• Natta.A

Olofstorp Göteborg bra eller dåligt ?

Hej ! Vi har lite funderingar kring Oloftorp som område ? Om några år tänker vi köpa hus. Vi har läst lite och förstått att den tillhör Angered som stadsdel? Angered är inget område som

intresserar oss . Vi vill flytta till ett lugnt och "bra" område där barnen ska gå i förskola och skola. Gärna ett område med folk som

jobbar och sköter sig... om

ni förstår vad jag menar. Vad har ni för erfarenheter av Olofstorp?

• Svar på tråden Olofstorp Göteborg bra eller dåligt ?
  • Natta.A
    Amandaoo skrev 2017-05-17 13:58:24 följande:

Det finns Bergums Skola, det negativa är att det går lite FÖR många barn där =/

Hoppas verkligen att de bygger fler skolor !! För tänker aldrig ha mina barn i någon skola i Angered om

vi nu väljer att flytta dit i framtiden. Olofstorp tillhör ju Angered men jag undrar verkligen om det känns som i Angered ? Någon som vet ? De som bor i Olofstorp är det människor som bor i hyresrätter eller är det mer radhus och villor?
  • Amandaoo

Olofstorp är som natt o dag om du jämför med Angered! Går inte att jämföra! Olofstorp och Angred ligger inte direkt "vägg i vägg" med varandra. Hoppas verkligen att de bygger ut bef skola eller ny skola

• Natta.A
    Amandaoo skrev 2017-05-17 13:58:24 följande:

Det finns Bergums Skola, det negativa är att det går lite FÖR många barn där =/

Hoppas verkligen att de bygger fler skolor !! För tänker aldrig ha mina barn i någon skola i Angered om

vi nu väljer att flytta dit i framtiden. Olofstorp tillhör ju Angered men jag undrar verkligen om det känns som i Angered ? Någon som vet ? De som bor i Olofstorp är det människor som bor i hyresrätter eller är det mer radhus och villor?
    Amandaoo skrev 2017-05-17 14:23:59 följande:

Olofstorp är som natt o dag om du jämför med Angered! Går inte att jämföra! Olofstorp och Angred ligger inte direkt "vägg i vägg" med varandra. Hoppas verkligen att de bygger ut bef skola eller ny skola

Tack för svar ! Skönt och höra : ) . Jag hoppas verkligen att de gör det. Men det tror jag säkert med tanke på hur

många radhus och hus de bygger just nu
  • Natta.A
    Amandaoo skrev 2017-05-17 14:34:23 följande:

Bara glad kunna vara till lite hjälp Lycka till med allt!

Tack så hemskt mycket :D !
  • Lena

Annars rekommenderar jag Surte. Deras skola är trevlig och pendling in till Göteborg går snabbt.

Olofstorp är utbyggt dynamiskt som en by och är inte bara ett stort villaområde byggt samtidigt. Det tycker inte jag är rörigt utan intressant och charmigt.

• Natta.A
    Lena skrev 2017-05-17 14:45:15 följande:

Annars rekommenderar jag Surte. Deras skola är trevlig och pendling in till Göteborg går snabbt.

Olofstorp är utbyggt dynamiskt som en by och är inte bara ett stort villaområde byggt samtidigt. Det tycker inte jag är rörigt utan intressant och charmigt.

Tack för tipset ! Men av Gråbo,Olofstorp och Surte vilket är närmast stan ? Och även apotek,mataffärer bvc, vc etc... :) ?
  • Anonym (Mimmi)

Min sons kompis bor i Olofstorp , och familjen har bott där länge. Inte alls jämförbart med Angered, även om det nu tillhör Angered.

Skolor vet jag inte så mycket om, min sons kompis går i skola i Partille. Men även om Hjällboskolan nu är den skolan de tillhör, så är det väl valfritt att välja skola? Eller kanske är i mån av plats?

Vi har tittat lite på hus där, det föll dock på att det inte verkar finnas något riktigt centrum eller affärer i närheten.

Verkar vara ett lugnt och barnvänligt område annars. Kompisens familj trivs som fisken..

• Lena

Surte har matbutik och bibliotek iaf. Har pendeltåg som tar typ 15min till centralen.

• Alekd

Hej, jag bor i Olofstorp! Är uppvuxen utanför gråbo, i Lerums kommun, men ändå i närheten..aldrig sett Olofstorp som ett dåligt område, snarare tvärtom om..kompisarna därifrån tyckte jag såg lite finare ut???? innan fanns det ju ingen högstadie skola i Olofstorp så då gick ca hälften i gråbo och andra hälften i Lerum....de i min årskull iallafall. Idag finns det en högstadieskola...som vanligt finns det ju alltid lite stökiga gäng, men det finns det överallt! Flyttade precis till Olofstorp och älskar det! Att bo på landet eget hus men ändå nära Göteborg...enda nackdelen är ju att det inte finns en mataffär???? då får man åka 8a km till gråbo eller Lerum???? att det inte finns ett torg är bara bra tycker jag ...då brukar det ju annars bara samlas ungdomsgäng eller alkisar....

• Gladhannapanna

Vet flera som bor i Olofstorp. De flesta går på BVC i Gråbo eller i Lerum. Tror att de flesta känner sig mer hemma i Gråbo/Lerum än i Angered. Min närmaste kollega har aldrig sagt ngt negativt om varken skolan eller förskolan där. Om man hellre vill kan man ju flytta till Olstorp som hör till Gråbo. 

• Ylletröjan

Jag bor i Gråbo och är uppvuxen i Lerum med flera kompisar från Olofstorp. Som flera redan påpekat är inte Olofstorp ett "dåligt" ställe. När jag var yngre gick många från Olofstorp på högstadiet i Gråbo eller Lerum, då de inte ville gå i Hjällbo. Men nu finns det ju som sagt högstadium. Jag tror det finns en F-9 skola och en F-3 skola, annars är Gunnilse och Gråbo närmast. Dock saknas mycket som t.ex. bra mataffär, VC och liknande. 

I Gråbo finns det mesta som behövs. Buss som går in till stan iaf 2 ggr/timmen, VC, BVC, MVC, tandläkare, apotek, bibliotek, mataffärer, tre F-9 skolor och flera förskolor. Det du behöver utöver det finns relativt nära i Lerum, Partille eller i stan. 

Svar på tråden Olofstorp Göteborg bra eller dåligt ?