• Anonym (Arg)

Föräldrar fryser ut oss

Vi har en son på 5 år och har nyligen flyttat. Vi fick 2 st grannar som bor bredvid oss med pojkar i samma ålder. i början lekte vår med den ena och vi ställde upp och passade honom i bland samt åkte iväg med dem till lekplatser osv. den andra familjen som också bor bredvid har en pojke på 5 år också. denna pojke var hemma hos oss en gång. den andra mamman frågade om han varit här och jag sa ja. efter det vände mamman till pojken som bara varit här en gång oss ryggen. mamman hälsar inte. vi fick sms efter att pojken varit här där hon skrev att hon tyckte det var kul att de lekte så fint. sen bara vänder hon!!!!!! den andra familjen skulle passa vår son för några veckor sedan och då tog de även in den andra pojken. när vi hämtade vår son så hade de börjat ta fram maten. när vi gick så satte sig familjen och den andra pojken och åt, vilket vår son såg genom deras fönster. han blev så ledsen. dagen efter kommer jag till förskolan med sonen och pojken säger: igår fick August middag när du gått och sen fick han glass. Mamman i familjen har vid 2 tillfällen bestämt med oss ( barnen skulle leka) sen låtsar hon som ingenting och så set vi att hennes son leker med den andra pojken där ute. vår son mår så dåligt. på förskolan retar pojken vår son och går efter honom hela tiden och förskolan stoppar huvudet i sanden. dessa 2 barn ska egentligen börja i samma klass till hösten men vi har bytt skola nu. Vad tycker ni om det hela? Behövde skriva av mig och få lite respons. Kanske jag överreagerar.

• Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss
  • Anonym (Arg)

Jag har skrivit och frågat den ena mamma varför hennes son säger att han inte får leka med vår och då blev hon bara irriterad. Min bedömning är att det är oerhöet svårt att reda ut eftersom föräldrarna inte hjälper till på den punkten. Sen tycker jag att det är förfärligt att en förälder står och pratar med våra pojkar och bestämmer att de ska träffas och leka eftee maten och sen låter hon sin pojke istället leka med den andra. det spelar ingen roll om pojken hellre ville det. man får lära dem.att.så.gör man inte mot sina kompisar. att först lova och sen struntar man i det och leker med en annan i stället. Ni får absolut tycka vad ni vill här. det är inte er jag är irriterad på utan hela situationen och behövde skriva av mig.

• Anonym (Grannsämja)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 10:49:22 följande:

Mamman sa att hon skulle smsa när de ätit så skulle vi träffas. Fick inget sms förrän på kvällen då hon skrev att det inte blev någon lek för sonen var trött.

Då är det ju jättekonstigt. Ville hon inte att barnen skulle leka kunde hon ju låtit bli att komma överens om det. hon borde ju förstått att ni skulle se att de andra barnen lekte ute, men brydde sig ändå inte : /
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Grannsämja) skrev 2017-05-17 11:08:26 följande:

Då är det ju jättekonstigt. Ville hon inte att barnen skulle leka kunde hon ju låtit bli att komma överens om det. hon borde ju förstått att ni skulle se att de andra barnen lekte ute, men brydde sig ändå inte : /

JA EXAKT!!!!!!!!!! det är detta vi har att deala med!!!! Så gör man inte som vuxen!
  • Almina

Det är lite rörigt, men visst låter det som en hel del konstigt beteende. Jag tror nog ändå att det bästa vore att prata med de andra föräldrarna och reda ut eventuella missförstånd. Kan barnen tex ha sagt något om din son (sant eller inte) som gjort att föräldrarna inte tycker de ska leka? Om du känner att det är svårt att ta upp det direkt med föräldrarna kanske du skulle kunna be förskolan om ett möte där ni kan träffas alla föräldrar tillsammans, med tanke på att problem verkar även finnas på förskolan?

• Anonym (Lollo)

De borde väl kunna leka alla tre?
    När det kommer till flickor brukar det vara svårt men pojkar har väl sällan bekymmer med det?

Du kan ju inte tvinga föräldrarna att prata med dig heller...

