• MamaBritton

Min brors barn

Min kompis har tvillingpojkar som nyss fyllt 1. Jag har sedan länge tyckt att något känns konstigt med dem.... 

De är födda ca 5 veckor för tidigt, ska väl nämnas.

De här grabbarna är det sötaste som finns men det är inte förrän nu när de är 1 som jag verkligen känner att de ser mig när de tittar. Det tog ytterst lång tid för blickarna att fokusera och jag tyckte länge att det var svårt att få kontakt med dem. Den ena av dem börjar kommunicera mer nu iallafall. 

De går båda två men de går så konstigt, de trampar mycket luft och det ser ut ungefär som en som är gammal och har ont i kroppen. pyttesmå snabba ryckiga steg och det ser så arbetssamt ut.
    länge kändes de ostadiga i ryggen och de är liksom som en degklump i famnen, jag har en tjej som är född 5 dagar efter och hon har ju alla muskler som det ska vara men de här är som gelé...

Det var också på håret att de inte klarade klosstestet, de var mycket sena med det.

ska man vara orolig? Och om det nu är en befogad oro, hur tar man det med mamman? 

Jag vågar inte säga något...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-20 21:32
    Jag ser att min mobil har autocorrectat...ber om ursäkt för det...det ska förstås stå Min kompis barn.
  • Svar på tråden Min brors barn
  • 12345hopp

Jag kanske har fel men är det inte ganska vanligt att tvillingar kan utvecklas lite långsammare av olika anledningar? Utan att det alls behöver betyda att något är fel. Det låter dessutom inte så konstigt att så små barn inte är superduktiga på att gå.

Jag har tvillingar i familjen och de lärde sig bland annat prata mycket senare än vi andra och kunde under en period verka svåra att få kontakt med, dock var detta kanske lite senare (typ förskola). Men det blev folk av dem också!

Man kanske får ta endel hänsyn till att de både är för tidigt födda och att de har fått dela på resurserna i livmodern, vilket säkert kan påverka utvecklingen lite.

Varför skall du berätta för din vän att du tycker det är fel på hennes barn? Skulle det visa sig vara nåt fel framöver så kommer hon säkerligen veta om det och det skulle bara kännas elakt om du påpekade något för henne. Hon är nog medveten om mer än vad du tror.

• Anonym (Ooo)

Varför skulle du lägga dig i något? Det finns utbildad personal som har koll. Även om inte dina vänner kanske talar om ALLT för dig (vad personal säger och inte säger!)! Att vara född 5 veckor för tidigt och tvilling dessutom påverkar ibland utvecklingen. Huvudsaken att utvecklingen går framåt. Och att barnen är glada och friska.

Fokusera du på ditt barn ist. Att ditt barn gick vid 10,5 mån säger ingenting. De flesta barn gör det inte.

Mitt barn är född två mån för tidigt med komplikationer som krävt operation och eftervård på sjukhus i ca 2 mån och otaliga uppföljningar. Utvecklingsmässigt har han mer eller mindre alltid hängt med sin korrigerade ålder (alltså varit mer som 10 mån än 12 mån när han var 12 mån). Intellektuellt har han ibland varit tidigare än jämnåriga barn. Mkt pga hans intresse också legat mer vid böcker, pussel, former, siffror. Medan andra vänners barn i hans ålder varit mer motoriska då. Min son gick sent. Det var det han sackade efter i. Nästan 18 mån korrigerat. Inget "fel", och inget bvc eller läkare poängterade stup i kvarten då de visste hans historik. Huvudsaken var att det gick framåt.

Samma kanske är för dina vänners barn. Du kanske tror du vet allt om barnen och deras historik men oftast talar man inte om allt. Så lägg din energi vid ditt barn och dess utveckling och fundera inte över vad du ska eller inte ska säga till din väninna. Det är inte ditt huvudbry.

• LFF
    12345hopp skrev 2017-06-21 09:01:19 följande:

Jag kanske har fel men är det inte ganska vanligt att tvillingar kan utvecklas lite långsammare av olika anledningar? Utan att det alls behöver betyda att något är fel. Det låter dessutom inte så konstigt att så små barn inte är superduktiga på att gå.

Jag har tvillingar i familjen och de lärde sig bland annat prata mycket senare än vi andra och kunde under en period verka svåra att få kontakt med, dock var detta kanske lite senare (typ förskola). Men det blev folk av dem också!

Man kanske får ta endel hänsyn till att de både är för tidigt födda och att de har fått dela på resurserna i livmodern, vilket säkert kan påverka utvecklingen lite.

Varför skall du berätta för din vän att du tycker det är fel på hennes barn? Skulle det visa sig vara nåt fel framöver så kommer hon säkerligen veta om det och det skulle bara kännas elakt om du påpekade något för henne. Hon är nog medveten om mer än vad du tror.

Många tvillingar hittar på ett eget språk vilket kan innebära att språkutvecklingen är lite efter jämfört med jämnåriga. Sen är det ju också ofta så att många tvillingar kommer för tidigt vilket glöms bort då folk jämför dem med barn i deras faktiska ålder och inte vad de skulle varit om de legat kvar längre. Det är väl inte förrän runt 3-4 som de flesta har kommit ikapp sina jämnåriga.

Så det är inte alltid helt enkelt att jämföra ett tvillingpar med en enling i utveckling.
  • Det kommer bli bra

Tycker absolut inte du ska säga något. Däremot om mamman/pappan uttrycker oro kan du och ska du stötta föräldrarna med att lyssna och visa att du tycker om deras barn. Om det är något "fel" så kommer BVC och senare fsk larma om detta. Jag förstår att du vill väl, men det är fruktansvärt med föräldrar med framåt barn som ska jämföra sitt barn med barn som är lite långsammare eller som tex har en utvecklingsvariation. 

