• Alexi

Går ni båda föräldrar på skolavslutningen?

Bara nyfiken, hur andra gör. Går ni båda föräldrar (om det finns två föräldrar alltså) på skolavslutningen, eller går bara den ena och i så fall vem och varför?

(frågan är inte om bonusföräldrar, mormor eller faster går utan det är just barnets föräldrar jag undrar över)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-14 15:40
    Och en annan fråga. Är ni hellediga med barnen den dagen eller lämnar ni dem ensamma hemma eller på fritids efter avslutningen och åker till jobbet?

• Svar på tråden Går ni båda föräldrar på skolavslutningen?
  • mammaåten

Båda två gick. Vi har tagit ledigt hela dagen båda två. Eventuellt jobbas det lite hemma sen under dagen (båda två). Bor inte tillsammans

• modsey

Olika från olika år. I år gick maken men inte jag. De var lediga hela dagen då han hade ledig dag.

Förra året gick han själv även då. Jag kan egentligen ta ledigt och har gjort vissa år. Känns dock lite onödigt att vi båda gör

• wow123
    Alexi skrev 2017-06-14 15:39:53 följande:

Bara nyfiken, hur andra gör. Går ni båda föräldrar (om det finns två föräldrar alltså) på skolavslutningen, eller går bara den ena och i så fall vem och varför?

(frågan är inte om bonusföräldrar, mormor eller faster går utan det är just barnets föräldrar jag undrar över)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-14 15:40
    Och en annan fråga. Är ni hellediga med barnen den dagen eller lämnar ni dem ensamma hemma eller på fritids efter avslutningen och åker till jobbet?

Ja om inte nån av oss har förhinder tex jobbresa, sjukdom eller annat. Men vi har ibland gått bara en av oss av olika skäl. 

Våra barns skola har avslutning på kvällen (kl 18)  så det funkar oftast om man jobbar vanliga kontorstider. Om vi var tvungna att vara lediga en hel fm eller heldag skulle det vara svårare att gå och då kanske vi inte skulle gå båda två alla gånger.

Snart kommer barnen att gå på varsin skola, då får vi se hur vi gör om vi måste dela på oss eller om skolorna har olika tider så att vi kan gå på båda.
  • Delilah2001

Vi går alltid båda två.

Pappan går och jobbar sen efter, har varit lite olika om jag varit ledig eller inte.

Vi är separerade.

• Ooops

Nej det brukar vi inte. I år kommer jag lämna och hämta vid kyrkan. Det är inte sonens klass (föräldrar) som får vara i kyrkan. Så i år är det lämning och upphämtning som gäller. Japp jag har tagit ledigt, och brukar så göra.

Mannen brukar inte vara med på avslutningar.

• Catti41

I år gick vi båda. Pappan åkte till jobbet efteråt, jag och barnet åkte hem. Jag jobbade lite hemma och barnets högsta önskan var att få sitta o kolla youtube...

Förra året gick vi båda och jag åkte till jobbet efteråt medan pappan o barnet åkte på nån utflykt med nån kompis tror jag.

• Carambolan

Vi har gjort olika från år till år. I år krockade det för de två äldsta så vi fick ta varsin. Förra året gick bara mannen tillsammans med barnens farmor och farfar för jag var utomlands med jobbet. Året innan gick vi båda tillsammans, men då hade vi bara ett skolbarn.

• Froken Lokens

Vi går båda tillsammans. Förra året tog pappan ledigt och detta år tog jag ledigt så minstingen ska slippa fritids iaf på avslutningsdagen.

Det är så vackert och barnen har tränat på sånger att uppträda med, förhoppningarna om sommaren känns i luften så varför man väljer att inte vara med på den dagen förstår inte jag.

• modsey
    Froken Lokens skrev 2017-06-14 19:42:35 följande:

Vi går båda tillsammans. Förra året tog pappan ledigt och detta år tog jag ledigt så minstingen ska slippa fritids iaf på avslutningsdagen.

Det är så vackert och barnen har tränat på sånger att uppträda med, förhoppningarna om sommaren känns i luften så varför man väljer att inte vara med på den dagen förstår inte jag.

Tja för att kvoten av ledighet ändå ska fördelas på året och dessa perioder på året har jag mycket på mitt jobb.

Visst är det fint men det är lucia julavslutning klassfester klämdagar lov etc oxå
  • Froken Lokens
    modsey skrev 2017-06-14 19:45:03 följande:

Tja för att kvoten av ledighet ändå ska fördelas på året och dessa perioder på året har jag mycket på mitt jobb.

Visst är det fint men det är lucia julavslutning klassfester klämdagar lov etc oxå

Visst, och man kan ta tjänstledigt för sånt eller välja att arbeta klämdagar osv... Det finns alltid ett sätt att lösa det på med god framförhållning och lite vilja.
Svar på tråden Går ni båda föräldrar på skolavslutningen?