• Anonym (osäker)

Tips från er som jobbar i vården

Hej! Jag lägger denna tråden här så jag kan vara anonym.

Har precis haft min första brevidgång på ett demensboende där jag ska arbeta natt i sommar. Jag känner mig dock lite osäker på hur jag ska få till blöjbyterna i sängen på vissa tunga boende själv (alltså själva rullningen, hålla upp etc, inte hygiendelen). Även hur jag ska kunna hjälpa personer upp till en "toalett-rullstol" med en såndär ståplatta själv (vill ju inte att personen ramlar).

Är det någon duktig undersköterska/ vårdbiträde som kan ge mig lite bra tips? Vet att detta är jättefåniga orosmoment men alla tips mottages (men inga kommentarer om hur dålig jag är etc är ni snälla)

• Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården
  • Anonym (....)
    Anonym (sun) skrev 2017-06-17 20:04:11 följande:

Hos oss får man inte heller utföra dessa förflyttningar själv. Som du säger, du ska inte utföra sådant som innebär en risk för dig och patienten.

En turner används enbart till personer som kan dra sig själva och stå uppresta själva. Så där medför ingen risk för varken patient eller person.

Lift är så säkert så det medför inte heller någon risk.

Så vad är det för risk du pratar om?
  • Anonym (#)
    Anonym (sun) skrev 2017-06-17 20:04:11 följande:

Hos oss får man inte heller utföra dessa förflyttningar själv. Som du säger, du ska inte utföra sådant som innebär en risk för dig och patienten.

Inget som säger att du inte "får" om du är tillräckligt kompetent att hantera liften, däremot är du inte försäkrad om det visar sig att du har hanterat liften själv och du t.ex har skadat dig (iaf på mitt jobb).
  • Anonym (sun)
    Anonym (....) skrev 2017-06-17 20:43:25 följande:

En turner används enbart till personer som kan dra sig själva och stå uppresta själva. Så där medför ingen risk för varken patient eller person.

Lift är så säkert så det medför inte heller någon risk.

Så vad är det för risk du pratar om?

Vi har ingen sådan riktlinje, att patienten behöver kunna klara att resa sig upp/stå självständigt med turner. Hos oss är det vanligt att patienten behöver hjälp med uppresningen. Även vårdarbälte och stöd när patienten står upp. T ex när ena sidan är svagare efter stroke... men visst, det borde väl framgå av förflyttningsordinationen hur många man ska vara?
  • Anonym (....)
    Anonym (sun) skrev 2017-06-17 21:33:45 följande:

Vi har ingen sådan riktlinje, att patienten behöver kunna klara att resa sig upp/stå självständigt med turner. Hos oss är det vanligt att patienten behöver hjälp med uppresningen. Även vårdarbälte och stöd när patienten står upp. T ex när ena sidan är svagare efter stroke... men visst, det borde väl framgå av förflyttningsordinationen hur många man ska vara?

Behöver personer hjälp/stöttning när denne står lutat mot yurner så är turner inte ett bra alternativ att amvämda vid förflyttning.

Förföyttningsordination?
  • Sabiinan
    Anonym (....) skrev 2017-06-17 19:39:58 följande:

Varför skulle man inte få använda turner eller lift själv

Om vårdtagaren sätter sig eller om liftselen är kopplad fel? Golvlift får du absolut inte vara själv på
  • Anonym (fd nattuska)
    Anonym (osäker) skrev 2017-06-14 12:14:37 följande:

Hej! Jag lägger denna tråden här så jag kan vara anonym.

Har precis haft min första brevidgång på ett demensboende där jag ska arbeta natt i sommar. Jag känner mig dock lite osäker på hur jag ska få till blöjbyterna i sängen på vissa tunga boende själv (alltså själva rullningen, hålla upp etc, inte hygiendelen). Även hur jag ska kunna hjälpa personer upp till en "toalett-rullstol" med en såndär ståplatta själv (vill ju inte att personen ramlar).

Är det någon duktig undersköterska/ vårdbiträde som kan ge mig lite bra tips? Vet att detta är jättefåniga orosmoment men alla tips mottages (men inga kommentarer om hur dålig jag är etc är ni snälla)

Ingen som förväntar sig att du ska vara fullärd när du börjar. Särskilt inte om du inte är utbildad uska. Ta hjälp av dina kollegor. Titta på hur de gör och be dem visa dig. Det känns svårt i början men det kommer att gå på rutin på bara någon vecka.

Svåra och tunga lyft och turner bör du alltid ta hjälp av kollegor. Du kan eventuellt få en suck av någon gammal erfaren nattuska om du ber om hjälp men de suckar utav livsleda och vet innerst inne att du gör helt rätt som ber om hjälp. Så bry dig inte om det om det händer.
  • 2564

Vid förflyttning med turner och lift ska man alltid vara två. Alltid. Det finns en anledning till att patienter förflyttas med turner och inte t.ex. med rollator. Kanske inte balansen eller styrkan i benen är tillräckligt bra för att ta ett par steg. Därför behövs en personal för att manövrera turnern och en personal för att hålla koll på patienten. Är du ensam och kör turnern har du ingen chans att undvika fall om patientens ben viker sig.

Vid förflyttning med lift krävs också där en personal för att manövrera liften och en personal som håller koll på patienten. Ser till patienten inte snurrar runt så t.ex. ben/fötter inte skadas, så patienten känner sig trygg och håller sig lugn i selen, så patienten sänks ned och kommer ordentligt på plats i rullstol osv. Jag antar att lyftselen är utprovad av arbetsterapeut eller fysioterapeut, man kan ändå inte ta för givet att patienten sitter säkert i den. Rör patienten mycket på sig, är slapp eller spastisk kanske inte selen fungerar och risk är att patienten glider ur, även därför är det viktigt att vara två personal vid förflyttning.

Det är totalt oansvarigt och fara för både patient och personal att bara för en vid förflyttning med turner eller lift.

• Anonym (?)

Oj jag skulle aldrig anvanda en turner eller lift sjalv... Och byta pa nagon i sangen skulle jag bara gora sjalv om personen kunde rulla over pa sidan utan hjalp, annars behovs det tva personer. Ingen kommer att tacka er for att ni sliter ut era ryggar!

• Anonym (....)
    Sabiinan skrev 2017-06-17 23:37:44 följande:

Om vårdtagaren sätter sig eller om liftselen är kopplad fel? Golvlift får du absolut inte vara själv på

Om en person inte klarar av att stå på en turner eller stå i en stålift så får man byta hjälpmesel.

Innan man hissar upp någon i iften så har man ett eget ansvar att kontrollera att selen sitter rätt. Det här man oavsett om man är en eller två personal.

Vem säker att man inte får hantera golvlift själv?
  • Anonym (....)
    Anonym (fd nattuska) skrev 2017-06-17 23:52:53 följande:

Ingen som förväntar sig att du ska vara fullärd när du börjar. Särskilt inte om du inte är utbildad uska. Ta hjälp av dina kollegor. Titta på hur de gör och be dem visa dig. Det känns svårt i början men det kommer att gå på rutin på bara någon vecka.

Svåra och tunga lyft och turner bör du alltid ta hjälp av kollegor. Du kan eventuellt få en suck av någon gammal erfaren nattuska om du ber om hjälp men de suckar utav livsleda och vet innerst inne att du gör helt rätt som ber om hjälp. Så bry dig inte om det om det händer.

Usk är en anställningform som man kan få utan relevant utbildning. Utvildad usk finns således inte.

De som har hjälpmedel vid förflyttning skiftas på i säng.
Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården