• Anonym (Förvirrad)

Exfru träffat ny

Hej

Känner mig lite förvirrad, lite ont i magen och besviken på nåt.

Jag och min exfru skildes förra sommaren efter 8 och 2 barn. Allt gick rätt smärtfritt tror jag, det var inga bråk eller otrohet som ledde till skilsmässa alltså.

Vi har ibland pratat om vad som händer när hon träffar någon ny, själv känner jag mig inte alls sugen just nu, saknar mest närhet eller sällskap men inget förhållande, det får vänta.

Nu fick jag höra att hon skulle hälsa på en vän och att jag ska ha barnen lite extra, inga problem alls.

Det som gjorde ont var att en vän till mig såg henne, långt ifrån där hon borde varit eftersom hon skulle sova kvar där.

Har ingen aning om hon träffar en kille, men jag frågade om hon kunde hämta barnen tidigare (innan jag pratat med min vän) och det kunde hon inte då hon skulle stanna hos dom under dagen. Så varför ljuger hon? För att skydda mig eller henne?

Det jag egentligen undrar är hur ni andra känt när exet gått vidare.

Ja vet att jag inte borde hänga upp mig på detta, och bara gå vidare, men så här första gången smärtar det lite

• Svar på tråden Exfru träffat ny
  • Anonym (Förvirrad)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-06-26 17:46:53 följande:

När du skriver att du känner att det blev lite fel mellan er nu, hur menar du då?

Det som oftast komplicerar saker efter en skilsmässa är att en av parterna inte förstår att man har en helt annan relation nu. Man är van att vara varandras bästa vänner, att berätta allt för varandra och att vara varandras bollplank. Men efter en skilsmässa har man en helt annan relation, även om man är "vänner" så är man helt annorlunda vänner än förut. Ni är föräldrar till samma barn och ni behöver kunna samarbeta runt barnen, det är vad er vänskapsrelation innebär. Den innebär inte att berätta allt som händer i era liv.

Du skrev i något annat inlägg att hon håller ett visst avstånd vilket innebär att hon har förstått att er relation är förändrad. Det är sunt av henne att inte berätta allt för dig, ni har separata liv numera.

Och för övrigt så är det sällan man berättar att man dejtar, att dejta är ett sätt att prova sig fram och betyder inte att man har "träffat någon ny". Om hon har lovat dig att berätta när hon träffar någon så lär hon vänta tills de två är överens om att de vill satsa på ett förhållande och det kan dröja allt från några veckor till några månader. Så om hon dejtar någon nu så kanske de är överens om att de är ihop framåt slutet av sommaren och hon lär knappast berätta förrän framåt hösten.

Och om du börjar fråga henne om varför hon ljög så kommer hon definitivt börja undanhålla mycket mer för dig, som en ren markering av att du inte har med hennes liv att göra.

Du har nog liten poäng i hur du skriver.

Jag är nybörjare på alla områden och är såklart van att berätta saker och bolla med henne, jag vill göra det i vissa frågor då jag tycker hon har ett sunt tänkande och bra åsikter.

Själv hade jag nog bara frågat om hon kunde ta barnen för jag ska på date, inget jag skäms för eller behöver ljuga om, jag är rätt rak. Inget att skämmas för att man ska på date. Men alla är olika. Och ju mer jag funderar så tror jag att jag låter det vara, det är hennes liv
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-25 21:51:01 följande:

Tack, jag ska låta det smälta lite och hoppas jag kan smälta det.

En fråga ni som varit på andra sidan. Kan det skada att fråga? Jag menar vad har hon att bli upprörd över, det kanske känns bättre om hon slipper fortsätta ljuga, eller?

Slipper ljuga? Hon kanske inte vill berätta vem hon träffar.
  • Fiona M
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-26 14:48:03 följande:

Och angående att dejta själv.

Jag är inte helt främmande för det, men är heller inte aktivt letande då jag vill avsluta det gamla.

Visst det kanske hjälper att dejta, men jag är dålig på det och känner mer som att händer det så kommer det när det kommer

"Avsluta det gamla"?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-06-26 19:19:40 följande:

Slipper ljuga? Hon kanske inte vill berätta vem hon träffar.

Nej det är helt sant. Menar du att man inte ljuger om man säger nåt och sen gör nåt annat?

Vi tycker nog olika och det känns som en helt annan diskussion som jag inte gör nu
  • Anonym (Förvirrad)
    Fiona M skrev 2017-06-26 19:35:58 följande:

"Avsluta det gamla"?

Ja alltså jag vill känna att jag landat helt och hållet innan jag ger mig in i ett nytt förhållande, vilket en date inte är. Men jag tror många slänger sig in ibland för tidigt. Bara en tanke jag har
  • Anonym (.)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-06-26 10:23:31 följande:

Ni är skilda och hon har rätt att dejta andra, ha sex med andra, ha one-night-stands, dejta flera, eller vad hon nu känner för. Hon har ingen rapporteringsplikt vare sig mot dig eller någon annan.

Menar inte att vara taskig eller förlöjliga dig nu, men det låter verkligen inte OK att det skulle kännas mindre bra för dig om hon inleder en ny relation med någon. Det är väl bara bra om hon blir lycklig? Vill du att hon ska vara singel resten av sitt liv?

Du kanske behöver gå och prata med någon för att kunna gå vidare i ditt liv. Ibland kan man behöva en liten välmenande puff utifrån.

Varför inte börja dejta du också?

Nu har jag inte varit i den här situationen men jag tror knappast en normal man gläds över att hans exfru är lycklig om det nu innebär att mamman till hans barn har många ONS och blir knullad av en massa olika män.

Som ordinär kvinna kan hon ju dessutom bli knullad av hur många hon önskar helt utan ansträngning, så att försöka dejta av detta skälet lär knappast vara upplyftande för honom. 

Han har sannolikt en rejäl uppförsbacke framför sig innan han hittar formen, om han nu gör det, det vet man inte. Men det låter inte helt bra på sättet han uttrycker sig.
  • Anonym (mmm)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-06-26 17:46:53 följande:
    När du skriver att du känner att det blev lite fel mellan er nu, hur menar du då?

Det som oftast komplicerar saker efter en skilsmässa är att en av parterna inte förstår att man har en helt annan relation nu. Man är van att vara varandras bästa vänner, att berätta allt för varandra och att vara varandras bollplank. Men efter en skilsmässa har man en helt annan relation, även om man är "vänner" så är man helt annorlunda vänner än förut. Ni är föräldrar till samma barn och ni behöver kunna samarbeta runt barnen, det är vad er vänskapsrelation innebär. Den innebär inte att berätta allt som händer i era liv.

Du skrev i något annat inlägg att hon håller ett visst avstånd vilket innebär att hon har förstått att er relation är förändrad. Det är sunt av henne att inte berätta allt för dig, ni har separata liv numera.

Och för övrigt så är det sällan man berättar att man dejtar, att dejta är ett sätt att prova sig fram och betyder inte att man har "träffat någon ny". Om hon har lovat dig att berätta när hon träffar någon så lär hon vänta tills de två är överens om att de vill satsa på ett förhållande och det kan dröja allt från några veckor till några månader. Så om hon dejtar någon nu så kanske de är överens om att de är ihop framåt slutet av sommaren och hon lär knappast berätta förrän framåt hösten.

Och om du börjar fråga henne om varför hon ljög så kommer hon definitivt börja undanhålla mycket mer för dig, som en ren markering av att du inte har med hennes liv att göra.
    Det här kan jag verkligen relatera till. Mitt ex hade supersvårt att fatta efter vår skilsmässa, att han inte bara kunde chatta med mig om kvällarna om vad som helst. Jag ville hålla det till att vi pratade om det var nåt kring barnen eller kanske om någon gemensam bekant hade gjort nåt roligt eller berättat nåt som kunde vara intresse för den andre också.
    När mitt ex drog upp minnen som vad vi gjort på en semester, eller när vi hade sex nån speciell gång- ja då fick jag helt enkelt säga åt honom på skarpen! Speciellt sexsnacket kände jag mig obekväm med, men han fattade liksom inte det. Han såg det som positiva minnen och när han då var singel tänkte han kanske extra mkt på det, vad vet jag. När jag sa ifrån (fick säga till 2 gånger) reagerade han med besvikelse: "jaha, så vi ska inte kunna prata längre nu då?" Nej, inte som förr, var mitt svar. Han försökte få det till att det var helt normalt prata gamla minnen hur som helst men jag tyckte inte det. Det lugnade sig givetvis när han träffade sin nya men just att jag behövda säga ifrån 2 ggr kändes jobbigt, säkert för honom också. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (.) skrev 2017-06-27 06:30:19 följande:
    Nu har jag inte varit i den här situationen men jag tror knappast en normal man gläds över att hans exfru är lycklig om det nu innebär att mamman till hans barn har många ONS och blir knullad av en massa olika män.

Som ordinär kvinna kan hon ju dessutom bli knullad av hur många hon önskar helt utan ansträngning, så att försöka dejta av detta skälet lär knappast vara upplyftande för honom. 

Han har sannolikt en rejäl uppförsbacke framför sig innan han hittar formen, om han nu gör det, det vet man inte. Men det låter inte helt bra på sättet han uttrycker sig.
    Vad plump du är!
    Hon dejtar EN gång och du börjar snacka om miljonknull. Visar bara vad du har för syn på kvinnor. 
  • Anonym (Bae)

Hon bad dig ha barnen längre, därför måste hon ge dig en anledning... Klart hon ljög om vem hon skulle träffa, annars hade du kanske hittat på en orsak att säga nej. Även om du inte medvetet vill sabotera, så är det helt mänskligt att inte vilja underlätta för exet att dejta en ny. Försök att inte blanda ihop din sorg över att förhållandet är slut, som du måste bearbeta på ditt sätt, med något som hon tar sig för. Snacka och gråt med dina vänner. Låt bli att skuldbelägga eller " förhöra" henne. Det kommer att sabba er relation vilket vore synd för barnen.