• Anonym (Arg)
    Anonym (Lollo) skrev 2017-05-17 11:45:44 följande:

De borde väl kunna leka alla tre?

När det kommer till flickor brukar det vara svårt men pojkar har väl sällan bekymmer med det?

Du kan ju inte tvinga föräldrarna att prata med dig heller...

Nej det är just det. Att man inte kan tvinga dem och därför vill jag inte jaga mer. alla 3 pojkar lekte på lekplatsen en dag med en av mammorna (vi bestämde att de skulle leka) och då kom hon hit med vår pojke och sa att han är utanför och det fungerar inte med 3 pojkar. Då var det så att vår och deras skulle leka men så kom den 3:e dit och då fick min gå hem för han.var utanför. Listan kan göras lång på hur konstiga vi tycker att de är. jag jobbar som lärare och visst jag kan förstå att inte alla vet hur de ska göra med 3 pojkar där en blir utanför men hade det varit jag så hade jag löst det helt Annalunda. våra 2 leker, den 3:e kommer dit, vår blir utanför, kommer hem och srn står han i fönstret igen ich ser hur de 2 leker och går hem.till varandra när vi bestämt att våra 2 skulle leka. jag tycker det är illa och jag drar mig ur leken för varken sonen eller vi mår bra av det!
  • Anonym (Liv)

Låter som märkligt beteende av föräldrarna. Utifrån mina fördomar gissar jag att det är mammorna som styr. Rädda för att bli utanför eller deras söner när någon ny kommer in i bilden. Var med om liknande när jag själv var barn. Ni gör rätt i att välja annan skola. Kan trösta dig med att det är deras barn som kommer få problem i skolan med det beteendet, inte ditt. Tycker det är förbluffande att föräldrar inte lär sina barn att visa respekt men de verkar inte ha lärt sig det själva. När ditt barn börjar skolan får han andra kompisar och det är inte säkert att man leker med grannarnas barn mest då i alla fall.

• Anonym (ROBBANISTEN!)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 09:21:34 följande:
    för det första så ligger skolan vi tänkt byts till på gångavstånd, den andra som han tillhör ligger längre bort. för det andra så har vi bjudit in föräldrarna och de har varit här MEN DE HAR ALDRIG BJUDIT TILLBAKA. den ena familjen hälsar inte på oss och kallar in sin son och stänger dörren när deras son hälsar och vinkar till vår. Vi har inte gjort ett jävla dugg som jag ser det! ställt upp och varit jätte snälla. sen som vuxen står man inte och lovar båda våra barn att de ska leka på eftermiddagen. säger: jag sms:ar när vi ätit och sen LEKER HAN ISTÄLLET MED DEN ANDRA POJKEN OCH MIN STÅR I FÖNSTRET OCH FRÅGAR MIG VARFÖR DE GÖR SÅ!!! Jag anser att eftersom det är problem konstant och de t.o.m bor bredvid varandra så ska de INTE gå i samma klass!!!!! Denna pojke går efter min varenda dag och säger; jag får inte leka med dig för mina föräldrar. jag får reta dig hur mycket jag vill osv. kanske borde jag lösa konflikten men med tanke på att en förälder inte hälsar och den andra får min son att må dåligt gång på gång och vi bor enda inpå dem så tycker jag den bästa lösningen är att välja skolan på gångavstånd där även 2 andra barn från förskolan går som han trivs med. är det verkligen ingen här som reagerar och tycker det är fel??? jag borde söka hjälp??? Herregud säger jag!
    Sånt där ska motas i grinn och du har helt rätt TS att du ska göra något! nu är jag visserligen vuxen men jag var utsatt för det där hela min uppväxt och det fortsatte i 16år och det har resulterat i att jag knappt vågar umgås med folk och har knappt inga vänner! min mamma gjorde så gott hon kunde, men skolan och lekis mm vände mej ryggen och tyckte bara jag var den som borde byta skola och skärpa mej! det var ju jag som blev utsatt! så ge ej upp Ts! hoppas det fixar sej för din son kram!
  • Påven Johanna II
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 12:13:16 följande:
    Nej det är just det. Att man inte kan tvinga dem och därför vill jag inte jaga mer. alla 3 pojkar lekte på lekplatsen en dag med en av mammorna (vi bestämde att de skulle leka) och då kom hon hit med vår pojke och sa att han är utanför och det fungerar inte med 3 pojkar. Då var det så att vår och deras skulle leka men så kom den 3:e dit och då fick min gå hem för han.var utanför. Listan kan göras lång på hur konstiga vi tycker att de är. jag jobbar som lärare och visst jag kan förstå att inte alla vet hur de ska göra med 3 pojkar där en blir utanför men hade det varit jag så hade jag löst det helt Annalunda. våra 2 leker, den 3:e kommer dit, vår blir utanför, kommer hem och srn står han i fönstret igen ich ser hur de 2 leker och går hem.till varandra när vi bestämt att våra 2 skulle leka. jag tycker det är illa och jag drar mig ur leken för varken sonen eller vi mår bra av det!
    Nyfiken fråga ... ämne och årskurs?
  • Anonym (hopp)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 09:21:34 följande:

