• Axe

    Varför är folk emot offentlig amning?

    För mig är det inte ens något att diskutera. SJÄLVKLART ska en mamma få amma sitt barn var och när hon vill! Oavsett om en tutten råkar synas eller liknande. Hur kan det ens vara en diskussion runt detta? Titta inte om det stör dig liksom.

    Ni som är emot amning, varför?

    Jag förstår verkligen inte hur man kan anse amning som snuskigt, äckligt, dåligt eller onödigt eller vad det nu beror på..

  • Svar på tråden Varför är folk emot offentlig amning?
  • Axe
    Anonym (B F) skrev 2017-05-23 08:36:09 följande:

    Jag tycker att det ser äckligt ut. Jag får kväljningar. Kan inte rå för det, det bara är så...


    Men måste du titta?
  • Axe
    Anonym (D) skrev 2017-05-23 09:33:19 följande:

    För egen del kan jag inte förstå de som vill dra fram sitt bröst till allmän beskådan, trots att det är "mat". Jag visar inte mina brön för nån och således ammade jag i avskildhet.

    Andra får väl göra som de vill, men man kan ju försöka att var diskret om man sitter bland folk.


    Då måste inte visa brösten men varför måste man vara diskret och smyga om man ska amma? Det är en tutte, ett bröst... Ingen annan behöver titta ju!
  • Axe
    Anonym (D) skrev 2017-05-23 10:47:00 följande:

    Jag är inte så intresserad av andras bröst så jag tittar bort, såklart inga konstigheter, men jag har också sett folk hala fram hela härligheten inför amning Det är lite onödigt anser jag.


    Men helt seriöst, vad gör det om en kvinna slänger ut en tutte i några sekunder för att mata sitt barn? Varför onödigt? Det är ju antagligen nödvändigt för den mamma just då.

    Vad är det hemska med ett bröst som ska mata en bebis?

    Håriga manboobs på stranden går bra men inte en mjölktutte...
  • Axe
    Anonym (Tvåbarnsmor) skrev 2017-05-23 11:06:02 följande:

    Amma på ni men snälla, gör det inte vid bordet på en restaurang bara.

    I övrigt, inga problem.


    Men så länge ni ej delar bord så vad spelar det för roll?

    Varför inte amma på en restaurang? Jag har fortfarande inte fått något svar på vad som är så äckligt med just amning...

    Halvnakna tjejer är okej, manboobs på stranden men inte en bit av ett bröst som ska mata ett litet barn?
  • Axe
    sextiotalist skrev 2017-05-23 11:23:45 följande:

    Jag tror att det beror på att man upplever det som intimt, i min värld är detta en intim och privat sak mellan barn och mor.

    Sedan är jag fullt medveten om att spädbarn måste ha mat, och de allra flesta brukar välja att sköta det diskret och se till att barnet får lugnt omkring sig. Fast jag har sett mammor (ja, det var ett par mammor som bodde i närheten av mig) bröstmata sina stora barn (då var det två-åringar) med full blottad barm på bussen. Där passerade de gränsen rejält, för om man gör något som gör alla i bussen besvärade så är det nog man själv som gör fel.

    Jag flaskmatade, men det var jag ändå välja att göra det på en lugn plats, för barnets skull.

    Och hur gärna man än protesterar mot det, så i vårt västerländska kultur är kvinnans bröst en erotisk kroppsdel, män tänder på bröst sexuellt och många kvinnor väljer att exponera sina bröst sexuellt (bröstoperationer, kläder som framhäver brösten).

    Jag tänker som så, hade brösten endast varit till för att användas som matproducent för barn, då hade de krympt ihop när kvinnan inte behövde amma barnen (så för många andra djur).


    Varför skulle det vara olämpligt att amma en 2 åring på bussen? Förstår inte alls varför folk bryr sig om sånt alls. Jag blir glad av att se mammor som ammar offentligt, att de skiter i folks dumma åsikter!

    För mig slutar brösten vara sexuella under graviditet och amning. Tror många känner så.

    Sen sista meningen förstår jag inte alls. Mina bröst är 85 D vid amning men 75 A annars så de krymper ju faktiskt ihop...
  • Axe
    sextiotalist skrev 2017-05-23 12:11:25 följande:

    För att det inte har med mat att göra. En två-åring behöver inte tröstas oralt.

    Men visst, om det inte bekommer en att andra blir besvärade så.

    Givande och tagande finns uppenbarligen inte hos alla ammande kvinnor.


