Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-25 14:37:51 följande:
Hej
Känner mig lite förvirrad, lite ont i magen och besviken på nåt.
Jag och min exfru skildes förra sommaren efter 8 och 2 barn. Allt gick rätt smärtfritt tror jag, det var inga bråk eller otrohet som ledde till skilsmässa alltså.
Vi har ibland pratat om vad som händer när hon träffar någon ny, själv känner jag mig inte alls sugen just nu, saknar mest närhet eller sällskap men inget förhållande, det får vänta.
Nu fick jag höra att hon skulle hälsa på en vän och att jag ska ha barnen lite extra, inga problem alls.
Det som gjorde ont var att en vän till mig såg henne, långt ifrån där hon borde varit eftersom hon skulle sova kvar där.
Har ingen aning om hon träffar en kille, men jag frågade om hon kunde hämta barnen tidigare (innan jag pratat med min vän) och det kunde hon inte då hon skulle stanna hos dom under dagen. Så varför ljuger hon? För att skydda mig eller henne?
Det jag egentligen undrar är hur ni andra känt när exet gått vidare.
Ja vet att jag inte borde hänga upp mig på detta, och bara gå vidare, men så här första gången smärtar det lite
Hej,
Jag har gått igenom vad du gör nu, och någon gång efter en skilsmässa så kommer det där ögonblicket nr man måste uppleva detta. Jag tror man ofta inte vet själv hur man skulle reagera över att någon man stått så nära, plötslig uppenbart och ibland utan förvarning tyr sig till någon annan. Det är känsligt läge och de kan hända att hon inte vill röra till något och är lite rädd för din reaktion (skydda alla involverade mer eller mindre, kanske ...?). Jag och mitt ex kom överens om att berätta när vi träffat någon på ett seriöst långsiktigt vis, men det var bara jag som höll detta. Jag fick infon via barnen som råkade säga något i förbifarten.
Jag tycker du ska tänka så här:
1. Hon har rätt att träffa vem hon vill efter skilsmässan, det har du också. Ni har inga skyldigheter gentemot varandra.
2. Var beredd på att det kan göra ont, låt det få göra det och klinga av. Skilsmässor går ingen helt oberörd igenom, det finns höjder och dalar och allt tar tiiiiiiid. Lång tid. Räkna med minst två år för landning.
3. Lev och njut så bra du kan på din spelhalva. Vad får dig att bli glad? En trevlig dejt, champagne och lite närhet är inte fel om det är vad man behöver, och får dig att röra dig framåt i en tuff tid, du kanske blir kär...? En dejt kanske blir en ny överraskning och någon du inte kan vara utan?
Lycka till (allt blir bra:)