för det första så ligger skolan vi tänkt byts till på gångavstånd, den andra som han tillhör ligger längre bort. för det andra så har vi bjudit in föräldrarna och de har varit här MEN DE HAR ALDRIG BJUDIT TILLBAKA. den ena familjen hälsar inte på oss och kallar in sin son och stänger dörren när deras son hälsar och vinkar till vår. Vi har inte gjort ett jävla dugg som jag ser det! ställt upp och varit jätte snälla. sen som vuxen står man inte och lovar båda våra barn att de ska leka på eftermiddagen. säger: jag sms:ar när vi ätit och sen LEKER HAN ISTÄLLET MED DEN ANDRA POJKEN OCH MIN STÅR I FÖNSTRET OCH FRÅGAR MIG VARFÖR DE GÖR SÅ!!! Jag anser att eftersom det är problem konstant och de t.o.m bor bredvid varandra så ska de INTE gå i samma klass!!!!! Denna pojke går efter min varenda dag och säger; jag får inte leka med dig för mina föräldrar. jag får reta dig hur mycket jag vill osv. kanske borde jag lösa konflikten men med tanke på att en förälder inte hälsar och den andra får min son att må dåligt gång på gång och vi bor enda inpå dem så tycker jag den bästa lösningen är att välja skolan på gångavstånd där även 2 andra barn från förskolan går som han trivs med. är det verkligen ingen här som reagerar och tycker det är fel??? jag borde söka hjälp??? Herregud säger jag!

Du verkar själv ha lite svårt att sortera i vad du tycker och känner. 

Bland grannar behöver man kanske inte alltid göra upp om vem som ska leka och när, alla ungarna går ut och hänger på de som är ute. Varför gick din pojken inte ut när han såg att de andra två var ute?

Att de aldrig bjuder tillbaka kan ha massor av orsaker som inte behöver vara personlig menade mot er eller så känner de bara inte att de har lust att umgås närmare med er. Jag har massor va grannar som jag inte har ett dugg lust att umgås med och några som jag gärna umgås med. De kanske har fullt upp med sitt, har tillräckligt med vänner, inte känner att de vill vara mer än grannar/bekanta med er. 

Att en pojke bjöds på middag men inte er pojke är väl inte kosntigt om du hämtade din son innan  de skulle sätta sig att äta. Då får man som förälder bara hjälpa barnet att förstå att A skulle vara kvar lite till men du får komma hem och äta istället. Hantera livets små besvikelser. 

Att pojken är elak och retas är däremot allvarligare. Det borde förskolan ta tag i eftersom det är där det händer. Att välja en annan skola kan väl vara en bra idé, men inbilla dig inte att det aldrig kommer att bli konflikter mellan ditt och andras barn bara för det. Det är en del av livet och måste hanteras.

Jag tycker hela ditt inlägg med versaler, frågetecken på rad och inga radbrytningar andas lite bristande kontroll över dina känslor och reaktioner. Brukar du ha svårt att hantera relationer i din omgivning? 
Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss