Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

    Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

    Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

    Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

    Skriv gärna i tråden hur du svarat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fgg) skrev 2017-06-06 19:57:37 följande:

    Ska man svara alternativen som inleds med Man om man är man eller om man vill dejta en man? Förvirrad...


    Om du är en man klickar du på något av de alternativ som inleds med "Man:", om du är kvinna röstar du på något av dem som inleds med "Kvinna:"

    Om du inte identifierar dig som vare sig man eller kvinna får du rösta på det du känner för eller göra som jag, klicka på Visa resultat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:01:44 följande:

    Själv tolkar jag ingen av de alternativen du gett som att personen är rasistisk.

    Däremot: om personen konstant pratar om det = fetbort. Orka liksom.


    I den svenska samhällsdebatten har exempelvis borgerliga debattörer som kritiserat regeringens satsningar på IS-återvändare stämplats som rasister. Därför tänkte jag att det var en passande etikett att kalla all sådan kritik för rasism.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:09:30 följande:
    Ja, rasist är ett ord som numera kan användas till lite allt möjligt, men jag tänker inte kalla det rasistiskt.

    Jag valde "hög" mest för att många invandrare inte "kan" återvända då det är för osäkert i deras hemland. Antar att "de flesta" i "mycket hög"-valet kan ha syftat på de som har fred i sina hemländer, men jag vill gärna att min partner är lite human.
    Jag har själv inte röstat i tråden och föredrar att hålla mig neutral. Jag försökte identifiera fem huvudlinjer i den svenska invandringsdebatten och göra praktiskt hanterbara svarsalternativ av dem.

    Jag tycker bara att det är intressant att se vilken acceptans som finns för åsikter som anses vara rasistiska eller starkt invandringskritiska i dejtingsammanhang.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anna) skrev 2017-06-06 20:21:45 följande:
    Förstår det. Får hoppas att folk inte undviker att rösta/svara bara för att du har satt rasist-ordet på det, en del blir nog ganska obekväma, men det är bra att man kan vara anonym i kommentarerna iaf.
    Jag ser att det är många som undviker att rösta, det är lite synd för man behöver ju inte ta det så bokstavligt. Alla har olika definitioner av rasism.
  • Anonym (TS)
    BlueValentine skrev 2017-06-06 21:10:04 följande:
    För de flesta handlar rasism om att man generaliserar kring en hel grupp och tillskriver den populationen negativa egenskaper.
    Visst, kanske det. Å andra sidan tycks många (de flesta?) tycka att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti och det är det enda partiet som krävt att IS-återvändare som har dubbelt medborgarskap ska få sitt svenska medborgarskap indraget och förbjudas att återvända till Sverige.

    Så jag tänkte då att det inte är så långsökt att definiera det som en rasistisk politisk åsikt att hysa sådan nivå av fientlighet mot IS-krigare/terrorister. Regeringen har ju en mer "human" syn på IS och tycker att de ska slussas tillbaka in i samhället istället och regeringen har stöd från majoriteten av riksdagsledamöterna.

    Så att det rör sig om rasistiska åsikter tycker jag nog ändå att det finns fog för. Det är så rasism definieras i Sverige.

    Glad
  • Anonym (TS)

    Kan inte fler rösta i tråden? Tycker det är tråkigt att tråden snart visats 2000 gånger, men inte ens har 20 röster...

  • Anonym (TS)
    NELJ skrev 2017-06-06 23:41:31 följande:

    Väldigt konstiga alternativ... jag skulle aldrig kunna vara ihop med en rasist, dvs någon som anser att människor från andra kulturer har lägre värde än etniska svenskar. Men jag tycker absolut att dömda terrorister med utländskt medborgarskap ska utvisas och tycker det finns stora brister i svensk integrationspolitik.

    Och jag håller inte alls med om att din definition av rasism är den som förs i samhällsdebatten, lyft ögat från hatsiter och twitter så ser du att det förs nyanserade diskussioner på många håll.

    Sådana här trista trådar bara försärker polariseringen i samhället.


    Hatsajter och Twitter? Jag förstår inte alls vad du menar? Jag har försökt dra upp fem huvudlinjer av migrationsdebatten så som den förs dels i riksdagen och dels på de stora dagstidningarnas debattsidor kring vad som brukar anklagas för att vara rasism.

    Att vilja skicka hem de flesta av invandrarna till deras hemländer brukar DEFINITIVT anses vara rasism och därför placerade jag det alternativet på ena extrempunkten. Det är något som propageras för av de mest hårdföra nationalistiska och nazistiska grupperingarna.

    Mellan den punkten och nolltoleransen mot rasism har jag identifierat tre huvudlinjer:

    Kritiken mot hanterandet av IS-återvändare, som även kommer från ledande vänsterpartister, men som av vissa ändå anses vara en del av den rasistiska retoriken (se stormen kring Amineh Kakabaveh t.ex).

