• Anonym (Arg!)

Lurad av min syster

Jag känner mig besviken, arg och lurad.

Min syster frågade mig snällt om hon kunde beställa några kläder på mitt namn och hon lovade mig att betala fakturorna eftersom hon valde delbetalning.

Jag som var så snäll gick med på det men fick i stället en kniv i ryggen.

Hon beställde kläder för 1990:- och det minsta hon ska betala i månaden är 300:- men inte ens gör hon det.

Påminnelse efter påminnelse kommer i min brevlåda och det spelar ingen roll hur många gånger jag skickar fakturorna till henne. Det är ju till mig falturorna kommer eftersom det står på mitt namn.

Före hon beställde kläderna så frågade hon mig om hon kunde låna 5000:- från mig och jag sa kanske. Även jag har inte sån bra inkomst eftersom jag inte jobbar.

Det slutade med att jag inte kunde låna ut pengar till henne och det var då hon blev sur , och antingen bestämde hon sig för att inte betala för kläderna hon hade beställt på mitt namn.

När första påminnelsen kom så tog jag en bild på fakturan och jag skrev till henne att den ska hon betala omedelbart.

Då skrev hon " Jag varnade ju dig. Du lovade mig att du skulle låna mig 5000:- och du lurade mig. Så varför ska jag betala fakturorna? "

Jag skrev tillbaka " Hur kan du vara så fräck? Jag gav dig fint min legitimation så du kunde hämta ut dina kläder som du hade beställt på mitt namn, och nu vill du inte betala? Varför? För att jag inte lånade dig 5000:- som jag sa att jag kanske skulle göra. Fy skäms på dig "

Det slutade med att jag betalade fakturan för att slippa inkassokostander men fakturorna fortsätter att tralla in och jag känner mig grundlurad av häxan.

Finns det något man kan göra i sådant här läge? Typ göra så att detta hamnar på henne och hennes personnummer?

Hjälp!!!!!!!

• Svar på tråden Lurad av min syster
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (a) skrev 2017-05-25 15:23:23 följande:

Ring polisen.

Jag är så arg så att jag till och med gråter.

Hon stal mitt pass utan att fråga? Varför? Jo för att hon vet att jag hade sagt nej.

Nu ringer jag till 11414 och gör en polisanmälan. Stopp!!! Orkar inte mer
  • Anonym (M)

Tycker också du ska prata med polisen, kronofogden eller vafan som helst. Din syster är förjävla vidrig!

• Anonym (Nej!)
    Anonym (Arg!) skrev 2017-05-25 15:20:22 följande:

NU ÄR JAG JÄVLIGT FÖRBANNAD !!!!

Nu har hon beställt smink från cocopanda för 800:-

Denna gången betalade hon i alla fall fakturan för 300:- så hon har 500:- kvar att betala för.

Hur gick detta till då?

Häxan, äckliga skitungen snodde mitt pass ur mitt rum medan jag var i väg till Stockholm. Det var så hon hämtade ut mitt paket som var på mitt namn.

Jag är så ARG!!!! Jag bryr mig inte om att hon har betalat. Hon STAL MITT PASS UTAN att fråga.

Vad gör jag?

Jag har ringt och skällt ut henne men hon skrattar och lägger på luren.

Jag är så arg så att jag inte finner några ord !!!!

Anmäl henne, hon måste ha skrivit med sin egna signatur när hon hämtade paketet. Skulle anmält henne för id-stöld.
  • Anonym (........)

Du gör en polisanmälan. Ser inte hur du skulle kunna undgå det nu. Litar du på henne? Har du råd att betala om det kommer fler fakturor i ditt namn? Annars hade jag ringt och satt en spärr på mitt personnummer. Kom ihåg att allt som görs i ditt namn och inte anmäls är det du som får stå för. Ska du bestrida måste det göras nu, går det till kronofogden så blir det svårt att förklara för dig varför du inte reagerat på faktura och påminnelser.

Att spärra sitt personnummer innebär att du får det mycket krångligare att själv kunna göra något och ta abg osv. Men jag hade gjort det om risken finns att hon beställer mer.

Min mamma satte mig och mina syskon hos fogden så jag har spärrat mitt.

Skäms hon inför era föräldrar? Hårdaste straffet brukar ju vara att göra sina föräldrar besvikna. Skvallra!

• Anonym (Arg!)
    Anonym (........) skrev 2017-05-25 15:39:29 följande:

Du gör en polisanmälan. Ser inte hur du skulle kunna undgå det nu. Litar du på henne? Har du råd att betala om det kommer fler fakturor i ditt namn? Annars hade jag ringt och satt en spärr på mitt personnummer. Kom ihåg att allt som görs i ditt namn och inte anmäls är det du som får stå för. Ska du bestrida måste det göras nu, går det till kronofogden så blir det svårt att förklara för dig varför du inte reagerat på faktura och påminnelser.

Att spärra sitt personnummer innebär att du får det mycket krångligare att själv kunna göra något och ta abg osv. Men jag hade gjort det om risken finns att hon beställer mer.

Min mamma satte mig och mina syskon hos fogden så jag har spärrat mitt.

Skäms hon inför era föräldrar? Hårdaste straffet brukar ju vara att göra sina föräldrar besvikna. Skvallra!

