• Anonym (osäker)

Tips från er som jobbar i vården

Hej! Jag lägger denna tråden här så jag kan vara anonym.

Har precis haft min första brevidgång på ett demensboende där jag ska arbeta natt i sommar. Jag känner mig dock lite osäker på hur jag ska få till blöjbyterna i sängen på vissa tunga boende själv (alltså själva rullningen, hålla upp etc, inte hygiendelen). Även hur jag ska kunna hjälpa personer upp till en "toalett-rullstol" med en såndär ståplatta själv (vill ju inte att personen ramlar).

Är det någon duktig undersköterska/ vårdbiträde som kan ge mig lite bra tips? Vet att detta är jättefåniga orosmoment men alla tips mottages (men inga kommentarer om hur dålig jag är etc är ni snälla)

• Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården
  • Anonym (....)
    Anonym (fd nattuska) skrev 2017-06-18 10:31:28 följande:

Ja man kan kanske i teorin bli anställd som uska utan relevant utbildning men i praktiken händer det aldrig.

Kom ned på jorden! I verkligheten sker det ofta eftersom usk är en anställnlngsform!
  • Sabiinan
    Anonym (....) skrev 2017-06-18 09:42:04 följande:

Om en person inte klarar av att stå på en turner eller stå i en stålift så får man byta hjälpmesel.

Innan man hissar upp någon i iften så har man ett eget ansvar att kontrollera att selen sitter rätt. Det här man oavsett om man är en eller två personal.

Vem säker att man inte får hantera golvlift själv?

Men menar du på fullaste allvar att du rekomenderar att en helt ny outbildad personal ska stå och använda lift på en boende som hon inte känner. Pratar du med rehab så är golvlift ett svårare moment som oftast kräver två personal. Lol. Tex ett akut läge. Borde väl vara sunt förnuft?
  • Anonym (....)
    Sabiinan skrev 2017-06-18 11:39:56 följande:

Men menar du på fullaste allvar att du rekomenderar att en helt ny outbildad personal ska stå och använda lift på en boende som hon inte känner. Pratar du med rehab så är golvlift ett svårare moment som oftast kräver två personal. Lol. Tex ett akut läge. Borde väl vara sunt förnuft?

För det första; nej, Det ment jag inte och det har jag inte skrivit heller. Hur vore det att läsa vad som står?

För det andra; ts ska jobba NATT! Nattetid skiftar man i sängen alt gäller en uppgående person på toaletten. Så använda inga hjälpmedlen.

Ibland undrar jag om rehab öht vet vad de pratar om. Verkar tyvärr inte alltid så.
  • Anonym (fd nattuska)
    Anonym (....) skrev 2017-06-18 11:36:24 följande:

Kom ned på jorden! I verkligheten sker det ofta eftersom usk är en anställnlngsform!

Jag har i alla fall aldrig träffat på eller hört talas om någon utan relevant utbildning som jobbat som uska. Outbildade finns det gott om inom vården men de brukar jobba som biträden.
  • Anonym (....)
    Anonym (fd nattuska) skrev 2017-06-18 18:07:36 följande:

Jag har i alla fall aldrig träffat på eller hört talas om någon utan relevant utbildning som jobbat som uska. Outbildade finns det gott om inom vården men de brukar jobba som biträden.

Man kan anställas som usk eller vbt utan relevant vårdutbildning eftersom det är arbetsgivaren som bestämmer.
  • Anonym (fd nattuska)
    Anonym (....) skrev 2017-06-18 18:11:54 följande:

Man kan anställas som usk eller vbt utan relevant vårdutbildning eftersom det är arbetsgivaren som bestämmer.

Ja jag vet. Men vad jag vet har någon utan relevant utbildning aldrig anställts som uska utan det blir som vårdbiträde istället.
  • Anonym (....)
    Anonym (fd nattuska) skrev 2017-06-18 19:11:58 följande:

Ja jag vet. Men vad jag vet har någon utan relevant utbildning aldrig anställts som uska utan det blir som vårdbiträde istället.

Även person utan relevant utbildning har och kan anställas som usk. Men det spelar i sig ingen roll då båda utför samma uppgifter och att det endast är lönen som skiljer.

