• Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

JAg har svårt att förstå att någon vill arbeta med vissa yrken.
    T ex gynekolog, att stå och rota i fittor dagarna i ända?
    Eller slaktare, att mörda oskyldiga djur på löpande band...

Vilka yrken har du svårt att förstå att någon verkligen vill ha och till och med utbildar sig till?

• Svar på tråden Vissa yrken alltså...
  • Anonym (usch)
    Anonym (va) skrev 2017-05-29 13:05:29 följande:
    torde vara dubbelmoraliskt alltså
    Du menar att det är dubbelmoral att äta kött och ha husdjur? Eller bara att behandla husdjuren väl? Om man föder upp köttdjur för slakt, skall man då behandla dem så illa som möjligt så att man inte är dubbelmoralisk?

I övrigt skulle jag aldrig vilja jobba på bageri eftersom man går upp vid 2-3 på morgonen för att jobba. Jag är extremt mycket kvällsmänniska. Lika illa att dela ut tidningar. Usch!
  • Glinda från Oz

Varför skulle det vara dubbelmoral?
  • Anonym (va)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-29 13:19:41 följande:
    Varför skulle det vara dubbelmoral?
    ja antingen är man djurvän eller så är man inte det
  • Anonym (va)
    Anonym (usch) skrev 2017-05-29 13:15:32 följande:
    Du menar att det är dubbelmoral att äta kött och ha husdjur? Eller bara att behandla husdjuren väl? Om man föder upp köttdjur för slakt, skall man då behandla dem så illa som möjligt så att man inte är dubbelmoralisk?

I övrigt skulle jag aldrig vilja jobba på bageri eftersom man går upp vid 2-3 på morgonen för att jobba. Jag är extremt mycket kvällsmänniska. Lika illa att dela ut tidningar. Usch!
    jag menar att antingen så är man en djurvän eller så är man inte det. om man inbillar sig att man kan vara både ock så är man dubbelmoralisk

föder man upp egna köttdjur och behandlar dom väl, säkerställer att de aldrig upplever stress eller lidande ja lever ett gott och naturligt liv, så kan man fortfarande vara en djurvän
  • JTo
    Mja, moralfrågor är upp till betraktaren, jag tycker inte att det är dubbelmoral, djur tjänar många syften, både som mat och som sällskap.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (S) skrev 2017-05-29 13:14:55 följande:

Ja du har rätt. Vi anställer aldrig någon utan usk-utbildning eller motsvarande, tex någon som läst 4 terminer på ssk-programmet.

Har man inte de omvårdnadspoöngen blir man anställd som vårdbiträde.

Äntligen nån som vet :). Ja så har vi det med. Tack :)
  • Anonym (va)
    JTo skrev 2017-05-29 13:42:26 följande:
    Mja, moralfrågor är upp till betraktaren, jag tycker inte att det är dubbelmoral, djur tjänar många syften, både som mat och som sällskap.
    Antingen bryr man sig om djurs välmående eller så gör man inte det. Folk med sällskapsdjur brukar inte vilja att de ska lida, och ofta är djurplågeri sådant som förargar de flesta. Men ändå så äter de sitt kött trots att de gynnar lidande för djur och hjälper andra att tjäna pengar på det. Det är dubbelmoral
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 06:09:42 följande:

[quote=77711197][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-28 23:58:48 följande:[/quote-nick]Undersköterska är ingen skyddad titel, jag har en kompis som är undersköterska, det står så på hennes anställningskontrakt till och med och hon har ingen utbildning. Sjuksköterska måste man däremot legitimerad för att få kalla sig.[/quote

Så bara för att hon är anställd som usk och det står på pappret så menar du på fullt allvar att hon kan kalla sig undersköterska?!

Alltså ärligt talat. Anställd som usk kan man vara men inte fan är man en uska för det. Du utför en uskas uppgifter precis som en vikarie inom tex lss boende kallades rehabiliteringspersonal. Nu har det bytt namn till stödassistent men i grund och botten är de som inte är utbildade fortfarande outbildade.

Punkt!

Usk är en anställningsform och inget att annat. Så är man anställd som usk så är man usk där och dåm
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2017-05-29 13:14:55 följande:

Ja du har rätt. Vi anställer aldrig någon utan usk-utbildning eller motsvarande, tex någon som läst 4 terminer på ssk-programmet.

Har man inte de omvårdnadspoöngen blir man anställd som vårdbiträde.

Då är det ni som gör så vilket är helt ok. Men det är ett val ni gör, inte någon som alla måste göra.

Undersköterska/usk är ingen skyddad titel och vem som helst som.jobbar inom omvårdnad kan kalla sig usk. Det krävs heller ingen utbildning, men nå gå arbetsgivare önskar/kräver någon relevant form av omv.program etc.
Svar på tråden Vissa yrken alltså...