Första fakturan gällande kläderna betalade jag för att slippa inkassokostnader. Om jag nu bestrider , kommer de inte tycka att det är konstigt? Med tanke på att fakturan redan var betald. De borde ju undra varför fakturan är betald om jag nu säger att jag inte beställt något.

Vi bor bara med mamma och kärrigen står på hennes sida. Hon tycker jag borde ge henne allting bara för att hon är gravid. Visst, kul att syster är gravid, men inte har hon väl fan rätt att beställa saker i mitt namn för det.

Så jag och morsan hamnade i bråk.

Eftersom jag ger henne 3000:- för att jag bor hemma så kommer det gå till räkningar som häxan till syster har beställt i mitt namn.

Mamma blev arg och sa att hon kommer kasta ut mig.

Fine, jag är så trött på att hon försvarar henne hela jävla tiden.

Hon beställde även skor på mammas namn för 1300:- men mamma betalade skorna. Så jävla dum hon är. Hon tillåter allting.

Jag har varit för snäll, alltid när syster har frågat mig om 50 kronor så swishar jag henne. MEN NOOO MOREEE hon har övergått alla gränser som finns.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Arg!) skrev 2017-05-25 15:48:30 följande:
    Första fakturan gällande kläderna betalade jag för att slippa inkassokostnader. Om jag nu bestrider , kommer de inte tycka att det är konstigt? Med tanke på att fakturan redan var betald. De borde ju undra varför fakturan är betald om jag nu säger att jag inte beställt något.
    Den första beställningen hade du gett ditt medgivande till, så glöm den. Den nya beställningen gjorde systern utan ditt medgivande, så där bör du agera.

Du bör polisanmäla din syster för att hon gjort beställningen och hämtat ut varorna i ditt namn. Det allvarligaste brottet är troligen att hon använde ditt pass för att hämta ut paketet, och förfalskade din namnteckning.

Efter att du gjort polisanmälan kan du kontakta företaget och berätta hur det gått till. De vill förmodligen ha en kopia på polisanmälan. Förhoppningsvis betalar din syster hela fakturan.
  • Anonym (........)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-05-25 16:08:42 följande:

Den första beställningen hade du gett ditt medgivande till, så glöm den. Den nya beställningen gjorde systern utan ditt medgivande, så där bör du agera.

Du bör polisanmäla din syster för att hon gjort beställningen och hämtat ut varorna i ditt namn. Det allvarligaste brottet är troligen att hon använde ditt pass för att hämta ut paketet, och förfalskade din namnteckning.

Efter att du gjort polisanmälan kan du kontakta företaget och berätta hur det gått till. De vill förmodligen ha en kopia på polisanmälan. Förhoppningsvis betalar din syster hela fakturan.

Det var precis såhär jag menade :) TS - Se till att snabbt som attan få iväg ett sms till din syster där det står något i stil med: Jag gav mitt medgivande till första beställningen men inte mer än så. Du får inte beställa någonting mer i mitt namn.

Bra om du har det i text. Och jag hoppas att du har ringt polisen. Tro mig, jag gjorde misstaget att vara 'Snäll' för att det var familj och det fick jag sota för senare kan jag lova. Jag är 27år idag och har ännu prick. Samt behövt spärra. Det innebär att jag i stort sett lever som om jag hade skulder. Jättekrångligt att få abg/omöjligt vid skulder, svårt att få lght, glöm allt vad lån heter osv osv osv osv. Låt ingen annan förstöra ditt liv!

Förklara för din syster vad hon gör samt fråga rakt ut hur hon kan förstöra ditt liv pga saker.
  • molly50
    Anonym (Arg!) skrev 2017-05-25 15:20:22 följande:

NU ÄR JAG JÄVLIGT FÖRBANNAD !!!!

Nu har hon beställt smink från cocopanda för 800:-

Denna gången betalade hon i alla fall fakturan för 300:- så hon har 500:- kvar att betala för.

Hur gick detta till då?

Häxan, äckliga skitungen snodde mitt pass ur mitt rum medan jag var i väg till Stockholm. Det var så hon hämtade ut mitt paket som var på mitt namn.

Jag är så ARG!!!! Jag bryr mig inte om att hon har betalat. Hon STAL MITT PASS UTAN att fråga.

Vad gör jag?

Jag har ringt och skällt ut henne men hon skrattar och lägger på luren.

Jag är så arg så att jag inte finner några ord !!!!

Jag tycker du ska polisanmäla henne nu.
    Nu har hon beställt saker i ditt namn och tagit ditt pass utan ditt medgivande.
    Din mamma borde egentligen också polisanmäla henne eftersom hon gjort samma sak mot henne.
    Men eftersom hon verkar stå på hennes sida och inte ser att hon gör fel så lär ju det inte hända.
    Din syster måste lära sig att ta lite eget ansvar nu när hon dessutom är gravid.
    Hon borde ha väntat med att skaffa barn tills hon betalt sina skulder.
    Hur gammal är hon egentligen?
    Hon verkar inte mogen för fel öre och dessutom curlad.
    Carpe Diem
  • nevermind

Har du polisanmält?! Hoppas verkligen du gjorde det!

Dum mamma du har. Hur gamla är ni?

Nej, det är inte konstigt att du har betalt men sen bestrider. Bara att säga att du inte ville hamna hos kronofogden.

Fy fan så tragiskt att hon är gravid också. Stackars barn! Antar att ni ska bo hos mamma allihop?

Svar på tråden Lurad av min syster