• prosti3

Det kan mycket väl vara så att de här barnen har en utvecklingsförsening eller nån annan påverkan pga sin prematuritet och/eller annat. Förhoppningsvis kommer BVC, barnläkare eller någon annan i vården att uppmärksamma det och se till att barnen kommer för utredning och uppföljning.

Det kan också vara så att BVC redan påtalat detta men att föräldrarna inte är redo att ta emot det beskedet ännu eller redo att delge det till sin omgivning. 

En anledning att komma till utredning av detta är ju att få adekvat hjälp, men ibland finns ingen direkt hjälp att få utan man måste ändå bara avvakta och se hur utvecklingen går. Om du tror att det blir negativt för barnen att vänta på en eventuell utredning av sin utveckling så bör du ju säga något om det, men annars kanske det är bättre att det här har sin gilla gång och att du litar på att BVC tar sitt ansvar för barnens utveckling.

• Anonym (Kloss?)

Tycker inget du beskriver verkar alarmerande. Ditt barn började gå väldigt tidigt även för icketvillingar. Sen bor du inte med dem så de är garanterat inte likadan med dig som ensamma hemma med sina föräldrar.

Vad är klosstestet för något?

Har själv en 1,5 åring som snart ska på kontroll. Kan inte minnas något klosstest.

• Anonym (DÅ förstår jag)
    MamaBritton skrev 2017-06-20 21:43:12 följande:
    vid 10.5 gick min, de hade inte börjat visa intresse än. de har ju börjat gå nu iaf, de är 1 år och 2 månader nu. Det är så svårt att förklara hur de går, det ser så arbetssamt ut, som att de är typ stela eller nåt... kanske stela i ryggen eller så...det kanske går över
    Ah, så det är egentligen ditt eget barn du är orolig för, för att h*n utvecklas för snabbt fysiskt?
    Min yngsta gjorde också det, men BVC lugnade mig med att de oftast lugnar ner sig och får hyfsat samma utvecklingsgrad som alla andra runt 18 månader.
  • Griseknoen35
    vid 10.5 gick min, de hade inte börjat visa intresse än. de har ju börjat gå nu iaf, de är 1 år och 2 månader nu. Det är så svårt att förklara hur de går, det ser så arbetssamt ut, som att de är typ stela eller nåt... kanske stela i ryggen eller så...det kanske går över
    Men gud gick din vid 10.5 månader? Det är ju vansinnigt sent, min yngsta gick vid 8 månader. Det måste vara något fel på ditt barn..

Förstår du det snea i mitt resonemang ovan? Bara för ett barn går tidigare och utvecklas tidigare än ett annat betyder det inte att det är något som är fel. Du kan inte jämföra ditt barn med förtidigt födda tvillingar. Att de började kämpigt gå vid 14 månaders ålder (du får dra av tiden de är förtidigt födda och att de är tvillingar så då blir det ju tidigare). Att börja gå vid 14 månaders ålder klassas som helt normalt. Att knappt greja ett klosstest vid en viss ålder är faktiskt också normalt. Mina grejade aldrig klosstestet, har 3 barn, helt enkelt för att ingen av barnen tycker om att greja med klossar och vägrade ens ta i dem.  Du kan aldrig heller jämföra ett barn med ett annat på något sett, utveckling är något individuellt. Ingen av det du skrivet verkar speciellt alarmerande, speciellt inte med tanke på att det är din kompis barn. De är säkert helt annorlunda med bara sina föräldrar i hemmet än med folk de inte har någon direkt anknytning till. Det du beskriver om hur de går- låter helt normalt för ett barn som precis börjat gå- även här varierar det stort hur barn gör för att gå. Bara för ditt barn går på ett specifikt sett som du anser normalt betyder det inte att det inte finns 100 andra sätt att gå på som inte är normalt.

De har BVC kontakt, barnen kommer förmodligen även börja förskola- skull något vara fel så kommer det garanterat upptäckas. BVC och förskola kommer även upptäcka om det ligger några grövre fel hos ditt barn.

Föräldrar är duktiga på att blunda för sina egna brister och har gärna massa åsikter om andras barn och föräldraskap och tycker sig se massa allvarliga brister - Kan kvar tänkvärt. Din vän anser säkert massa om ditt barn också och tycker säkert att det finns diverse fel på ditt barn också. 
  • Bimbim79
    Min första gick vid 10 månader, nr 2 vid 16 månader inget konstigt! Barn 1 pratade hela meningar vid 1,5 år barn 2 pratade inte alls förrän efter 1 och begripligt först runt 2,5 år. 2 helt fullgångna normala barn, varav barn 1 har svårare i skolan än barn 2 som är lite mer filosof. De är rätt stora marginaler, och lägg då till att de varit 2 som bråkat om plats och dessutom 5 veckor tidiga vilket gör att du får räkna bort den tiden i utvecklingen. Hare avvaktat och inte sagt nåt, både Bvc och sedan förskolan har erfarenhet av så många fler barn. Om barnen fortfarande har problem vid 3 så kommer åtgärder utredningar mm sättas in. Först runt 3 års åldern räknar man med att tidiga barn "kommit ifatt"
  • Anonym (Hanna)

I det läget som du beskriver ser jag ingen anledning för dig som utomstående att göra något alls. Ser inte vad en uttalad oro skulle tillföra i positiv bemörkelse just nu.

Svar på tråden Min brors barn