• Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

JAg har svårt att förstå att någon vill arbeta med vissa yrken.
    T ex gynekolog, att stå och rota i fittor dagarna i ända?
    Eller slaktare, att mörda oskyldiga djur på löpande band...

Vilka yrken har du svårt att förstå att någon verkligen vill ha och till och med utbildar sig till?

• Svar på tråden Vissa yrken alltså...
  • Anonym (S)
    Anonym (usch) skrev 2017-05-28 00:17:50 följande:

Jo det kan man. Usk är ingen skyddad titel utan en anställningsform. Det går att bli anställd som usk utan utbildning, men lättare med.

Nej. Då är man vårdbiträde som sagt. Ungefär samma arbetsuppgifter.
  • Frontline
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-28 00:13:01 följande:
    Nej... men jag skulle inte vilja ha en man som jobbar med kvinnors fittor.
    Har du träffat nån som jobbar med det?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:18:58 följande:
    Nej. Då är man vårdbiträde som sagt. Ungefär samma arbetsuppgifter.
    Undersköterska är inte en skyddad titel.
  • Anonym (S)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-28 00:21:19 följande:

Undersköterska är inte en skyddad titel.

Haha nej. Men att få arbeta som USK krävs en utbildning på gymnasienivå. Återigen. Det räcker att titta in på vf så lär du dig det.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Frontline skrev 2017-05-28 00:21:00 följande:
    Har du träffat nån som jobbar med det?
    Inte som potentiell partner, men annars ja.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:26:38 följande:
    Haha nej. Men att få arbeta som USK krävs en utbildning på gymnasienivå. Återigen. Det räcker att titta in på vf så lär du dig det.
    Jag ska framföra det till personen jag känner som jobbar som usk utan utbildning. Haha!

Så, nu har jag tjafsat klart om det. Jag vet ju att jag har rätt!
  • Anonym (Fia)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:26:38 följande:

Men nej, du har fel. För att anställas som ny uska måste man nu för tiden ha usk-utbildning eller motsvarande (tex läkar- eller ssk-student), men det finns massor med uskor som arbetat många år innan reglerna infördes och som fortfarande arbetar som uskor.
  • Anonym (dagisfröken)

Förskolelärare. Stressigt, dåligt betalt, skrikiga ungar och dålig arbetsmiljö. Och så måste man stå ut med föräldrar.

• Anonym (Jao)
    Anonym (dagisfröken) skrev 2017-05-28 00:55:37 följande:

Förskolelärare. Stressigt, dåligt betalt, skrikiga ungar och dålig arbetsmiljö. Och så måste man stå ut med föräldrar.

Been there, done that. Aldrig mer! Haha!
  • Anonym (Kluro)

Alla passar inte till allt. Jag är mer tacksam att någon vill göra jobbet :).

Fast faktiskt, det finns ett yrke som jag inte kan förstå man vill ha, tandhygienist. Skrapa tandsten och göra folk illa i munnen hela dagarna. De jag träffat genom åren har varit sura och elaka.

Och nä jag vet att det är viktigt med god munhälsa och det finns säkert tandhygienister där ute som är både glada och trevliga :)

Svar på tråden Vissa yrken alltså...