• Sonsol78

På väg att bli utbränd eller depression igen..?

Är 30+ och börjar i höst den sista terminen på högskola. För ca tre år sedan var jag med om en stor kris i mitt liv och tog mig snabbt upp till ytan igen. Kanske för snabbt..? För det sista året har kroppen börjat spöka igen men jag har bara kört på och levt som om inget är på tok. Den sista månaden har det dock eskalerat i smb med en långdragen arbetsuppgift med en kursare. Samarbetet är obefintligt och vi har ingen fungerande kommunikation för fem öre. Hon är snäsig och undvikande. Till saken hör att jag sedan min kris lämnade i princip hela mitt gamla, destruktiva umgänge bakom mig. Kom in på min drömutbildning och livet lekte. En tanke jag hade i början var att jag kunde skaffa nya väninnor via kursen men har ej fått någon närmare. Så nu känner jag mig ensam och lite rädd över hur jag kommer att tackla mitt kommande arbete när jag själv inte är på topp. Insomningsproblem, gråter nästan varje dag då ingen ser, magen är i onåd, känner inte så mycket aptit, är irriterad mestadels av tiden, orkeslös och oengagerad i socialt liv, glömmer saker och känner mig allmänt ur form. Vill verkligen inte ta ett studieuppehåll nu då ekonomin inte tillåter.

Någon med tankar eller idéer hur jag ska hantera denna härva?

• Svar på tråden På väg att bli utbränd eller depression igen..?
  • Anna74a

Har du testat något uppiggande, stärkande kosttillskott ex?
    Jag har känt mig ungefär som du beskriver och har börjat med ett kosttillskott som heter Boswellia serrata, ayur vediskt kosttillskott.
    Jag känner mig helt annorlunda i humöret och mer mentalt uthållig.
    Jag är förvånad över hur det kan kännas helt annorlunda i kroppen så fort.
    Likadant har jag upplevt med chi san.

• Sonsol78
    Anna74a skrev 2017-05-17 01:58:46 följande:

Har du testat något uppiggande, stärkande kosttillskott ex?

Jag har känt mig ungefär som du beskriver och har börjat med ett kosttillskott som heter Boswellia serrata, ayur vediskt kosttillskott.

Jag känner mig helt annorlunda i humöret och mer mentalt uthållig.

Jag är förvånad över hur det kan kännas helt annorlunda i kroppen så fort.

Likadant har jag upplevt med chi san.

Nä, har ej gjort det men kanske kan vara ett alternativ. Frågan är om det biter på depression..?
  • Nymphaea
    Sonsol78 skrev 2017-05-18 01:18:28 följande:
    Nä, har ej gjort det men kanske kan vara ett alternativ. Frågan är om det biter på depression..?
    Om du kunde lösa sömnproblemen kanske en del av det andra också. Brottades ett tag med en olöslig (enligt mig själv) härva problem (depression, hög stressnivå, oförmåga att räcka till, skuld gentemot andra, katastroftankar, mm), varav sömnproblem var ett. När psykologen kom fram till att jag hade katastroftankar sa hon att de ofta kommer av dålig sömn. När jag således kunde rikta in mig på att lösa ett av problemen, sömnen, gick det sakta men säkert att nysta upp de andra också.

Lättare sagt än gjort kanske, men prova att se över sömnrutinerna. Det finns många tips där ute (utöver insomnings-/sömntabletter) att försöka med, om du inte har gjort det redan givetvis.

Lycka till.
  • Amanda3a

Sonsol.

Testa att ta 5htp och Noopept, jag lovar dig nästan att det kommer hjälpa dig till 100% ur detta, varit med om nästan exakt samma sak du beskriver

Du kommer få tillbaka motivationen till ditt liv :)

Utan sk ångestdämpande mediciner lr annat skit!

• sebbe85

Tillhör altså generation klen, det gör jag också iofs. Provat vara ute mer? Träna hårt? Gym löpning & Yoga, variera och gör något av det varje dag! Äta varierad kost? Lite fisk lite kött lite vegetariskt? Tillräckligt med sömn? Ta bort sådant som inte betyder så mycket för livet? Sociala medier? Tv? Dagstidningar o annat skit som inte har positiv inverkan i ditt liv hoppas något hjälper

• josefzon

Hej!

Skulle rekommendera att du börjar långsamt. Man kan vara sjukskriven på 50 procent sista delen. Detta utan att ekonomin tar alltför stor skada. Det är viktigt att inte bara hålla sig flytande utan att försöka hitta nöjen i livet. Skulle du ta något läkemedel hade jag personligen valt ett studerat och vanligen förskrivet sådant. SSRI och eventuellt något för sömnen. KBT eller kuratorskontakt samt motion är värdefulla behandlingsstrategier. Ofta kan man få fysisk träning på recept och då kunna gå på subventionerade träningspass eller få rabatt på ett gym. Det viktigaste är att inte helt utmattas av sin sjukdom och den yttre press man utsätter sig för. Det är tyvärr ofta lång väg tillbaka till ett fungerande liv om man tidigare blivit kraftigt drabbad och många är kraftigt stresskänsliga och riskerar återfall även om man tillfrisknat.

Mvh

Svar på tråden På väg att bli utbränd eller depression igen..?