Vi vet ju inte vad ts anställs som.
  • Sabiinan
    Anonym (....) skrev 2017-06-18 11:49:24 följande:

För det första; nej, Det ment jag inte och det har jag inte skrivit heller. Hur vore det att läsa vad som står?

För det andra; ts ska jobba NATT! Nattetid skiftar man i sängen alt gäller en uppgående person på toaletten. Så använda inga hjälpmedlen.

Ibland undrar jag om rehab öht vet vad de pratar om. Verkar tyvärr inte alltid så.

Nej för du som är anonym på familjeliv är ju så himla mycket bättre? Haha so what? Diskusssionen var om lift och turner.
  • Anonym (....)
    Sabiinan skrev 2017-06-19 11:55:37 följande:

Nej för du som är anonym på familjeliv är ju så himla mycket bättre? Haha so what? Diskusssionen var om lift och turner.

Vilket man inte använder på natt...
  • Sabiinan
    Anonym (....) skrev 2017-06-19 13:51:59 följande:

Vilket man inte använder på natt...

Vad gör du om en vårdtagare ligger på golvet? Det finns dom som ska upp på natten på toaletten. Innan du yttrar dig så sätt dig in i arbetet först och främst!
  • Anonym (....)
    Sabiinan skrev 2017-06-19 14:42:46 följande:

Vad gör du om en vårdtagare ligger på golvet? Det finns dom som ska upp på natten på toaletten. Innan du yttrar dig så sätt dig in i arbetet först och främst!

Har jobbat natt i flera år på äldreboende/gruppboende och jobbar fortfarande natt tillsammans med dag/kväll.

De som själva går upp på toaletten är inte i behov av att använda lift.

Om vårdtagare skulle ramla får självklart ta lift till hjälp, men det gäller oavsett om personen i fråga använder lift till vanligt eller inte.
  • Anonym (osäker)

tack för alla svar, då kommer jag inte använda en turner eller lift själv iaf. Sen får jag väll ta de lättare blöjbyterna själv medan be om hjälp för de tyngre?

• Sabiinan
    Anonym (....) skrev 2017-06-19 19:40:55 följande:

Har jobbat natt i flera år på äldreboende/gruppboende och jobbar fortfarande natt tillsammans med dag/kväll.

De som själva går upp på toaletten är inte i behov av att använda lift.

Om vårdtagare skulle ramla får självklart ta lift till hjälp, men det gäller oavsett om personen i fråga använder lift till vanligt eller inte.

Ja men läs istället för att sitta och gapa emot. Du är inte speciellt professionell om du anväbder lift ensam om någon har ramlat. Som det låter på dig så skiter du i både vårdtagare och din egna säkerhet.
  • Anonym (....)
    Sabiinan skrev 2017-06-21 16:23:23 följande:

Ja men läs istället för att sitta och gapa emot. Du är inte speciellt professionell om du anväbder lift ensam om någon har ramlat. Som det låter på dig så skiter du i både vårdtagare och din egna säkerhet.

Aldrig att jag skiter i min säkerhet eller mina vårdtagare. Om jag nu ska använda en lift vid fall så har jag hjälp av minst en. Har aldrig påstått att man ska ta den själv vid fall.

Men används den vid förflyttning så går det helt fint med en person.
  • Sabiinan
    Anonym (....) skrev 2017-06-21 21:20:45 följande:

Aldrig att jag skiter i min säkerhet eller mina vårdtagare. Om jag nu ska använda en lift vid fall så har jag hjälp av minst en. Har aldrig påstått att man ska ta den själv vid fall.

Men används den vid förflyttning så går det helt fint med en person.

Lol.. Men vad är det du inte fattar? Tjejn är ny inom vården... Hon ska INTE ta en person själv vid förflyttning. Herregud.
  • Anonym (....)
    Sabiinan skrev 2017-06-21 22:34:20 följande:

Lol.. Men vad är det du inte fattar? Tjejn är ny inom vården... Hon ska INTE ta en person själv vid förflyttning. Herregud.

Nu ska ta jobba natt....
  • Anonym (osäker)

jaa herregud det går, men är inte lätt när man ska byta avdelning varje natt under 4 veckor, är mest rädd att jag skadar någon eftersom jag inte vet vilka som helst står / rullas vid byten, men får vara så då (även om det är synd om de boende)

Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården