Kattproblem vs grannar vs sambo
Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.
Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Är det då för mycket begärt att man visar den hänsynen att man tar ansvar för det ens katt har ställt till med?
Alla kattägare gör nämligen inte det.
Och oavsett vad lagen säger så känner jag att jag inte ska behöva anpassa min gård och mitt hem för andras katter.
Lika lite som jag skulle kunna kräva att andra ska anpassa sina hem och sina gårdar efter mina djur.
Jag vill också kunna ha öppet och vädra under varma sommardagar.
Det är helt sjukt att kattägare ska kunna slippa undan det ansvar som alla andra djurägare får ta.
Och därför borde lagen ändras till att gälla även kattägare på samma sätt som hundägare.
Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.
Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
Ja jag förstår att du förväntar dig det, men eftersom du fick sakerna förstörda så var det fel förväntning.
Ja du har rätt att gnälla och bli arg och besviken hur mycket du vill. Alla har rätt till sina känslor.