    Att dömda våldsbrottslingar ska skickas hem, något som endast SD förespråkat tidigare men som nu även M börjat prata om och i och med det anklagats för rasism från vänstern.

    Och pratet om att invandringen kostar för mycket, något som ansetts tabubelagt att ens nämna och gjort att man fått en rasiststämpel om man försökt ta i frågan.

    Din attack om "hatsajter och twitter" visar ju bara på att jag identifierat huvuddragen i debatten ganska väl. Tydligen är det "polarisering" att öht neutralt konstatera hur debatten faktiskt ser ut, utan att lägga någon värdering i den.

    Åh, hjälp!
  • Anonym (TS)
    NELJ skrev 2017-06-07 00:16:51 följande:
    Jag håller inte alls med dina bedömningar av åsikterna i debatter.

    Min uppfattning är att de flesta är för att försöka lagföra IS-återvändare. Att det inte görs i större skala beror på luckor i lagen och bristande polisiära resurser.

    Dömda brottslingar med annat medborgarskap än svenskt utvisas ju redan, inte alla men ändå. Dock sker det efter straff vilket man kan fundera på om det är rätt.

    Det pågår många diskussioner om invandringens kostnader. Sanandaijs bok har ju t.ex. lyfts i många medier som annars skulle kallas "pk".

    Jag tycker man är för sväv när man ser sociala medier som en spegling av samhällsdebatten. Jag diskuterar ofta invandring med vänner och bekanta från många olika politiska läger och de diskussionerna är mycket mer nyanserade än det du visar upp här. Men utgår man från utspel och rubriker så blir världen fort väldigt svartvit.
    Jag har FORTFARANDE INTE inte utgått från sociala medier eller "hatsajter" utan den allmänna politiska debatt som förs i Sverige. Vad du och dina kompisar pratar om på fritiden hör liksom inte riktigt hemma där.

    Det är klart att de som klassas som rasister enligt de gängse definitioner som råder i den svenska debatten kanske inte håller med om rasiststämpeln, men det är en annan debatt som inte hör till den här tråden. Dessutom blir kritiken fånig eftersom en skala måste definieras för att det ska gå att skapa en fråga.

    Visst kanske många tycker att ena sidan av skalan är rasism medan den andra inte är det. Det går ändå inte riktigt att resonera så eftersom det då blir omöjligt att gradera och tala om grader av rasism.

    Dömda brottslingar med annat medborgarskap än svenskt utvisas som regel aldrig. Det är något som endast sker i undantagsfall. Sedan finns det de som nu börjat kräva att det bör vara regel snarare än undantag och då anklagats för rasism. Den ståndpunkten har jag placerat i mitten av skalan. Det finns ju trots allt en riksdagsmajoritet för att dömda brottslingar ska få stanna i Sverige.
  • Anonym (TS)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-06-07 08:52:30 följande:

    Konstig frågeställning. Hur är det något rasistiskt att inte tycka IS-krigare hör hemma i Sverige? Vet dock inte hur jag ska svara. Dömda våldsbrottslingar ska absolut utvisas, ut med allt jävla "pack" som förstör landet. Nej alla invandrare begår inte brott, men de flesta som begår brott är invandrare. Jag är också väldigt religionskritisk. Samtidigt är jag väldigt vänster, har svårt för att tänka mig en partner som röstar höger och min partner är halvarab där halva släkten är muslimer.


    Vissa tycker att det är rasistiskt. Feministiskt initiativ går t.ex till val nästa år på att låta alla dömda brottslingar få stanna i Sverige. Det har kommit att bli en av deras profilfrågor.
    Pentra skrev 2017-06-07 07:04:37 följande:

    Eftersom rasism är djupt och allvarligt feldefinerat i trådstarten, och gravt bidrar till en fortsatt felaktig syn på vad rasism egentligen är, så avhåller jag mig från att rösta. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Anonym (Drink) skrev 2017-06-07 09:02:59 följande:

    Omöjligt att svara genom dina alternativ. Jag accepterar ingen som helst rasism, borträknat förutfattade meningar man är beredd att dementera.

    Jag tycker att lidande i form av ofrivillig arbetslöshet, utanförskap och våldshandlingar är saker man måste jobba med oavsett om de kommer från svenskfödda eller utlandsfödda.

    Invandringen, oavsett om man vill att den ska öka eller minska ska motiveras efter vetenskap och studier, aldrig efter "känsla".



    Problemet med att skapa en sådan här tråd är att det alltid är någon som klagar. Om jag använt det starkt SD-präglade begreppet "invandringskritik" istället för "rasism" i min fråga så hade flera tyckt att jag vinklat åt andra hållet.

    Att vilja utvisa de flesta av invandrarna till deras hemländer tycker de flesta är en åsikt som endast hör hemma i de mest rasistiska kretsarna. Inte ens SD vill ju gå så långt. Att då kalla den åsikten för "invandringskritik" hade många reagerat på.
Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?