur semestrar du helst?