• GAndrea

Klädkod kavaj - måste man ha kavaj

Hej!

Vi ska på ett utomhus bröllop i sommar. Klädkod är kavaj. Min man har en kostym som passade när han vägde 10 kg mer. Byxorna och skjortan sitter fortfarande bra, men inte kavajen. Måste man ha full kostym när klädkod är kavaj, eller räcker det men kostymbyxor, skjorta och slips?

Tack för trevlig ton!

• Svar på tråden Klädkod kavaj - måste man ha kavaj
  • Lena

Klädkoden kavaj betyder full kostym. Varför inte lämna in kavajen för ändringar? Ta in för 10kg minskning ska inte vara ett problem då det inte påverkar axelbredden.

• Anonym (Qwerty)
    Minimalen skrev 2017-06-12 10:25:33 följande:

Testa att ta med kavajen och häng den över armen och säg att det är för varmt för att ha den på.

Detta

Det är självklart att man har med sig en kavaj om klädkoden är så. Men man måste dock inte ha den på sig. Har man inte råd att köpa en ny kavaj som passar så skulle jag köra på det här tipset.
  • John22

Sjukt galen idé: fråga dem som håller i bröllopet vad som gäller. En riktig crazy idé, jag vet, men den kan bannemig funka.

• taquine
    Lena skrev 2017-06-12 10:39:24 följande:

Klädkoden kavaj betyder full kostym. Varför inte lämna in kavajen för ändringar? Ta in för 10kg minskning ska inte vara ett problem då det inte påverkar axelbredden.

Eller ta sig till Dressman eller dyl. Nog billigare än ändra en gammal och kanske "out of fashion "kavaj?Kostar väl ingen större summa.
    Goodness me
  • Duckan
    En klädkod är alltid en rekommendation, inte ett krav.

Jag vet sextiotalist, jag svarade utifrån min egen åsikt i frågan om det var min man det gällde.
  • sextiotalist
    Duckan skrev 2017-06-12 10:51:44 följande:
    En klädkod är alltid en rekommendation, inte ett krav.

Jag vet sextiotalist, jag svarade utifrån min egen åsikt i frågan om det var min man det gällde.
    Nu var det inte din man, ditt bröllop, då svarar man inte att det är ett krav. Däremot kan man säga att du hade sett till att han hade en kavaj/kostym (vilket jag också hade gjort i en liknande situation)
  • Anonym (Qwerty)
    sextiotalist skrev 2017-06-12 10:53:52 följande:
    Nu var det inte din man, ditt bröllop, då svarar man inte att det är ett krav. Däremot kan man säga att du hade sett till att han hade en kavaj/kostym (vilket jag också hade gjort i en liknande situation)
    Man måste inte vara så jäkla förbannat pedagogisk precis exakt hela tiden. Asså förlåt, men man ska inte behöva friskriva sig från precis allt à la USA för att förhindra att trampa på extremt överkänsliga tår. 

Det är många som anser att det är väldigt ohyfsat och ouppfostrat att inte följa satt klädkod. Då är det ett krav. Det står dig fritt att tycka annorlunda, det är trots allt ett fritt land.
    Men man ska som sagt inte behöva formulera sig som "Jag tycker att en klädkod är ett krav, men jag vet att det finns personer som inte tycker det. Därför är det inte ett kravkrav. Men jag personligen ser att min man själv ser till att följa klädkoden. Det är alltså min högst personliga åsikt, ingenting annat och du behöver inte ta till dig den om du inte vill"
    Alltså det blir ju bara löjligt. Räcker det inte med att innebandybollar har varningstexter för att de kan innehålla smådelar????
  • sextiotalist
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-06-12 11:09:09 följande:
    Man måste inte vara så jäkla förbannat pedagogisk precis exakt hela tiden. Asså förlåt, men man ska inte behöva friskriva sig från precis allt à la USA för att förhindra att trampa på extremt överkänsliga tår. 

Det är många som anser att det är väldigt ohyfsat och ouppfostrat att inte följa satt klädkod. Då är det ett krav. Det står dig fritt att tycka annorlunda, det är trots allt ett fritt land.
    Men man ska som sagt inte behöva formulera sig som "Jag tycker att en klädkod är ett krav, men jag vet att det finns personer som inte tycker det. Därför är det inte ett kravkrav. Men jag personligen ser att min man själv ser till att följa klädkoden. Det är alltså min högst personliga åsikt, ingenting annat och du behöver inte ta till dig den om du inte vill"
    Alltså det blir ju bara löjligt. Räcker det inte med att innebandybollar har varningstexter för att de kan innehålla smådelar????
    Jag är väl uppfostrad med vett och etikett, jag kan klädkoder, men jag är också fullt medveten om att det inte är ett krav.
    Jag har varit på många bröllop, allt från de enklaste och även klädkod "högtidsklädsel" och jag är rätt säker på att det har varit folk som "missat" varenda gång, men mig veterligen har ingen tagit illa vid sig. Inte om man sett på stämningen på festen i varje fall.
  • Duckan

(Qwerty) tack. Det blir alltid fel när man tycker något här på fl. Allt går att misstolkas och sågas.

• Anonym (Qwerty)
    sextiotalist skrev 2017-06-12 11:18:49 följande:

Jag är väl uppfostrad med vett och etikett, jag kan klädkoder, men jag är också fullt medveten om att det inte är ett krav.

Jag har varit på många bröllop, allt från de enklaste och även klädkod "högtidsklädsel" och jag är rätt säker på att det har varit folk som "missat" varenda gång, men mig veterligen har ingen tagit illa vid sig. Inte om man sett på stämningen på festen i varje fall.

Okej så om jag formulerar mig såhär då: Min högst personliga åsikt är att en klädkod är ett krav. Då jag tycker att klädkod är satt av en anledning. Min högst personliga åsikt är också att det är trevligast för alla om hela sällskapet är klädd någorlunda enhetligt. Jag är dock medveten om att det finns personer som inte tycker likadant som mig. Därför behöver inte du också tycka att det är ett krav. Du är fri att tycka precis som du vill. Min högst personliga gissning byggd på helt ovetenskapliga observationer tror också att det är ganska få som skulle ta illa vid sig om man kommer klädd i precis vad man vill. Inte ens en clowndräkt drar ner stämningen på ett bröllop. Det är min okvalificerade gissning nu alltså, det ligger ingen vetenskaplig grund i den överhuvudtaget. Jag personligen ser att min man helt själv ser till att följa klädkoden. Vad du väljer att göra har ingen med att göra, sy en kavaj åt honom, köp en som sitter bra, klä honom i bahamasskjorta och kilt, eller låt han själv bestämma vad han vill ha på sig. Gör precis som du vill. OBS, detta är alltså min egna personliga åsikt och ingen sanning.

Är det bättre? Tydligare?
Svar på tråden Klädkod kavaj - måste man ha kavaj