Inlägg från: Anonym (Pysen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pysen)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Tom Araya skrev 2017-06-02 16:44:44 följande:
    Snarare är det fel boendeform för utekatter.

Ja det är din åsikt
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:04:40 följande:
    Du sätter fingret på huvudproblemet, människor som placerat djuret där, utan att ta sitt ansvar, utan att ta hänsyn till de omständigheter det innebär, som när kattens behov och naturliga beteende krockar med grannarnas intressen över sin utemiljö. Det är inget som bara finns ute i den vilda naturen utan människans påverkan, som en fågel, älg eller igelkott.
    Javisst men nu ser det ju ut som det gör så vad ska man göra? Är nog bara att acceptera tyvärr om inte ägarna lyssnar.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 17:07:16 följande:
    Nej,jag kan ju inte anmäla eftersom de inte bryter mot lagen. Eller hur.
    Däremot så kan jag ju gå högre upp till beslutsfattarna och klaga.
    Jag tycker att lagen behöver ändras.
    Här har vi t ex en granne som avlar på sina katter och släpper ut dem okastrerade.
    Och det tycker jag är oansvarigt.
    Som okastrerade så kan det ju sättas fler kattungar till världen och okastrerade katter revirmarkerar mer.
    Ok, de bryter inte mot lagen säger du nu? Jag trodde att din uppfattning om lagen var att ägarna ändå har ett visst ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande:

Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

molly50 skrev 2017-06-02 17:07:16 följande:
    Ja,där får vi väl vara överens om att vara oense.
    Jag tycker inte att man ska be andra sköta om det man är rädd om samtidigt som man själv släpper ut sin katt som man påstår sig vara rädd om.
    Jag tycker det är dubbelmoral.
    Men det är min åsikt.

Ja,det må så vara. Men jag tycker att kan man bevisa vems katt det är som har förstört en sak så ska kattägaren stå för det.
    Det hade i alla fall jag gjort,om jag haft katt. Oavsett vad lagen säger.

Ja som du själv säger så är det din åsikt.

Ja jag själv skulle också ha betalat om jag hade en katt som förstörde andras saker.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:08:19 följande:
    Sjukt nonchalant resonemang från en som varken ser eller vill ta sitt eget ansvar. Det är sådana som ska flytta, jävligt långt bort!
    Jag tar visst mitt ansvar så där har du fel.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:37:53 följande:
    Jag skulle snarare säga att ditt påstående är din egen tolkning.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

katter.nu/djurlagar-vad-galler/
    Men då är det väl inga problem då, om de förorättade grannarna har lagen på sin sida så är det väl bara att anmäla istället på att gnälla.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:09:41 följande:
    Det är fakta.
    Jaha var har du fått den faktan ifrån?
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-02 17:12:30 följande:
    Varför ska jag lämna honom för ett problem med katter? Hade det varit flera saker så hade detta varit ett ickeproblem eftersom jag inte stannat av andra orsaker isf.
    För att han är en oansvarig djurägare och även en oansvarig familjefar eftersom han inte har lyckats lösa problemet så att hela familjen är nöjda.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:12:39 följande:
    Det krävs hårdare tag helt enkelt. Man borde fånga in katterna så får ägarna lösa ut dem för dryga pengar.
    Ja det skulle kunna vara en effektiv lösning, men är ju inte möjligt i dagsläget (om man vill vara laglig) så därav min fråga.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:28:40 följande:
    Vilken mental kapacitet är det du menar att kattägare saknar för att inte ta ansvaret över sina djur som de själva valt att skaffa och själva valt att släppa ut samt att de även själva valt att bosätta sig i tätbebyggt område?
    Det här handlar snarare om vilka moraliska spärrar man har och du får förklara för mig varför andra ska ha andra moraliska spärrar än du själv har!?
    fast nu frågade du om hur jag skulle se på det ifall du och dina barn gjorde samma sak som katterna i min trädgård och hur jag skulle se på det. Jag menar ingenting om ägarnas mentala kapacitet men om de gör samma sak så gäller mitt synsätt detsamma för dom.

Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:45:50 följande:
    Kunskap och sunt förnuft.
    Om man beaktar kattens behov, kattens naturliga beteende, omgivningens egenskaper och hänsyn till sina grannar så kan man inte komma fram till något annat än att tätbebyggt område är olämpligt för en utekatt= fakta. Att många kattägare inte vill erkänna detta beror på att de inte vill ta det ansvaret att de själva anpassar sig, utan vill istället lägga det på andra. Har du argument för något annat?
    Vad saknar katten i ett tätbebyggt område, hur får den inte sina behov tillgodosedda?

Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo