• Anonym (osäker)

Tips från er som jobbar i vården

Hej! Jag lägger denna tråden här så jag kan vara anonym.

Har precis haft min första brevidgång på ett demensboende där jag ska arbeta natt i sommar. Jag känner mig dock lite osäker på hur jag ska få till blöjbyterna i sängen på vissa tunga boende själv (alltså själva rullningen, hålla upp etc, inte hygiendelen). Även hur jag ska kunna hjälpa personer upp till en "toalett-rullstol" med en såndär ståplatta själv (vill ju inte att personen ramlar).

Är det någon duktig undersköterska/ vårdbiträde som kan ge mig lite bra tips? Vet att detta är jättefåniga orosmoment men alla tips mottages (men inga kommentarer om hur dålig jag är etc är ni snälla)

• Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården
  • Anonym (....)
    Anonym (....) skrev 2017-06-18 09:44:04 följande:

Usk är en anställningform som man kan få utan relevant utbildning. Utvildad usk finns således inte.

De som har hjälpmedel vid förflyttning skiftas på i säng.

*utbildad
  • Anonym (....)
    2564 skrev 2017-06-18 01:04:40 följande:

Vid förflyttning med turner och lift ska man alltid vara två. Alltid. Det finns en anledning till att patienter förflyttas med turner och inte t.ex. med rollator. Kanske inte balansen eller styrkan i benen är tillräckligt bra för att ta ett par steg. Därför behövs en personal för att manövrera turnern och en personal för att hålla koll på patienten. Är du ensam och kör turnern har du ingen chans att undvika fall om patientens ben viker sig.

Vid förflyttning med lift krävs också där en personal för att manövrera liften och en personal som håller koll på patienten. Ser till patienten inte snurrar runt så t.ex. ben/fötter inte skadas, så patienten känner sig trygg och håller sig lugn i selen, så patienten sänks ned och kommer ordentligt på plats i rullstol osv. Jag antar att lyftselen är utprovad av arbetsterapeut eller fysioterapeut, man kan ändå inte ta för givet att patienten sitter säkert i den. Rör patienten mycket på sig, är slapp eller spastisk kanske inte selen fungerar och risk är att patienten glider ur, även därför är det viktigt att vara två personal vid förflyttning.

Det är totalt oansvarigt och fara för både patient och personal att bara för en vid förflyttning med turner eller lift.

Om det måste vara en som håller upp pat så är inte Turner ett alternativ.
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2017-06-18 02:23:40 följande:

Oj jag skulle aldrig anvanda en turner eller lift sjalv... Och byta pa nagon i sangen skulle jag bara gora sjalv om personen kunde rulla over pa sidan utan hjalp, annars behovs det tva personer. Ingen kommer att tacka er for att ni sliter ut era ryggar!

Slits ut våra ryggar på att använda turner eller lift? Det är precis vad vi inte gör, oavsett om man är själv eller inte!
  • 8airam8

Till TS: du ska inte köra lift själv, inte ta upp folk med turner själv och inte byta blöja på tunga patienter i sängen själv. Du är helt ny och ditt arbete gäller ju både din egen och framför allt vårdtagarnas säkerhet. Sedan kan alla andra i tråden käbbla bäst de vill, för de som påstår att det är lika patientsäkert med en personal som med två har helt enkelt fel.

• Anonym (....)
    8airam8 skrev 2017-06-18 09:51:20 följande:

Till TS: du ska inte köra lift själv, inte ta upp folk med turner själv och inte byta blöja på tunga patienter i sängen själv. Du är helt ny och ditt arbete gäller ju både din egen och framför allt vårdtagarnas säkerhet. Sedan kan alla andra i tråden käbbla bäst de vill, för de som påstår att det är lika patientsäkert med en personal som med två har helt enkelt fel.

Det är det ingen som har påstått.

Men dock vet inte vi hur det det ut på natt där ts ska arbeta. På många äldreboenden jobbar man själv på en avdelning och har så inte alltid någon annan till hjälp.

Dessutom turnuer och luft används inte på natten. Man byter på snabbast möjliga säkra sätt och låter sedan personen sova vidare. Att börja böka med turner eller lift stör den boendes sömn.
  • Moneece

Att det är många boende som bryter mot reglerna - det visste jag redan. Men jag trodde ändå att alla som jobbar inom vården/omsorgen vet att man måste vara 2 för att använda lift eller reTurner...o_o fy på er!

• Anonym (?)
    8airam8 skrev 2017-06-18 09:51:20 följande:

Till TS: du ska inte köra lift själv, inte ta upp folk med turner själv och inte byta

Fast det kan du ju visst göra, om personen är tung kan det ju vara svårt att få selen under henne/honom och det sliter definitivt mer att göra själv. Även att byta på någon själv om personen är tung. Turner är väl mest av säkerhetsskäl.

[quote=77767256][quote-nick]Anonym (....) skrev 2017-06-18 09:47:34 följande:[/quote-nick]Slits ut våra ryggar på att använda turner eller lift? Det är precis vad vi inte gör, oavsett om man är själv eller inte!

• Anonym (fd nattuska)
    Anonym (....) skrev 2017-06-18 09:44:04 följande:

Usk är en anställningform som man kan få utan relevant utbildning. Utvildad usk finns således inte.

De som har hjälpmedel vid förflyttning skiftas på i säng.

Ja man kan kanske i teorin bli anställd som uska utan relevant utbildning men i praktiken händer det aldrig.
  • Anonym (....)
    Moneece skrev 2017-06-18 10:11:20 följande:

Att det är många boende som bryter mot reglerna - det visste jag redan. Men jag trodde ändå att alla som jobbar inom vården/omsorgen vet att man måste vara 2 för att använda lift eller reTurner...o_o fy på er!

Vem säger det? I vilken lag står det?
  • Anonym (....)
    Moneece skrev 2017-06-18 10:11:20 följande:

Turner är ett hjälpmedel man ska kunna behärska själv.
Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården