• Anonym (Utmat­tad)
    Äldre 11 Jun 15:48
    4211 visningar
    15 svar
    15
    4211

    Flytta med bebis trots gemensam vårdnad

    Jag har ett gemensamt barn (halvår) med en kille (som jag bor med idag) och 2 andra barn med en annan. Vi har haft det dåligt länge, jag har gett hela situationen en chans till men det håller inte.

    Soc gjorde en orosanmälan då jag berättade att sambon puttat, knuffat och kränkt både mig och min ena son (icke hans barn). Jag bad dom la ner den då allt blev bättre.

    Nu är det dåligt igen och jag tänker sticka härifrån. Vi har gemensam vårdnad och jag vet att jag inte 'bara kan dra'. Staden jag tänkt flytta till ligger mil bort, men där finns iallafall barnens pappa och min familj.

    Är det någon som gjort detta? Kan det bli egenmäktighet med barn om jag går med på att de får ses? Jag kan inte vara med barnen i den här miljön. Han är psykiskt instabil.

    Finns det någon fördel om soc blivit meddelade innan?

  • Svar på tråden Flytta med bebis trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 11 Jun 17:53
    #1

    I praktiken kan du flytta vart du vill, och det är enklast innan barnet börjat skolan eftersom byte av skola kräver båda vårdnadshavarnas godkännande.

    Det som kan hända är att han kräver ensam vårdnad, men det är osannolikt att han skulle få det med ett så litet barn. Tror du att han skulle dra igång en process för att få ensam vårdnad om du flyttar till den andra staden?

    Det låter inte som du tänker flytta jättelångt. Det bör inte vara något problem för pappan att åka några mil för att träffa sitt barn.

  • Anonym (Nja)
    Äldre 11 Jun 18:01
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-11 17:53:55 följande:

    I praktiken kan du flytta vart du vill, och det är enklast innan barnet börjat skolan eftersom byte av skola kräver båda vårdnadshavarnas godkännande.

    Det som kan hända är att han kräver ensam vårdnad, men det är osannolikt att han skulle få det med ett så litet barn. Tror du att han skulle dra igång en process för att få ensam vårdnad om du flyttar till den andra staden?

    Det låter inte som du tänker flytta jättelångt. Det bör inte vara något problem för pappan att åka några mil för att träffa sitt barn.


    Men har dom gemensam vårdnad så krävs bådas underskrift för adressändring. Han har lika stor rätt som hon att ha barnet hos sig.
  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 19:41
    #3

    Jo, fast vid en eventuell utredning ser dom ju att det är hos mig barnet är och bor.

  • Anonym (Nja inte riktig­t)
    Äldre 11 Jun 19:50
    #4
    Anonym (Nja) skrev 2017-06-11 18:01:45 följande:
    Men har dom gemensam vårdnad så krävs bådas underskrift för adressändring. Han har lika stor rätt som hon att ha barnet hos sig.
    Ja egentligen är det så. Men om TS flyttar har pappan bara en chans och det är att genast stämma henne på boendet och kräva interimistiskt beslut på boendet. Med ett så pass litet barn är det inte troligt att det blir så om om det inte är han som varit hemma med barnet från start.

    TS kan lugnt flytta och skicka in en adressändring på alla barn och när de ser att det yngsta barnets pappa inte skrivit under så gör de en utredning på vart barnets huvudsakliga dygnsvila är och skriver barnet där.

  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 12 Jun 07:36
    #5

    Någon mer?

  • Anonym (ktk)
    Äldre 12 Jun 08:22
    #6
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-06-12 07:36:25 följande:

    Någon mer?


    Nej
  • Anonym (Nja inte riktig­t)
    Äldre 12 Jun 15:16
    #7

    Jag vet att det är så som jag säger, jag behövde flytta med mina och fd makens barn och han vägrade skriva på. Jag ringde skattemyndigheten som berättade hur de gör och så kollade jag med soc och jurist (anonymt) och fick svaret att enda sättet för pappan att stoppa mig var att han stämde mig osv så som jag beskrev ovan.

  • Anonym (Föräl­der)
    Äldre 12 Jun 15:28
    #8

    Du borde lämnat direkt men bättre sent än aldrig som man säger.

    Ta barnen och flytta.

    Jag antar att du är fl och han jobbar så att du kan sticka på dagen.

  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 12 Jun 17:29
    #9
    Anonym (Förälder) skrev 2017-06-12 15:28:20 följande:

    Du borde lämnat direkt men bättre sent än aldrig som man säger.

    Ta barnen och flytta.

    Jag antar att du är fl och han jobbar så att du kan sticka på dagen.


    Han är föräldraledig sen mars. Jag har vart det sen bebisens födsel och tagit ut lite här och var sen i mars.
  • Anonym (.)
    Äldre 12 Jun 17:41
    #10

    Tror inte att någon bara kan dra med barnet. Det är klart och soc/fk betalar alla umgängesresor fram och tillbaka kanske det går. Men jag tror inte man kan tvinga någon att resa hit och dit bara för en annan väljer att flytta. Jag hoppas inte vårt samhälle är så hjärndött i alla fall.

  • Anonym (Föräl­der)
    Äldre 12 Jun 18:34
    #11
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-06-12 17:29:47 följande:
    Han är föräldraledig sen mars. Jag har vart det sen bebisens födsel och tagit ut lite här och var sen i mars.
    Känns som det blir lite svårare då.

    Hur länge ska ha vara ledig?
  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 12 Jun 18:44
    #12
    Anonym (Förälder) skrev 2017-06-12 18:34:52 följande:

    Känns som det blir lite svårare då.

    Hur länge ska ha vara ledig?


    Fast jag har ju varit hemma med honom ändå, även om jag inte tagit ut 'pengen'.

    Jag är den som varit hemma mest.
  • Anonym (Nja inte riktig­t)
    Äldre 12 Jun 19:29
    #13
    Anonym (.) skrev 2017-06-12 17:41:05 följande:

    Tror inte att någon bara kan dra med barnet. Det är klart och soc/fk betalar alla umgängesresor fram och tillbaka kanske det går. Men jag tror inte man kan tvinga någon att resa hit och dit bara för en annan väljer att flytta. Jag hoppas inte vårt samhälle är så hjärndött i alla fall.


    Det går som sagt alldeles utmärkt. Nu har ju TS berättat att han är föräldraledig, då blir det lite svårare för henne iom att barnet har anknytning även till pappan samt att han har större chans att få boendet om han väljer att kräva ett interimistiskt beslut på det.
  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 12 Jun 22:14
    #14

    Det låter vrickat att han skulle få boendet i slutändan. Det han gjort (finns ett par bevis) skulle nog inte se så bra ut. Bebisen har ju varit mest med mig, så varför skulle han kunna få boendet egentligen?

  • Anonym (Nja)
    Äldre 12 Jun 22:51
    #15
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-06-12 22:14:11 följande:

    Det låter vrickat att han skulle få boendet i slutändan. Det han gjort (finns ett par bevis) skulle nog inte se så bra ut. Bebisen har ju varit mest med mig, så varför skulle han kunna få boendet egentligen?


    Jag vet inte vad han har gjort. Men bortser vi ifrån det, så är ni barnet föräldrar lika mycket. Ni har både en anknytning och både vart/är föräldralediga. Eftersom han är föräldraledig just nu så är det ju mest logiskt att han är boendeförälder.
Svar på tråden Flytta med bebis trots gemensam vårdnad