• kajsagunnarsson96

Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.

jag hade en annan tråd innan , om tvätt, 

vill gärna veta hur många som tvätta sina underkläder, i 40grader????

jag tvätta mina kläder alla kläder i 40 grader, underkläder med

någon sa att man ska tvätta i 60 grader underkläder, för att inte få bakterier,

alltså bakterier finns överallt, om man ska vara rädd för att få bakterier, så ska man inte tvätta, överhuvudtaget, och mer grader man använder på tvättmaskinen drar man mer av miljön, jag har aldrig fått några svampsjukdomar, eller något

jag tvättar alla mina kläder i 40grader, om ni tycker jag är dum i huvudet, får ni tycka det då.

• Svar på tråden Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.
  • sextiotalist

Blir lika förvånad över denna bakteriefobi. Jag har tvätta kläder sedan mitten av 70-talet (ja, jag är så jäkla gammal). Jag har aldrig, då menar jag aldrig, varit med om att under dessa år varit med om att underkläder som tvättas luktat illa.

De enda gångerna jag varit med om att kläder luktat illa har varit när man glömt dom i tvättmaskinen eller när de inte torkat tillräckligt snabbt och luftigt.

Att jag kör underkläder i 60 grader beror att (vad jag har lärt mig i varje fall) att enzymer i tvättmedlet behöver denna temperatur för att lösa vissa fläckar.

• Anna Collovin

Tvättar i allt från 30 -95 grader beror ju på vad som ska tvättas körde ett tag det mesta på 40 grader men det gillade inte tvättmaskinen luktade äcklig liksom tvätten sen vi började med att tvätta mera i 60 så försvann problemet 

• klyban
    sextiotalist skrev 2017-06-09 07:47:56 följande:
    Blir lika förvånad över denna bakteriefobi. Jag har tvätta kläder sedan mitten av 70-talet (ja, jag är så jäkla gammal). Jag har aldrig, då menar jag aldrig, varit med om att under dessa år varit med om att underkläder som tvättas luktat illa.

De enda gångerna jag varit med om att kläder luktat illa har varit när man glömt dom i tvättmaskinen eller när de inte torkat tillräckligt snabbt och luftigt.

Att jag kör underkläder i 60 grader beror att (vad jag har lärt mig i varje fall) att enzymer i tvättmedlet behöver denna temperatur för att lösa vissa fläckar.
    Detta tror jag har ändrat sig en tid tillbaka, men svär inte på det Foten i munnen
  • Rackarns traste

Jag vet en förskola på 1990-talet som hade tygblöjor till barnen. Barnen fick en magsjuka som bara gick runt, runt, runt. Då kom personalen på att blöjorna skulle tvättas i 60 grader, inte 40. Vips! Magsjukan borta. De berättade aldrig för föräldrarna vad som hänt... Men nog är det skillnad på 40 och 60.

Jag tvättar underkläder, handdukar, lakan och strumpor i 60 grader. Man får dem lite renare och man får bort eventuell fot- och underlivssvamp. Min man har haft båda sorterna och vi vill inte ha den tillbaka. Att tvätta i 60 grader var läkarens ordination.

• volvo142
    Rackarns traste skrev 2017-06-09 19:52:31 följande:
    Jag vet en förskola på 1990-talet som hade tygblöjor till barnen. Barnen fick en magsjuka som bara gick runt, runt, runt. Då kom personalen på att blöjorna skulle tvättas i 60 grader, inte 40. Vips! Magsjukan borta. De berättade aldrig för föräldrarna vad som hänt... Men nog är det skillnad på 40 och 60.
    Jag tvättar underkläder, handdukar, lakan och strumpor i 60 grader. Man får dem lite renare och man får bort eventuell fot- och underlivssvamp. Min man har haft båda sorterna och vi vill inte ha den tillbaka. Att tvätta i 60 grader var läkarens ordination.
    "40s" tvättare är manipulerade klart inte alla baktierier dör.. Men klart det blir en viss skillnad det känner man ju på lukten ur maskinen osv!
  • Snyggfrida

Jag har hört att de flesta maskinerför hemmabruk sällan går upp i 60 grader, därför kör jag på 40 för att spara på miljön. Sen dör inte alla bakterier vid 60 heller, utan ex sjukhus tvättar i minst 70 grader. Men precis som med allt annat, får man göra som det passar en själv. Min tvätt blir ren och luktar fräsch vid 40, men sånt är individuellt.

• volvo142
    Snyggfrida skrev 2017-06-09 22:31:22 följande:
    Jag har hört att de flesta maskinerför hemmabruk sällan går upp i 60 grader, därför kör jag på 40 för att spara på miljön. Sen dör inte alla bakterier vid 60 heller, utan ex sjukhus tvättar i minst 70 grader. Men precis som med allt annat, får man göra som det passar en själv. Min tvätt blir ren och luktar fräsch vid 40, men sånt är individuellt.
    har också hört det men det kanske blir 30 med 40 och 50 på 60.. Känns ändå som en viss skillnad läste att baktierer frodas i 40 tvättar har jag själv märkt i familjen när vi hade en 40 period..
  • Snyggfrida
    volvo142 skrev 2017-06-09 22:38:08 följande:

har också hört det men det kanske blir 30 med 40 och 50 på 60.. Känns ändå som en viss skillnad läste att baktierer frodas i 40 tvättar har jag själv märkt i familjen när vi hade en 40 period..

Jo visst är det så, men samtidigt kommer vi aldrig komma undan bakterier och har du bakterier på kläderna är risken stor att du redan kletat in dom i ansiktet och i slemhinnor. T ex överlever MRSA upp till 7 dygn i rumstemp och hepatit B i hela 6 månader, så är man en person som rör sig på allmänt platser, åker kommunalt, har barn, etc så kommer man alltid vara utsatt för risk, oavsett tvättemperatur (även om just nämnda smittor kanske är mindre vanliga, men du förstår vart jag vill komma).
  • tobbe01

Jag tvättar bara i "skonprogrammen" (eller vad de heter). Kortare program och ingen förtvätt. Under- och sängkläder + handdukar 60 och resten 40.

• MadHatter

Jag skulle nog sortera och tvätta på ett annat sätt om jag hade maskin hemma. När man delar och har möjlighet till tvätt mer sällan behöver man ju kombinera olika kläder på ett annat sätt och därmed påverkas temperaturen.

Men jobbar man med livsmedel tex ska väl arbetskläder som jag förstår tvättas i 60 grader så visst är det skillnad mellan 40 och 60.

• jjeessiicahh

Tvättar allt i 40 och har alltid gjort. Inte upptäckt några problem än varken med mina underkläder eller kläder. Vad kan hända?

Svar på tråden Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.