• GAndrea

Klädkod kavaj - måste man ha kavaj

Hej!

Vi ska på ett utomhus bröllop i sommar. Klädkod är kavaj. Min man har en kostym som passade när han vägde 10 kg mer. Byxorna och skjortan sitter fortfarande bra, men inte kavajen. Måste man ha full kostym när klädkod är kavaj, eller räcker det men kostymbyxor, skjorta och slips?

Tack för trevlig ton!

• Svar på tråden Klädkod kavaj - måste man ha kavaj
  • Anonym (Qwerty)
    Duckan skrev 2017-06-12 11:19:35 följande:

(Qwerty) tack. Det blir alltid fel när man tycker något här på fl. Allt går att misstolkas och sågas.

Men eller hur. Det är verkligen så stört tröttsamt.
  • Anonym (Vittslöddwr)

NEJ du måste inte ha kavaj.

Men JO det bör man ha om man inte vill se ut som en bonnläpp

• Erizajo
    Anonym (Vittslöddwr) skrev 2017-06-12 12:16:42 följande:

NEJ du måste inte ha kavaj.

Men JO det bör man ha om man inte vill se ut som en bonnläpp

Har man kostymbyxor och skjorta ser man väl för sjutton inte ut som en bonnläpp???!
  • Anonym (Vittslöddwr)
    Erizajo skrev 2017-06-12 13:10:04 följande:

Har man kostymbyxor och skjorta ser man väl för sjutton inte ut som en bonnläpp???!

Jo om klädkoden är Kavaj och man inte respekterat det.
  • Charlotte N
    John22 skrev 2017-06-12 10:45:03 följande:

Sjukt galen idé: fråga dem som håller i bröllopet vad som gäller. En riktig crazy idé, jag vet, men den kan bannemig funka.

Ja, nej, det kan man inte göra:)
  • Skogshuggaren

Konventionen säger ju att klädsel kavaj betyder att man ska ha kostym. Jag har dock varit med om att majoriteten på tillställningen har brutit mot den konventionen.

• Påven Johanna II

Ja, det tycker jag verkligen att man måste.

• Anonym (X)
    Lena skrev 2017-06-12 10:39:24 följande:

Klädkoden kavaj betyder full kostym. Varför inte lämna in kavajen för ändringar? Ta in för 10kg minskning ska inte vara ett problem då det inte påverkar axelbredden.

Säger som Lena. Klädkod Kavaj betyder att män har på sig kostym. Lite tidsenligt tolkat kan det också betyda att man inte måste ta den mörka kostymen utan kan få ta en lite ljusare. Det är i alla fall värdparets önskemål och vad som anses artigt. Sen är det nog få som kastas ut för att de inte följer klädkoden på en normal svensson-tillställning.

Tror Brothers har rea på kostymer just nu.
  • GAndrea

Toppen! Tack för alla trevliga svar!

Vi hade lite delade meningar här hemma om klädkod en kavaj nämligen. Chinos, skjorta och kavaj är ju inom klädkod en men kostymbyxor, skjorta med slips verkar inte vara det. Ekonomin är inget problem, kändes bara onödigt att köpa nytt när den "gamla" är 2 år gammal och använd 3 gånger.

Dock gillar jag tipset att ha kavajen hängande över axeln och skylla på värmen ;)

• Charlotte N
    GAndrea skrev 2017-06-12 17:48:48 följande:

Toppen! Tack för alla trevliga svar!

Vi hade lite delade meningar här hemma om klädkod en kavaj nämligen. Chinos, skjorta och kavaj är ju inom klädkod en men kostymbyxor, skjorta med slips verkar inte vara det. Ekonomin är inget problem, kändes bara onödigt att köpa nytt när den "gamla" är 2 år gammal och använd 3 gånger.

Dock gillar jag tipset att ha kavajen hängande över axeln och skylla på värmen ;)

Då kan det ju vara en idé att kolla hur mycket det kostar att sy in den. Då får han ju en figursydd kavaj.
  • FuckGoggleAskMe
    GAndrea skrev 2017-06-12 17:48:48 följande:
    Toppen! Tack för alla trevliga svar! Vi hade lite delade meningar här hemma om klädkod en kavaj nämligen. Chinos, skjorta och kavaj är ju inom klädkod en men kostymbyxor, skjorta med slips verkar inte vara det. Ekonomin är inget problem, kändes bara onödigt att köpa nytt när den "gamla" är 2 år gammal och använd 3 gånger. Dock gillar jag tipset att ha kavajen hängande över axeln och skylla på värmen ;)

Han får banta.
  • Påven Johanna II
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-06-12 17:52:39 följande:

Han får banta.
    Han väger ju mindre nu än när kostymen införskaffades?
  • Alexi

Men onödigt att köpa en ny? Ska han gå upp kilona igen snart? Annars kan han ju inte gå resten av livet och strunta i att äga en kavaj för att den gamla inte är utsliten...

• FuckGoggleAskMe
    Påven Johanna II skrev 2017-06-12 17:56:46 följande:
    Han väger ju mindre nu än när kostymen införskaffades?

Hoppsan, kan visst inte läsa nu ... ja, då får han äta upp sig, glass och McDonald's.
  • GAndrea
    Alexi skrev 2017-06-12 17:58:45 följande:

Men onödigt att köpa en ny? Ska han gå upp kilona igen snart? Annars kan han ju inte gå resten av livet och strunta i att äga en kavaj för att den gamla inte är utsliten...

Ja, onödigt iom att det är bara ett bröllop i år, fler nästa år, barndop och folk som fyller jämt. Viknedgången är inte klar än.
  • taquine
    GAndrea skrev 2017-06-12 18:13:51 följande:
    Ja, onödigt iom att det är bara ett bröllop i år, fler nästa år, barndop och folk som fyller jämt. Viknedgången är inte klar än.
    Men en simpel kavaj går ju inte på några jättepengar . Är väl alltid bra att ha?
    Goodness me
  • Anonym (Hyr)
    Hyr en kostym?

Klädkod kavaj betyder full kostym. Det tycker jag att man bör respektera.
  • Kjell2
    Hyr, låna, köp secondhand. Jag tycker man ska gå rätt långt för att uppfylla värdparets önskemål.

Kolla lite med de som bjuder in vad de förväntar sig av gästerna när det gäller kläder. Långt ifrån alla som bjuder har full koll på klädkoder. I andra länder kan det också finnas andra traditioner.

Rent krasst, dyker han upp utan kavaj kommer han inte bli utsparkad. Men kan ni hantera situationen att alla andra män har kavaj?

Svar på tråden Klädkod kavaj - måste man ha kavaj