• Anonym (Arg)

Föräldrar fryser ut oss

Vi har en son på 5 år och har nyligen flyttat. Vi fick 2 st grannar som bor bredvid oss med pojkar i samma ålder. i början lekte vår med den ena och vi ställde upp och passade honom i bland samt åkte iväg med dem till lekplatser osv. den andra familjen som också bor bredvid har en pojke på 5 år också. denna pojke var hemma hos oss en gång. den andra mamman frågade om han varit här och jag sa ja. efter det vände mamman till pojken som bara varit här en gång oss ryggen. mamman hälsar inte. vi fick sms efter att pojken varit här där hon skrev att hon tyckte det var kul att de lekte så fint. sen bara vänder hon!!!!!! den andra familjen skulle passa vår son för några veckor sedan och då tog de även in den andra pojken. när vi hämtade vår son så hade de börjat ta fram maten. när vi gick så satte sig familjen och den andra pojken och åt, vilket vår son såg genom deras fönster. han blev så ledsen. dagen efter kommer jag till förskolan med sonen och pojken säger: igår fick August middag när du gått och sen fick han glass. Mamman i familjen har vid 2 tillfällen bestämt med oss ( barnen skulle leka) sen låtsar hon som ingenting och så set vi att hennes son leker med den andra pojken där ute. vår son mår så dåligt. på förskolan retar pojken vår son och går efter honom hela tiden och förskolan stoppar huvudet i sanden. dessa 2 barn ska egentligen börja i samma klass till hösten men vi har bytt skola nu. Vad tycker ni om det hela? Behövde skriva av mig och få lite respons. Kanske jag överreagerar.

• Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss
  • Anonym (Maja)

TS- ta inte åt dig eller gå i diskussion alls med de elaka idioterna här i tråden som påpekar ditt språk eller yrke eller känsloläge! Svara inte! Till sak: jag förstår att det smärtar att din son blir utanför! Det verkar vara väldigt omogna och osäkra mammor som gör så här. Mitt råd till dig: försök få till en träff med mamman till pojken som var mkt med din son förut. Ha barnperspektivet i samtalet och ta lugnt upp det han upplever och det du märkt. Fråga henne om det har hänt ngt? Sitt och fika och ta det lugnt och säg från hjärtat hur det känns för din son. Jag tror att den andra mamman kokat ihop ngt rejält skitsnack av allvarligare art eftersom de undviker dig så! Få den mamman att inse att de har fel vad det än gäller och förhoppningsvis kommer hon ångra sig. Hör med andra som känner mammorna... det kanske går ngt rykte om er? Som du måste få stopp på. Och försök att inte din son hamnar i situationer där han ser hur ledsen du blir. Bjud hem andra kompisar. Lycka till.

• Anonym (Bb)
    Anonym (Liv) skrev 2017-05-17 21:45:27 följande:

...och folk undrar varför barn mobbar????? Fy!

Håller med! Dessa barn som mobbar mår inte bra, ungefär som Ts ungar kommer må
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 22:30:04 följande:

Det börjar med oss vuxna! När folk beter sig så här så är det ofta tragiska saker som ligger bakom. Dålig självkänsla, dålig självbild, behov av att bli sedd och omtyckt, för att nämna några.

Att jag är känslig och kanske instabil kan ha sin grund i att jag under hela min skolgång gick med odiagnostiserad ADHD, var annorlunda utan att förstå varför och blev mobbad under de flesta åren. Ja, jag kanske är lite konstig, känslig med ADHD som får mig att reagera starkare än många andra i vissa situationer MEN jag är stolt över den människosyn jag har!

Är det någon som alltid tagit hand om allt och alla och gjort allt för att alla i min krets ska må bra så är det jag. Ett förvirrat psykfall som behöver söka hjälp? Ja, kanske, men med ett gott hjärta, en underbar man, 2 fina barn, släkt och vänner, en öppenhet för att jag inte är perfekt och både kan och vill förändras till det bättre, så kommer jag komma en bra bit på vägen.

Jag är dock övertygad om att det finns fler av den goda sorten än tvärtom bland oss. Kram till alla er!

Och lättkränkthet vilket seriöst skadar barnen. Det är inte okej.
  • Anonym (Abc)

Jag förstår precis hur du känner ts och jag tycker du gjorde helt rätt som valde en annan skola. Jag skulle antagligen gått ännu längre och försökt hitta ett annat boende i samma område för att få lite avstånd.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-17 22:55:05 följande:

TS- ta inte åt dig eller gå i diskussion alls med de elaka idioterna här i tråden som påpekar ditt språk eller yrke eller känsloläge! Svara inte! Till sak: jag förstår att det smärtar att din son blir utanför! Det verkar vara väldigt omogna och osäkra mammor som gör så här. Mitt råd till dig: försök få till en träff med mamman till pojken som var mkt med din son förut. Ha barnperspektivet i samtalet och ta lugnt upp det han upplever och det du märkt. Fråga henne om det har hänt ngt? Sitt och fika och ta det lugnt och säg från hjärtat hur det känns för din son. Jag tror att den andra mamman kokat ihop ngt rejält skitsnack av allvarligare art eftersom de undviker dig så! Få den mamman att inse att de har fel vad det än gäller och förhoppningsvis kommer hon ångra sig. Hör med andra som känner mammorna... det kanske går ngt rykte om er? Som du måste få stopp på. Och försök att inte din son hamnar i situationer där han ser hur ledsen du blir. Bjud hem andra kompisar. Lycka till.

Tack underbara du!!!!!! Den ena mamman har definitivt kokat ihop en historia och inte varit sen med att springa över och leverera den!!!!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Abc) skrev 2017-05-18 06:03:07 följande:

Jag förstår precis hur du känner ts och jag tycker du gjorde helt rätt som valde en annan skola. Jag skulle antagligen gått ännu längre och försökt hitta ett annat boende i samma område för att få lite avstånd.

Tack! Förstår hur du tänker men att flytta vore att fly till 100% och vi älskar vårt nya hus men det är enormt jobbigt att ha dem enda inpå!
  • monkees
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 20:41:47 följande:

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag gjort en del av er upprörda över en enligt er osammanhängande text med en massa felaktigheter i. Jag är förskollärare/lärare och jobbar just nu i en förskoleklass. Hur kan man gå på en person på detta sätt, ifrågasätta huruvida jag är lärare eller inte i en situation där man kanske är lite skör. Hur fan kan ni? Jag har ADHD och kanake kan det bidra till att röra till det med texten. Är jag sämre för det??? Det finns lärare I SVENSKA med dyslexi. Hur bemöter ni dem??? Jag är ganska chockad över vilket bemötande jag fått av en del här. Jag hoppas verkligen inte att ni har barn själva med den synen på människor. Jag hoppas innerligt att ni själva råkar ut för något liknande! Tack till alla er som hållit er till ämnet!

Med all respekt... men FINNS det lärare i svenska som har dyslexi???
  • Anonym (mor)

Det enda som jag minns som riktigt jobbigt från när jag hade barnen små är just den här påtvingade sociala kontakten med andra mammor i bostadsområdet. Folk man inte alls gillar eller vill umgås med blir man liksom tvungen att förhålla sig till för att barnen leker ihop. Jag hade väl oturen att råka bo granne med några riktiga skator (ursäkta).

• Anonym (Arg)
    monkees skrev 2017-05-18 08:01:43 följande:

Med all respekt... men FINNS det lärare i svenska som har dyslexi???

Jodå det finns. Vet själv inte hur det fungerar dock. Har inte dyslexi själv och vet inte helt 100 om det kan yttra sig på olika sätt.
Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss