Inlägg från: Anonym (Pysen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pysen)

Kattproblem vs grannar vs sambo

molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande:
    Om du läser vad jag skrev så skrev jag,"om jag har förstått det rätt".

Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Är det då för mycket begärt att man visar den hänsynen att man tar ansvar för det ens katt har ställt till med?
    Alla kattägare gör nämligen inte det.

Och oavsett vad lagen säger så känner jag att jag inte ska behöva anpassa min gård och mitt hem för andras katter.
    Lika lite som jag skulle kunna kräva att andra ska anpassa sina hem och sina gårdar efter mina djur.
    Jag vill också kunna ha öppet och vädra under varma sommardagar.
    Det är helt sjukt att kattägare ska kunna slippa undan det ansvar som alla andra djurägare får ta.
    Och därför borde lagen ändras till att gälla även kattägare på samma sätt som hundägare.
    Men om du anser att de bryter mot lagen så är det väl bara att anmäla dom då
    molly50 skrev 2017-06-02 15:03:38 följande:
    Har det inte?
    Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
    På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.

Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
    Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
    Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
    Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
    Nej, jag anser inte att det har med det att göra. Att diskutera ansvar för föremål och vad som är rimligt eller orimligt att behöva göra för att skydda dom är en helt annan fråga än om man diskuterar hur man sköter om en katt på bästa sätt.

Ja jag förstår att du förväntar dig det, men eftersom du fick sakerna förstörda så var det fel förväntning.

Ja du har rätt att gnälla och bli arg och besviken hur mycket du vill. Alla har rätt till sina känslor.

• Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:49:22 följande:
    Tyvärr har jag aldrig träffat nån med nåt jag kastat...
    Ja du skriver själv "tyvärr", alltså önskar du att du ska träffa dom med sakerna du kastar och därför hade jag rätt i att du ger dig på katterna. Varför ifrågasatte du det?
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:24:20 följande:
    Ger mig på?

Men de bajsar ju på ändå i min trädgård och det gör mig vansinnig.
    Ja jag förstår att det är jobbigt och jag har själv samma problem.
    Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen.

Ja ok då vet jag, jag är beredd med filmkameran och sen ber jag någon om hjälp att hålla kvar dig tills polisen kommer. Sen kan du vänta dig ett åtal för ofredande, trakasserier eller vilken åtalspunkt som än är lämplig.
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:52:01 följande:
    Äh, jag låter min grannes katt göra det. Du gillar väl kattbajs i trädgården. Varför skulle du åtala någon för det?
    Nej jag gillar inte det, men vad jag vet så är det inte olagligt för en katt att bajsa ute. Men även om det vore det så tycker jag det är mindre besvär att bara plocka bort det, så jag väljer att inte gå igenom en rättsprocess, jag väljer också bort att bli upprörd och aggressiv för det tar bara en massa energi och gör mig till en dålig och bitter människa.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 15:24:26 följande:
    Det håller jag med om.

Men vem här i tråden har försökt ställa katterna till svars och inte ägarna?
    Jag har då inte sett någon.
    Katthatare 1 tillexempel, kan man betrakta som att hen i någon mening ställer katterna till svars eftersom det är dem som får ut för det då hen ger sig på dom och kastar saker efter katterna.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 15:03:38 följande:
    Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
    Kom på en sak, kanske kan det gå på hemförsäkringen om stövlarna var dyrare än självrisken? Eller kanske kattägaren har någon försäkring om ni frågar, även om de inte har något juridiskt ansvar så kanske deras försäkring kan täcka sådant. Bara en tanke
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 15:53:03 följande:
    Hur ska jag annars få iväg dem ur min trädgård när de sitter och skiter på mina möbler? Springa och hämta ägaren?? De bryr sig inte, de är väl bara glada att katterna inte bajsar hemma i deras egen trädgård, för de bajsar tydligen bara i andras trädgårdar, våra grannars katter.

Om grannarna höll ordning på sina katter och höll dem från att bajsa omkring på andras saker skulle jag inte behöva ställa varken katt eller ägare till svars för något. 

Varför är mitt ansvar i det här större än kattägarens?
    Fast det är inte din sak att ställa någon till svars. Det är brottsligt att ta lagen i egna händer.

Du behöver väl inte ta något ansvar om du inte vill det. Ingen kan tvinga dig
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 15:58:01 följande:
    Så du gillar inte heller bajs på dina grejer alltså? Nej, det gör inte jag heller. Därför skrämmer jag iväg katterna när jag ser dem bajsa i min trädgård, på mina saker.

Om du tycker att katter har rätt att gå omkring och bajsa på andras saker borde du ju acceptera att katter bajsar på dina saker också. Vari ligger skillnaden? 

Jag är inte särskilt upprörd över det här, men det är ju kul att argumentera på ett öppet forum. Är det inte vad FL är till för? Att lufta sina åsikter och delta i roliga debatter om intressanta ämnen? Kul att se hur alla går igång...

Jag är inte en bitter eller dålig människa. Jag vill bara inte ha kattbajs på mina saker och jag gör vad jag kan för att hindra katter att förstöra i min trädgård. Precis som du skulle göra om jag tex kom och förstörde i din trädgård.

Alltså du svarar ju inte på det man skriver. Varför ifrågasatte du att jag skrev att du ger dig på katter?

Ja jag accepterar det, har jag sagt något annat?

Fast du argumenterar ju inte så mycket du skriver mest om vad du tar till för brottsliga åtgärder emot oskyldiga djur som går i din trädgård.

Är du inte upprörd? Dina inlägg säger annat till exempel det här:
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:01:26 följande:

Tycke det borde vara förbjudet att ha utekatter som går tunt och förstör hos grannarna.

Jag bor i ett radhusområde och en familj har 4-5 äckliga katter från nåt katthem som använder alla andras trädgårdar som toalett.

Så jävla äckligt att vara i sin egen trädgård och kliva i en kattbajs, eller hitta en kattfläck i hammocken eller på möbeldynorna. Även den gemensamma sandlådan i föreningen används flitigt av katterna som bajsplats. Äckligt och farligt för barnen som ska leka där.

Ibland har jag lust att ta kattbajsen och kasta in den i kattägarnas trädgård men för det mesta kastar jag bara saker och skriker efter katterna.

Helt otroligt att det är tillåtet att katter ska få ga runt i bebyggda områden och göra sin behov här och där och att de ska vara _de drabbade_ som ska åtgärda problemet. 

Död åt fribajsande katter i villa/radhusområden!

Som sagt, ynkligt, fegt och förmätet att straffa katterna för någonting de inte rår för. De fattar inte att de gör något fel. Och de har inte valt att bo där, utan det är MÄNNISKOR som har valt dom och placerat dom där.

DU är en vuxen människa med förmåga till resonemang och reflektion, och borde veta bättre än en katt. Men tydligen inte eftersom ditt motargument är att du ska göra samma sak som ett djur utan mänskligt förstånd gör:

katthatare1 skrev 2017-06-02 14:29:52 följande:

Jag kanske ska sätta mig och bajsa i din trädgårdsstol så får du se hur trevligt det är att sitta där sen.

Eller kissa lite i din grill, så mysigt sen när du ska grilla.

Eller lämna en halväten skogsmus på din altan att njuta av på morgonkvisten.

Eller kanske lägga en korv i dina ungars sandlåda där din lilla 1-åring ska leka.

Allt detta gör katterna nämligen hos oss och jag tycker inte att det är okej nånstans att det är jag som ska stå ut med detta för att mina grannar ska få ha katter springande fritt. 

Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen.

• Anonym (Pysen)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-02 16:04:57 följande:

Här har ni varit aktiva ser jag.

Igår kväll tog jag upp problemet med katterna igen men som vanligt tjurade han ihop. Idag blev jag totalt skogstokig då jag upptäckte att de börjat skita på altanen

Ena grannen blev vansinnigt arg när han klippte gräset och kattskit yrde runt. Förstår fullständigt ilskan.

Så nu är jag och sambon väldigt osams och jag kommer säga till samtliga att göra en anmälan ang katterna till länsstyrelsen eller jordbruksverket eller polisen. Är enda sättet för honom att fatta vidden av problemet nu och han får ta smällen själv med ev kostnader mm.

Ja det låter bra, men tänker du fortsätta vara tillsammans med en man som inte är kapabel att lösa såna problem på egen hand?
  • Anonym (Pysen)
    LFF skrev 2017-06-02 16:15:09 följande:
    Därför att jag inte kan vakta min uteplats 24/7 eftersom jag har ett jobb och ett liv i övrigt.
    Då funkar inte ditt sätt alltså. Då får du väl ha kattpiss på grillen då eller flytta.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:31:37 följande:
    Det här är frågan om vad som kan ursäktas och vad som rimligtvis är vars och ens eget ansvar att freda sig mot. Om vi helt bortser från den juridiska biten (där jag och många andra anser det finnas brister i här) utan helt ser på det rent moraliska, så kan jag eller mina barn eller min hund uträtta behov i din trädgård, riva upp ditt grönsaksland och blomplantor, klottra ner din husvägg, kanske även slå dina barn och husdjur lite....eller hur resonerar du kring gränser och vilket ansvar man har över sina egna handlingar och vad man utsätter andra för?
    Ja om du och dina barn har mental kapacitet jämförbart med en katt eller annat djur som saknar förmåga att resonera, veta vad som är rätt och fel, har blivit placerade som mina grannar pga någon annans vilja så ja, då kommer jag absolut ha överseende med ett sånt beteende. Dock skulle jag i fortsättningen hitta på rimliga åtgärder för att freda mig mot att det händer igen(inom lagens gränser och jag skulle absolut inte skada någon av er på något sätt) och om inte det var möjligt så skulle jag flytta.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:33:24 följande:
    Ja och varför finns det det?
    Därför att människor har släppt ut dom där
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo