• Missilence

Rädd för missfall

Hejsan!

Jag är nu gravid i vecka 12+5 och jag har vart på ett ultraljud för fyra veckor sedan så jag har sett att allt stod rätt till med lillen. Men nu har jag börjat noja. Hur vet man att allt är som det ska där inne? Kan man få ett missfall utan att det märks? Har läst många som har vart på ultraljud i typ vecka 17 och så får de reda på att fostret har dött i vecka 12. Har inte tid för nästa ultraljud förens i juli och det känns som en evighet! Man blir ju rädd så fort man får nån smärta i magen som man inte har känt innan... Speciellt om man försöker googla på det för det slutar alltid med att "DET ÄR AKUT, DU KAN DÖ OM DU INTE ÅKER TILL AKUTEN TYP IGÅR"

Anyways, ville egentligen bara skriva av mig och se om det är nån annan som nojjar lika mycket som jag!

• Svar på tråden Rädd för missfall
  • Anonym (Gravid)

Kan du inte från om KUB, då göra ju ett ultraljud och detta brukar göras i vecka 12-14. På så sätt kan du kolla att allt ligger rätt till :) Lycka till

• Anonym (K)

Har man sett ett hjärta slå i den veckan du gjorde det är det ovanligt med mf efter det. Men ja, det kan hända. Själv har jag fått ett mf i v 7 och det var skitjobbigt. I nästa graviditet fick jag tre tidiga vul pga blödningar, sen gjorde jag kub i v 13 och så rul i v 19. Min erfarenhet är att ul inte gör att man oroar sig mindre. Visst, man känner sig lugn för stunden men en timme senare är oron tillbaka igen. Så jag skulle inte springa och göra ul i tid och i tid för att stilla oron för då kommer du inte göra annat än det. Det blir lättare om några veckor när du börjar känna rörelser (även om det är väldigt diffust och oregelbundet i början) och sen kommer du få lyssna på hjärtljuden med doppler hos bm. Men det kan vara svårt att hitta hjärtljuden tidigt med doppler så därför brukar man vänta med det för att inte skapa onödig oro (om bm inte hittar hjärtljuden men bebisen ändå lever). Så försök lugna ner dig och njut av din graviditet. Du väntar barn inte mf!

• Snuttis2

Kan tyvärr inte säga så mkt för att lugna dig! För precis som du själv skriver så kan man få missfall tidigt eller sent i graviditeten och också utan symtom! Det är en oro de flesta av oss bär på tror jag! Sen är det ju ovanligt att det sker efter v 12, tror man brukar säga runt 2-3 % .

Jag är själv gravid i v 32 och även om nedräkning börjat ske så finns ju inga garantier. Jag har förlorat mina två första graviditeter så jag vet hur det är. Den ena v 6 den andra var just ett MA som konstaterades på kontroll runt v 11-12! Så till denna graviditet gjorde vi kub precis som anonym ovan skriver, dels för jag är 30+ och dels för en extra kontroll för att lugna nerverna på mig.

Kroppen förändras hela graviditeten och symtom kommer o går, å snart närmar du dig spökveckorna då du seriöst kommer överväga om du ens blev/är gravid?

Det enda du kan göra är att ta hand om dig och bebisen, sköta hålla rekommendationer runt graviditeter kring läkemedel, mat, vila och undvika stress och försöka njuta av livet.

Läs bra information i gravidapparna men ta allt med en nypa salt. Din graviditet är din egen! Det är statistiskt sätt mer troligt att du väntar barn än missfall : )

• Jsv17

Jag känner precis lika! Är i 13+4. Har ett MA i bagaget, och trots att jag sett bebis hela 3ggr, två extra vul pga blödningar, och kubul i 12+1, så kan jag inte riktigt slappna av.... dels för att jag fortfarande småblöder till och från (rosa och beiga flytningar) vilket ska bero på en delvis föreliggande moderkaka, säger dom iaf, varje gång vi varit inne har bebis levt rövare där inne och min tapp har varit helt stängd och lång men det är ju en ögonblicksbild, hur det såg ut just då och det sa läkaren till mig också, så att jag skulle komma in igen om blödningarna ändrade karaktär eller om jag fick ont... inget av det har ju hänt... men jag tänker hela tiden jag vet ju inte och man kan ju inte gå på ul varje dag... Jag längtar tills jag kan känna bebis själv, men med moderkakan i framvägg så har jag hört att det kan ta längre tid och inget mer ul förrän rul i mitten på Juli.

Jag försöker ta en dag i taget, och tänka att jag kan inte påverka nåt av det som sker ändå men jag önskar verkligen att jag kunde slappna av och inte vara så nojjig. Men du är absolut inte ensam i dina känslor

• Missilence
    Anonym (Gravid) skrev 2017-06-03 03:04:06 följande:

Kan du inte från om KUB, då göra ju ett ultraljud och detta brukar göras i vecka 12-14. På så sätt kan du kolla att allt ligger rätt till :) Lycka till

Får inte göra KUB eftersom vi har gjort nått som heter PGD (en ivf där de kollar celler mm innan de sätter tillbaka)
  • Missilence

Tack för alla era svar! Det känns iaf lugnande å veta att det inte bara är jag som nojjar ;)

Svar på tråden Rädd för missfall