Varför så viktigt med unika namn?
Jag ser många som vill hitta jätteunika namn till sina barn och på sätt och vis kan jag väl förstå det, är inte kul att heta exakt samma sak som tre klasskamrater. Själv har jag ett väldigt ovanligt namn och har aldrig träffat någon med samma namn som mig och för mig har det varit ganska jobbigt. Jag måste alltid förtydliga och förklara mitt namn, det stavas fel, folk förutsätter att mitt mellannamn är mitt tilltalsnamn, och som barn kände jag mig ganska exponerad (eller jag vet inte hur man ska förklara) när ens namn direkt drar till sig uppmärksamhet. Dessutom kan jag ibland sakna att smälta in.Jag förstår att man som förälder ser sitt barn som unikt och att man kanske vill att det ska avspeglas i namnet men ibland känns det som att en del blir lite för crazy i sin strävan att sticka ut. Och frågan är om man väljer ett superunikt namn för barnets skull eller för sin egen, för att man vill visa att man är annorlunda?
Menar inte att kritisera eller dra alla över en kam men är lite nyfiken kring hur andra tänker, särksilt ni som valt jätteunika namn till era barn. Vad är anledningen? Jag är genuint intresserad av att höra era åsikter eftersom jag bara sett det från mitt perspektiv.