• Anonym (Förvirrad)

Exfru träffat ny

Hej

Känner mig lite förvirrad, lite ont i magen och besviken på nåt.

Jag och min exfru skildes förra sommaren efter 8 och 2 barn. Allt gick rätt smärtfritt tror jag, det var inga bråk eller otrohet som ledde till skilsmässa alltså.

Vi har ibland pratat om vad som händer när hon träffar någon ny, själv känner jag mig inte alls sugen just nu, saknar mest närhet eller sällskap men inget förhållande, det får vänta.

Nu fick jag höra att hon skulle hälsa på en vän och att jag ska ha barnen lite extra, inga problem alls.

Det som gjorde ont var att en vän till mig såg henne, långt ifrån där hon borde varit eftersom hon skulle sova kvar där.

Har ingen aning om hon träffar en kille, men jag frågade om hon kunde hämta barnen tidigare (innan jag pratat med min vän) och det kunde hon inte då hon skulle stanna hos dom under dagen. Så varför ljuger hon? För att skydda mig eller henne?

Det jag egentligen undrar är hur ni andra känt när exet gått vidare.

Ja vet att jag inte borde hänga upp mig på detta, och bara gå vidare, men så här första gången smärtar det lite

• Svar på tråden Exfru träffat ny
  • Anonym (12)

Jag träffade en ny (eller ny och ny, en gammal vän) ganska snart efter att jag och mitt ex separerade. Jag berättade inget för mitt ex (som jag har barn med) på iallafall 8 månader då jag ville vara säker på mitt beslut och för att inte göra honom ledsen. Mitt ex däremot, han tjatade om sin nya från dag ett (de träffades ett år efter att jag och min kille träffades) och redan efter ett halvår ihop hade de köpt tomt och skulle bygga hus (det hör egentligen inte hit, menar bara att folk är olika finkänsliga och har olika bråttom i sina förhållanden).

• Anonym (BM)

Förmodligen tänkte hon att du inte skulle gå med på att ta barnen extra om du visste att hon skulle på dejt... det lät bättre med en annan förklaring. Så skulle jag nog i alla fall ha lagt fram det till min exman... om jag sa att jag skulle på dejt - varför skulle han hjälpa mig då? Om jag skulle bort till en vän så är det en "bättre" anledning att ställa upp och hjälpa varandra med barnen.

• Anonym (...)

Din reaktion nu visar väl varför hon ville hålla det hemligt. Du verkar ju ta det ganska hårt. Varför ska hon göra drama av allt om det t.ex. bara handlar om lite dejting?

Du borde inte ta upp det med henne öht. Det är liksom inte din business.

• Anonym (Sanna)

Ni är skilda och hon har rätt att dejta andra, ha sex med andra, ha one-night-stands, dejta flera, eller vad hon nu känner för. Hon har ingen rapporteringsplikt vare sig mot dig eller någon annan.

Menar inte att vara taskig eller förlöjliga dig nu, men det låter verkligen inte OK att det skulle kännas mindre bra för dig om hon inleder en ny relation med någon. Det är väl bara bra om hon blir lycklig? Vill du att hon ska vara singel resten av sitt liv?

Du kanske behöver gå och prata med någon för att kunna gå vidare i ditt liv. Ibland kan man behöva en liten välmenande puff utifrån.

Varför inte börja dejta du också?

• Cl4udio

jag skulle absolut säga till henne att en kompis har sett henne så att hon direkt förstår att du vet att hon pratade osanning. Jag skulle absolut inte lägga skuld på henne eller bli sur men absolut att ta upp detta kan bara leda till en fröbättring till erat nuvarande förhållande

• Anonym (nej)
    Cl4udio skrev 2017-06-26 10:39:13 följande:

jag skulle absolut säga till henne att en kompis har sett henne så att hon direkt förstår att du vet att hon pratade osanning. Jag skulle absolut inte lägga skuld på henne eller bli sur men absolut att ta upp detta kan bara leda till en fröbättring till erat nuvarande förhållande

På vilket sätt skulle det förbättra deras relation tänker du? Jag hade känt mig påpassad och spionerad på även om det var en slump att kompisen sett mig. Social kompetens innebär att ibland se mellan fingrarna med sådant som på intet vis påverkar en själv eller ens moral.
  • Anonym (Fulltnaturligt)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-25 14:37:51 följande:

Hej

Känner mig lite förvirrad, lite ont i magen och besviken på nåt.

Jag och min exfru skildes förra sommaren efter 8 och 2 barn. Allt gick rätt smärtfritt tror jag, det var inga bråk eller otrohet som ledde till skilsmässa alltså.

Vi har ibland pratat om vad som händer när hon träffar någon ny, själv känner jag mig inte alls sugen just nu, saknar mest närhet eller sällskap men inget förhållande, det får vänta.

Nu fick jag höra att hon skulle hälsa på en vän och att jag ska ha barnen lite extra, inga problem alls.