    Ska barn gå hungriga för att nån suris på bussen inte ska ta illa upp?
  • Axe
    sextiotalist skrev 2017-05-23 13:13:03 följande:

    Jag tvivlar på att en tvååring går hungrig om det inte får bröstet. De äter vanlig mat i den åldern


    Men det är alltså okej att hänga ut hela bröstet och amma en 6-12 månaders? Och ingen tar illa upp menar du?
  • Axe
    Anonym (m) skrev 2017-05-24 23:22:58 följande:

    Nu bor vi just i ett samhälle där kvinnobröst blivit en sexuell tingest. Du får inte gå topless på stan för att det "väcker anstöt" och anses som förargelseväckande beteende, däremot får män gå runt på stan utan att det anses som förargelseväckande.

    Att någon ammar lägger sig liksom på gränsen dit och många PK-idioter tycker att nej, kvinnobröst hör hemma bakom gardinerna.

    Man undrar ju hur det sett ut för 100 eller 200 eller 300 år sedan. Var det tillämpligt med mördare som ammade sina barn offentligt då?

    Jag tycker det är okej att amma offentligt men anser att man fortfarande ska skyla sig och inte hålla på och visa bröstvårtor i onödan. Det finns faktiskt folk som av olika skäl inte uppskattar det, vilket så klart borde respekteras, på samma sätt som att alla inte uppskattar en bar mansbringa på tunnelbanan.

    Sen är väl amningen i sig en ganska intim handling. Jag tror inte människor runt omkring är intresserade av att se den där intima handlingen heller.

    Argumenten flödar om att det är naturligt och att man måste vårda framtidens barn osv genom att amma dem. Ska man då inte samtidigt tillåta offentligt sex? Det är ju liksom själva grunden till framtidens barn. Utan sex, inga barn.... Håller du inte med mig TS?


    Jag håller absolut inte med!

    Sex och amning kan inte jämföras. Barnet måste ha mat även om de ej är hemma. Ingen måste ha sex på stan, restaurangen eller på ICA. Bebisar behöver äta oavsett var de är. Hur kan man tycka att en kvinna ska skyla sina bröst trots att hon behöver mata bebisen?. Men män får gå halvnakna när de känner för det utan vettig anledning...

    En mamma ska inte behöva sitta inne i minst 6 månader för att någon idiot kan ta illa upp om hon MATAR sitt barn.
  • Axe
    Anonym (m) skrev 2017-05-24 23:31:03 följande:

    Det värsta jag vet dock är folk som är helt empatilösa för vad andra tycker är obehagligt eller olustigt, eller som när någon slänger upp sina bröst på en restaurang och man som matgäst måste bevittna detta bara för att du TS prompt måste visa att vi är ett så fucking jävla jämställt land.

    Jag är inte ett dugg intresserad av att se dina bröst framför min BigMac eller sprängd anka med ris.

    På samma sätt som att jag tycker det ser väldigt illa ut med karlar utan tröja tycker jag det är lika osmakligt och aptitförstörande med amning där det borde anses mindre lämpligt.

    Men det verkar förestå en visst antagande att man får amma var man vill och att alla runt omkring bara får lov att finna sig i det. På samma sätt borde då jag kunna få onanera där jag sitter på bussen bara för att jag vill och alla får lov att finna sig i det.

    See the point?


    Hur kan du jämföra att man matar en liten bebis med att onanera? Sen behöver ingen kolla på den ammande kvinnan när hon ammar. Alltså man visar mindre bröst när man ammar än vad medelkvinnan visar på sommaren dagligen ungefär!

    Varför ska alltid sex dras in i diskussionen om att mata sitt barn?

    Ser du inte skillnaden på riktigt eller försöker du bara hitta på något för att ha nått att skriva?

    Menar du att kvinnor som ammar ska gömma sig eller stanna hemma i minst 6 månader?
  • Axe
    Twin peaks skrev 2017-05-25 08:41:23 följande:

    Man mååååste inte amma heller. Man kan använda nappflaska när man är på offentliga platser.


    Det där är inte sant, man kan inte alltid göra det.

    Alla barn tar inte flaska och att ge barnet flaska kan förstöra en fungerande amning.
  • Axe
    Anonym (Tvåbarnsmor) skrev 2017-05-25 09:37:59 följande:

    Nu har du fått en hel del svar på din fråga. Många av svaren har du opponerat dig mot.

    Du ställer alltså en fråga endast för att skapa drama?

    Du förstår, du behöver inte förstå oss som ogillar öppen amning. Lika lite som vi förstår dig och dina åsikter. Låt det vara så, du kan inte ändra på det iallafall.


    Jag har inte alls fått svar på varför det är vidrigt och olämpligt att amma offentligt när män får lov att springa halvnakna hela sommaren och ingen bryr sig om att klaga till dem även om de stör sig.

    Och ingen har svarar på varför man tycker det är fel, äckligt eller olämplig. Bara att det är så?
  • Axe

    Skulle aldrig falla mig in att sitta och amma, mata mitt barn, där andra människor defekerar. Alltså hur kan någon ens tänka tanken att det skulle vara en lämplig plats?

Svar på tråden Varför är folk emot offentlig amning?