• Anonym (Arg)

Föräldrar fryser ut oss

Vi har en son på 5 år och har nyligen flyttat. Vi fick 2 st grannar som bor bredvid oss med pojkar i samma ålder. i början lekte vår med den ena och vi ställde upp och passade honom i bland samt åkte iväg med dem till lekplatser osv. den andra familjen som också bor bredvid har en pojke på 5 år också. denna pojke var hemma hos oss en gång. den andra mamman frågade om han varit här och jag sa ja. efter det vände mamman till pojken som bara varit här en gång oss ryggen. mamman hälsar inte. vi fick sms efter att pojken varit här där hon skrev att hon tyckte det var kul att de lekte så fint. sen bara vänder hon!!!!!! den andra familjen skulle passa vår son för några veckor sedan och då tog de även in den andra pojken. när vi hämtade vår son så hade de börjat ta fram maten. när vi gick så satte sig familjen och den andra pojken och åt, vilket vår son såg genom deras fönster. han blev så ledsen. dagen efter kommer jag till förskolan med sonen och pojken säger: igår fick August middag när du gått och sen fick han glass. Mamman i familjen har vid 2 tillfällen bestämt med oss ( barnen skulle leka) sen låtsar hon som ingenting och så set vi att hennes son leker med den andra pojken där ute. vår son mår så dåligt. på förskolan retar pojken vår son och går efter honom hela tiden och förskolan stoppar huvudet i sanden. dessa 2 barn ska egentligen börja i samma klass till hösten men vi har bytt skola nu. Vad tycker ni om det hela? Behövde skriva av mig och få lite respons. Kanske jag överreagerar.

• Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss
  • Anonym (Arg)
    smulpaj01 skrev 2017-05-18 18:42:20 följande:

När min son var 5 bestämde jag med mamman eller pappan till bästa kompisen innan hämtning att jag tar hem båda barnen till oss så får föräldern hämta på valfri tid. Pappan följde gärna med och umgicks med mig och/eller barnen, men mamman tyckte det var toppen att hämta senare.

Detta är ju en himla bra ide. Man slipper logistiken kring det hela med föräldern som inte sms:ar och riskerar inte heller att pojken hinner springa in till grannen. Ett bra sätt som jag inte alls tänkt på!
  • Indianica

Tycker också man kan ta med båda barnen hem ifrån förskolan.

Problematiken på gården är dock kanske svårlöst om de andra två pojkarna gärna väljer varandra och de inte fungerar i grupp. Där är det ju egentligen bara din son som kan försöka jobba på att fungera i samspelet med de andra pojkarna, lättare sagt än gjort verkar det som. Förmodligen upplever de andra pojkarna av någon orsak din son som "lägst i rang" och stöter bort honom när de är tillsammans. Sådant förekommer ju inte sällan på förskolor också, men där kan man jobba med det på ett annat sätt eftersom man övervakar gården. Men det kanske kan bli bättre om han lär känna dem båda var för sig.

• smulpaj01
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-18 18:47:57 följande:

Detta är ju en himla bra ide. Man slipper logistiken kring det hela med föräldern som inte sms:ar och riskerar inte heller att pojken hinner springa in till grannen. Ett bra sätt som jag inte alls tänkt på!

Vad bra . Imorgon är det ju fredag och helg. Men testa nån dag nästa vecka.
  • Anonym (Arg)

Ja det kommer vi garanterat att testa! Kan ju inte bli mer enkelt och pricksäkert????

• Anonym (Arg)

Oj, frågetecknena skulle varit en glad gubbe. Det där fungerade inte. Hur fick du dit din gubbe?

• Anonym (Grannsämja)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-18 16:49:41 följande:

Idag gav vi det hela en ny chans. Mannen hämtade på förskolan och bestämde med pojkens mamma att de skulle leka när de kommit hem eftersom de så innerligt ville det. mamman sa: jag sms:ar när vi kommer hem. vi kommer hem och ser efter en stund att pojken går in till grannpojken i stället. samma visa om igen. Jag står fast vid att det inte står rätt till och eftersom sonen bllr lurad gång på gång så gör vi nog klokt i att smyga ifrån dem.

Ringde du inte henne?

-X och Y hade ju bestämt att leka, men nu såg jag att Y gick hem till en annan kompis. Du skulle ju messa när ni kom hem?

Då får du kanske reda på varför hon gör så, och hon får veta att ni tar illa upp.
  • smulpaj01
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-18 19:20:38 följande:

Oj, frågetecknena skulle varit en glad gubbe. Det där fungerade inte. Hur fick du dit din gubbe?

Det går inte att använda smilisarna i mobilen, men det funkar med tecken ; - )
  • Anonym (Arg)

Nu sitter jag här (förskolan är stängd idag), tittar från fönstret och betraktar 3 härliga pojkar som skrattar och tjoar ända hit. Jag släppte ut min till lekplatsen mitt framför oss men han blev inkallad av den ena pojken och sen frestades den andra och sprang över.

De skrattar och hörs i hela kvarteret! Jag har faktiskt lärt mig en hel del via denna tråd. Jag har nog hittat ett förhållningssätt som kommer att fungera utmärkt! Det har jag mycket er att tacka för!! Jag kan inte sitta här och förvänta mig att alla ska dra i oss. Nu tar jag fanken initiativet själv, bära eller brista!

• smulpaj01
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-19 09:10:03 följande:

Nu sitter jag här (förskolan är stängd idag), tittar från fönstret och betraktar 3 härliga pojkar som skrattar och tjoar ända hit. Jag släppte ut min till lekplatsen mitt framför oss men han blev inkallad av den ena pojken och sen frestades den andra och sprang över.

De skrattar och hörs i hela kvarteret! Jag har faktiskt lärt mig en hel del via denna tråd. Jag har nog hittat ett förhållningssätt som kommer att fungera utmärkt! Det har jag mycket er att tacka för!! Jag kan inte sitta här och förvänta mig att alla ska dra i oss. Nu tar jag fanken initiativet själv, bära eller brista!

Bra där! Lycka till
  • Anonym (Arg)
    smulpaj01 skrev 2017-05-19 09:22:29 följande:

Bra där! Lycka till

Tackens!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Föräldrar fryser ut oss