• Anonym (.)
    Anonym (mmm) skrev 2017-06-27 06:51:25 följande:
    Vad plump du är!
    Hon dejtar EN gång och du börjar snacka om miljonknull. Visar bara vad du har för syn på kvinnor. 
    Läs inlägget jag svarade på istället.

Jag har inga illusioner vare sig det gäller män eller kvinnor, så min syn är rättvis.

Jag har dejtat ett massor av frånskilda mammor. Ett flertal av dem har gått igång extra på det faktum att sexet varit hämndsex mot exet, och att de dissar sina exmän är mer regel än undantag.

Jag tänker aldrig gifta mig efter att ha sett det här. Kvinnor är svin, och män är säkert inte bättre.
  • legomum

Det är jobbigt när den andre går vidare först. Även om ingen kärlek finns mellan er så känns det lite ändå.
    Det är ju något som gått förlorat det är ju er förtrolighet där ni berättar för varandra det som är viktigt för er.

Det är ju en sorg. Du har ju inte bara förlorat din stora kärlek (ja du förstår vad jag menar) du har ju även förlorat din bästa vän och det har du förstått nu.

Önskar jag kunnat säga något annat.

• holidodi

Hon berättar bara saker för dig som hon anser beror dig. Annars berättar hon inte. för ni är inte ett par längre. Så förvänta dig inte samma öppenhet som ni har haft tidigare. Hon berättar när hon vill, om hon vill.

• Anonym (Fulltnaturligt)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-26 14:46:20 följande:

Tack för alla synpunkter.

Inga är fel utan alla är säkert rätt på nåt sätt. Jag låter det smälta lite, känns lite som att jag inte behöver veta fastän jag blev väldigt nyfiken.

Och som jag skrev, vi har pratat om detta, och att vi skulle informera varandra när det väl händer, bara för att slippa få reda på det på avvägar eller att barnen av en slump skulle få reda på något. Sånt händer och vi båda vill det som är bäst för dom såklart samt att slippa såra varandra.

Så det kan ha varit hennes sätt att slippa såra mig, vilket skulle ha fungerat.

Men jag funderar lite till, kanske är jag som är överkänslig, skilsmässan har såklart inte varit enkel på nåt sätt för mig. Så glad att vi kommer bra överens bara som inte alla gör

En viktig sak som du ska lägga vikt vid just nu, är att det är lätt att tro att man har "kommit långt" i den själsliga läkningen. Jag trodde hela tiden fram till ca 2 år efter skilsmässan att jag nästan var klar, men fortfarande nu 6 år senare så utvecklas jag och vår situation blir allt lättare att hantera.

Jag har kommit så långt nu att jag är glad för hans skull om han hittat någon han trivs med (och detta kunde jag verkligen inte känna ett halvår efter ...). Jag kan också se mycket tydligare och på distans, var allt gick tokigt och hur min egen del i det möjligen såg ut. Detta kommer du också att få uppleva. Det är en väldigt konstruktiv känsla.

För att undvika bitterhet (viktigt viktigt...!), lev ut dina behov utan att för den del skada någon. Det upplevde jag som mycket viktigt för läkningen. Man behöver ju inte visa upp allt man gör i det avseendet. Det viktiga är att få ro och få ordning på känslor och sitt liv till slut.
  • Anonym (Fulltnaturligt)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-06-25 14:37:51 följande:

Hej

Känner mig lite förvirrad, lite ont i magen och besviken på nåt.

Jag och min exfru skildes förra sommaren efter 8 och 2 barn. Allt gick rätt smärtfritt tror jag, det var inga bråk eller otrohet som ledde till skilsmässa alltså.

Vi har ibland pratat om vad som händer när hon träffar någon ny, själv känner jag mig inte alls sugen just nu, saknar mest närhet eller sällskap men inget förhållande, det får vänta.

Nu fick jag höra att hon skulle hälsa på en vän och att jag ska ha barnen lite extra, inga problem alls.

Det som gjorde ont var att en vän till mig såg henne, långt ifrån där hon borde varit eftersom hon skulle sova kvar där.

Har ingen aning om hon träffar en kille, men jag frågade om hon kunde hämta barnen tidigare (innan jag pratat med min vän) och det kunde hon inte då hon skulle stanna hos dom under dagen. Så varför ljuger hon? För att skydda mig eller henne?

Det jag egentligen undrar är hur ni andra känt när exet gått vidare.

Ja vet att jag inte borde hänga upp mig på detta, och bara gå vidare, men så här första gången smärtar det lite

Jag kom på mit viktigaste tips som gjorde halva jobbet skulle jag våga påstå:

Prata. Jag var så sargad (och förvirrad) inombords efter skilsmässan så att jag förutom att prata med vänner instinktivt sökte upp män i samma situation (javisst - på seriösa datingsidor) och upptäckte hur många det var som just behövde samma som jag - älta och sörja över en kopp kaffe typ. Så det fortsatte så oskyldigt tills en dag kände mig redo för det dating-sidor mer är till för. En dag upptäckte jag att det var färdig-ältat för min del. Funkade bra för mig i a f. 

:)
Svar på tråden Exfru träffat ny