• GAndrea

Klädkod kavaj - måste man ha kavaj

Hej!

Vi ska på ett utomhus bröllop i sommar. Klädkod är kavaj. Min man har en kostym som passade när han vägde 10 kg mer. Byxorna och skjortan sitter fortfarande bra, men inte kavajen. Måste man ha full kostym när klädkod är kavaj, eller räcker det men kostymbyxor, skjorta och slips?

Tack för trevlig ton!

• Svar på tråden Klädkod kavaj - måste man ha kavaj
  • Kjell2
    GAndrea skrev 2017-06-12 10:03:56 följande:

Hej!

Vi ska på ett utomhus bröllop i sommar. Klädkod är kavaj. Min man har en kostym som passade när han vägde 10 kg mer. Byxorna och skjortan sitter fortfarande bra, men inte kavajen. Måste man ha full kostym när klädkod är kavaj, eller räcker det men kostymbyxor, skjorta och slips?

Tack för trevlig ton!

Nej, men risken är stora att alla andra män har kavaj på sig. Kommer ni kunna hantera den situationen?
  • Duckan

Jag tycker att en kavaj är ett krav när klädkoden är satt så.

• sextiotalist
    Duckan skrev 2017-06-12 10:10:02 följande:

Jag tycker att en kavaj är ett krav när klädkoden är satt så.

En klädkod är alltid en rekommendation, inte ett krav.
  • Anonym (Xo)

Ja, man måste ha kavajen. Man kan skippa slipsen, och i allra värsta fall kan man ha kavaj, skjorta och udda byxa (ej jeans). Kavajen är det enda man inte kan skippa. Men det brudparet har tänkt sig när de anger klädkod "kavaj" är att de manliga gästerna kommer i kostym med skjorta och slips.

• Anonym (Jo)

Ja, en kavaj ska det vara.

• sextiotalist

En klädkod är en rekommendation för 99 av 100 fall. Det är inga krav, det värsta som kan hända är att ni avviker från alla andra.

Mitt råd är att (speciellt om det är ett utomhusbröllop) införskaffa en blazer.

Efter några timmar kommer nog ingen ha en kavaj på sig

• Minimalen

Testa att ta med kavajen och häng den över armen och säg att det är för varmt för att ha den på.

• Palestrina

Klädkoden är snarast en service för att gästerna ska kunna känna sig bekväma i sammanhanget, inte ett krav på en viss klädsel. Ni får klä er hur ni vill, men det finns en risk att ni känner er "fel" om ni är väldigt över- eller underklädda. Det går alltså bra att komma utan kavaj, men risken är att din man kommer att sakna den när de flesta andra har kavaj på sig.

• Carambolan

Att komma i bara skjorta skulle jag tycka kändes lite väl underklätt. Det går väl hem en vanlig dag utan kundmöten på jobbet (jag jobbar på ett kavaj-kontor) men inte på en festlig tillställning. Köp en somrig uddakavaj han kan ha vid fler tillfällen :)

• Anonym (Klädd)

Enklast är att han har skjorta, snygga byxor (inte jeans) och hänger kavajen över axeln sen direkt på stolen när det är sittning då kommer din man att vara lagom klädd utan att sticka ut. Eller köp en snygg blazer som passar till chinos och jeans så har han ett plagg som håller länge.

Klädkod är till för att alla skall veta vad som gäller, det är inget krav utan till för att hjälpa. Har man en egen stil och känner sig bekväm i den så får man ha vad man vill.

På bröllop finns det dock en regel som man inte får bryta, man får inte vara finare än brudparet. Kvinnor får inte ha vita klänningar. Om det är klädkod kavaj kan man räkna med att brudgummen har svart kostym med vita skjorta och slips alternativt frack. Undvik som man en kolsvart kostym med vit skjorta eller slips.

Svar på tråden Klädkod kavaj - måste man ha kavaj