Det som gjorde ont var att en vän till mig såg henne, långt ifrån där hon borde varit eftersom hon skulle sova kvar där.

Har ingen aning om hon träffar en kille, men jag frågade om hon kunde hämta barnen tidigare (innan jag pratat med min vän) och det kunde hon inte då hon skulle stanna hos dom under dagen. Så varför ljuger hon? För att skydda mig eller henne?

Det jag egentligen undrar är hur ni andra känt när exet gått vidare.

Ja vet att jag inte borde hänga upp mig på detta, och bara gå vidare, men så här första gången smärtar det lite

Hej,

Jag har gått igenom vad du gör nu, och någon gång efter en skilsmässa så kommer det där ögonblicket nr man måste uppleva detta. Jag tror man ofta inte vet själv hur man skulle reagera över att någon man stått så nära, plötslig uppenbart och ibland utan förvarning tyr sig till någon annan. Det är känsligt läge och de kan hända att hon inte vill röra till något och är lite rädd för din reaktion (skydda alla involverade mer eller mindre, kanske ...?). Jag och mitt ex kom överens om att berätta när vi träffat någon på ett seriöst långsiktigt vis, men det var bara jag som höll detta. Jag fick infon via barnen som råkade säga något i förbifarten. 

Jag tycker du ska tänka så här:

1. Hon har rätt att träffa vem hon vill efter skilsmässan, det har du också. Ni har inga skyldigheter gentemot varandra. 

2. Var beredd på att det kan göra ont, låt det få göra det och klinga av. Skilsmässor går ingen helt oberörd igenom, det finns höjder och dalar och allt tar tiiiiiiid. Lång tid. Räkna med minst två år för landning.

3. Lev och njut så bra du kan på din spelhalva. Vad får dig att bli glad? En trevlig dejt, champagne och lite närhet är inte fel om det är vad man behöver, och får dig att röra dig framåt i en tuff tid, du kanske blir kär...? En dejt kanske blir en ny överraskning och någon du inte kan vara utan?

Lycka till (allt blir bra:)
  • Anonym (Förvirrad)

Tack för alla synpunkter.

Inga är fel utan alla är säkert rätt på nåt sätt. Jag låter det smälta lite, känns lite som att jag inte behöver veta fastän jag blev väldigt nyfiken.

Och som jag skrev, vi har pratat om detta, och att vi skulle informera varandra när det väl händer, bara för att slippa få reda på det på avvägar eller att barnen av en slump skulle få reda på något. Sånt händer och vi båda vill det som är bäst för dom såklart samt att slippa såra varandra.

Så det kan ha varit hennes sätt att slippa såra mig, vilket skulle ha fungerat.

Men jag funderar lite till, kanske är jag som är överkänslig, skilsmässan har såklart inte varit enkel på nåt sätt för mig. Så glad att vi kommer bra överens bara som inte alla gör

• Anonym (Förvirrad)

Och angående att dejta själv.

Jag är inte helt främmande för det, men är heller inte aktivt letande då jag vill avsluta det gamla.

Visst det kanske hjälper att dejta, men jag är dålig på det och känner mer som att händer det så kommer det när det kommer

• FrökenKanSjälv
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-26 06:15:47 följande:

Ja ni kanske har rätt, jag borde kanske försöka släppa det.

Jag funderar några dagar och känner efter.

Hoppas jag slipper fler överraskningar, blev lite fel känner jag nu mellan oss. När vet man om nästa sak blir en vit lögn, eller en brun, gul? När vet man om hon utnyttjar mig?

När du skriver att du känner att det blev lite fel mellan er nu, hur menar du då?

Det som oftast komplicerar saker efter en skilsmässa är att en av parterna inte förstår att man har en helt annan relation nu. Man är van att vara varandras bästa vänner, att berätta allt för varandra och att vara varandras bollplank. Men efter en skilsmässa har man en helt annan relation, även om man är "vänner" så är man helt annorlunda vänner än förut. Ni är föräldrar till samma barn och ni behöver kunna samarbeta runt barnen, det är vad er vänskapsrelation innebär. Den innebär inte att berätta allt som händer i era liv.

Du skrev i något annat inlägg att hon håller ett visst avstånd vilket innebär att hon har förstått att er relation är förändrad. Det är sunt av henne att inte berätta allt för dig, ni har separata liv numera.

Och för övrigt så är det sällan man berättar att man dejtar, att dejta är ett sätt att prova sig fram och betyder inte att man har "träffat någon ny". Om hon har lovat dig att berätta när hon träffar någon så lär hon vänta tills de två är överens om att de vill satsa på ett förhållande och det kan dröja allt från några veckor till några månader. Så om hon dejtar någon nu så kanske de är överens om att de är ihop framåt slutet av sommaren och hon lär knappast berätta förrän framåt hösten.

Och om du börjar fråga henne om varför hon ljög så kommer hon definitivt börja undanhålla mycket mer för dig, som en ren markering av att du inte har med hennes liv att göra.
Svar på tråden Exfru träffat ny