Kub VS Nipt
För mig är nipt och KUB helt olika saker.
KUB är ett blodprov där man plockar ut ett par värden och ett ultraljud där man gör en mätning av nackspalten på barnet. Sen stoppar man in dessa värden i ett program ihop med ett antal andra faktorer som tex kvinnans ålder och så får man en sannolikhet på mellan 1:2 och
1:20 000. Sannolikhet 1:500 säger att just SANNOLIKHETEN i gruppen är att 1 barn på 500 har en av de trisomier man testar för. Övriga 499 barn är SANNOLIKT friska. Men du kan ha 1:25 och få en frisk bebis och du kan få 1:20 000 och få en bebis med kromosomfel.
Med nipt så analyseras celler från fostret. Det är ju en helt annan sak! Träffsäkerheten är inte 100% men så gott som.
Jag gjorde nipt hos Vasamamma i Stockholm i höstas och fick provsvaren först på telefon och sen skickade hem till mig. Där står att med 99.8% säkerhet har mitt foster inte trisomi 18, med 99,86% säkerhet har mitt foster inte trisomi 13 osv. Man kollar också barnets könsceller så att uppsättningen celler stämmer överens för manligt eller kvinnligt kön plus att man också kan få veta könet om man vill (vi bockade inte i den rutan).
Hade jag skaffat fler barn hade jag struntat i KUB och gjort nipt direkt!