• kajsagunnarsson96

Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.

jag hade en annan tråd innan , om tvätt, 

vill gärna veta hur många som tvätta sina underkläder, i 40grader????

jag tvätta mina kläder alla kläder i 40 grader, underkläder med

någon sa att man ska tvätta i 60 grader underkläder, för att inte få bakterier,

alltså bakterier finns överallt, om man ska vara rädd för att få bakterier, så ska man inte tvätta, överhuvudtaget, och mer grader man använder på tvättmaskinen drar man mer av miljön, jag har aldrig fått några svampsjukdomar, eller något

jag tvättar alla mina kläder i 40grader, om ni tycker jag är dum i huvudet, får ni tycka det då.

• Svar på tråden Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.
  • Nyfikna72

Underkläder är som farligast precis när man tagit av sig dem. Då kryllar de av bakterier. Inte innan.

• Annelie 76

Jag tvättar underkläder och lakan tillsammans i 60 grader. Resten av kläderna på 40 grader.

• hejnina
    klyban skrev 2017-06-08 18:38:25 följande:

Dock finns det ingen direkt anledning till köra så varmt.

Kör man i 40grader så blir det rent, sällan man stöter på att det inte blir rent.

Funderar själv på varför man folk fortsätter och använder 90grader, då det är väldigt sällan man behöver dessa temperaturer.

Och om nu underkläderna är så farliga efter tvätt i 40grader, undra hur illa det var innan ni tog av er underkläderna.

Låter som de är extremt dödligt farliga.

Det är bra för maskinen att gå på 95 grader ibland, har jag läst i tillverkarens skötselråd. Då kan jag lika bra tvätta sånt som tål det gradantalet samtidigt. Och sen, som med allt, är det olika skolor gällande det där. Vad som krävs för att bakterierna ska dö. En del säger att det räcker med 40, en del att det bör vara minst 60. Man väljer väl själv hur man vill göra.

Jag har för övrigt aldrig sagt att underkläderna skulle vara "farliga" efter en tvätt i 40 grader. Det är din egen tolkning av att jag tvättar mina varmare, och det får stå för dig.
  • Aniiee

tvätta du i 40/60 TS, så tvättar jag i 30/40/50/60/75/85/95, beroende på vad.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • klyban
    hejnina skrev 2017-06-08 22:44:03 följande:
    Det är bra för maskinen att gå på 95 grader ibland, har jag läst i tillverkarens skötselråd. Då kan jag lika bra tvätta sånt som tål det gradantalet samtidigt. Och sen, som med allt, är det olika skolor gällande det där. Vad som krävs för att bakterierna ska dö. En del säger att det räcker med 40, en del att det bör vara minst 60. Man väljer väl själv hur man vill göra.

Jag har för övrigt aldrig sagt att underkläderna skulle vara "farliga" efter en tvätt i 40 grader. Det är din egen tolkning av att jag tvättar mina varmare, och det får stå för dig.

Det jag säger om man har en såpass skräck för dessa bakterier efter man tvättat i 40grader, frågan är det om de inte var livsfarliga innan de åkte av.

Och om skötselråd, så kanske man ska göra det nån gång.
    Är dock inte så införlivad i detta så jag kan veta om det stämmer det du säger.
    Kan inte se någon funktion att tvätta i annan temp, mer än vid rätt få tillfällen.

• Gizmo
    hejnina skrev 2017-06-08 18:23:29 följande:
    Tycker inte du är dum i huvudet, du får såklart göra som du vill :) Jag tvättar underkläder, handdukar och lakan i 95. Vanliga kläder i 40.
    Men krymper inte underkläderna när de tvättas i 95? Jag tvättar underkläder i 60.
  • hejnina
    Gizmo skrev 2017-06-09 07:12:54 följande:

Men krymper inte underkläderna när de tvättas i 95? Jag tvättar underkläder i 60.

Nä, har aldrig varit med om att något krympt :) men jag har bara vanliga, ganska billiga, bomullstrosor. Om det spelar roll. Hade jag haft finare och dyrare underkläder hade jag nog kabske gjort annorlunda.
  • hejnina
    klyban skrev 2017-06-09 06:44:39 följande:

Det jag säger om man har en såpass skräck för dessa bakterier efter man tvättat i 40grader, frågan är det om de inte var livsfarliga innan de åkte av.

Ja, du får ju tro vad du vill.
  • Nicco123

Funkar det så funkar det, har man dock problem med svamp så gör det verkligen skillnad att tvätta varmare än 40, gärna minst 60.

Svar på tråden Jag tvätta alla mina kläder i 40 grader sängkläder och badlakan, handdukar i 60 grader, jag gör iallfall så.