• Anonym (TS)

Varför så viktigt med unika namn?

Jag ser många som vill hitta jätteunika namn till sina barn och på sätt och vis kan jag väl förstå det, är inte kul att heta exakt samma sak som tre klasskamrater. Själv har jag ett väldigt ovanligt namn och har aldrig träffat någon med samma namn som mig och för mig har det varit ganska jobbigt. Jag måste alltid förtydliga och förklara mitt namn, det stavas fel, folk förutsätter att mitt mellannamn är mitt tilltalsnamn, och som barn kände jag mig ganska exponerad (eller jag vet inte hur man ska förklara) när ens namn direkt drar till sig uppmärksamhet. Dessutom kan jag ibland sakna att smälta in.

Jag förstår att man som förälder ser sitt barn som unikt och att man kanske vill att det ska avspeglas i namnet men ibland känns det som att en del blir lite för crazy i sin strävan att sticka ut. Och frågan är om man väljer ett superunikt namn för barnets skull eller för sin egen, för att man vill visa att man är annorlunda?

Menar inte att kritisera eller dra alla över en kam men är lite nyfiken kring hur andra tänker, särksilt ni som valt jätteunika namn till era barn. Vad är anledningen? Jag är genuint intresserad av att höra era åsikter eftersom jag bara sett det från mitt perspektiv.
  • Svar på tråden Varför så viktigt med unika namn?
  • Anonym (Hanna)

Mitt barn har ett i Sverige ganska ovanligt men långt ifrån unikt namn, är också vanligt i andra länder (dock ej i engelsspråkiga som kanske fler svenskar känner till).

Vi valde namnet för att det var det finaste namnet helt enkelt. Vi tog hänsyn till att det skulle vara lätt att stava och uttala men i övrigt vardet bara det faktum att vi gillade det namnet bäst som var avgörande. Namn nummer två på vår lista var top ett året dottern föddes.

• Alexi

Jag har ett relativt ovanligt namn ochctyckt illa om det hela mitt liv. Så jag visste redan som ung att mina barn ska ha vanliga namn. Jättesvårt att förstå de som ger barn jättekonstiga namn!

• Anonym (Bbb)

Jag har också ett ovanligt namn. Jag hatade det. Det är inte så kul att tvingas sticka ut från mängden. Jag tycker det är elakt att ge barn såna namn. Vill man vara annorlunda ska man få vara det genom att skapa det själv, inte genom något konstigt namn som föräldrarna tvingat på en.

• Anonym (Godiva)

Om man nu vill vara så unik kan man väl byta namn på sig själv istället. Att ge barnen tilltalsnamn som Melotta, Gamargon eller Microlina är inte snällt mot barnet. Om namnet nu betyder så mycket för föräldrarna så tag det själv eller åtminstone ge namnet som andranamn och ha ett normalt tilltalsnamn.

• FuckGoggleAskMe

Jag ville hitta ett "lagom vanligt" namn till min son, och är nöjd med hur det blev. Någon gång då och då, stöter vi på någon med samma namn, men inte för ofta. Ett kort tag på fritids fanns det två andra med samma namn och ett kort tag i en sportgrupp fanns det en till kille med samma namn, men oftast är det bara han med detta namn. Det behövs ingen förklaring om stavning eller uttal, och det funkar på alla språk. Han behöver inte känna sig som en freak med udda namn, men han är den ende på sin skola nu med det namnet. Några använder en förkortning av hans namn, och det är också fint. Verkar som om sonen också uppskattat att ha ett "lagom" namn.

• Meriall

Unikt namn med enkel stavning (som det låter) tycker jag är bäst.

Jag har ett kort namn som var väldigt ovanligt när jag var liten men enkelstavat och är glad över det.

Mina barn har också korta ovanliga namn men det är ingen tvekan om hur de stavas.

• Anonym (Hanna)

Kan ju tillägga att dottern som nu är tonåring gillar sitt namn. Hon skulle inte vilja ha ett vanligare namn och är glad att hon inte heter andravalet det där topp-ett-namnet.

Men sen är det lite lustigt med namn. Trots att det är runt 200 som har dotterns namn som tilltalsnamn och 16000 det andra namnet var de två med dotterns namn på skolan och bara en med det populära namnet.

• Anonym (Hanna)

Förlåt nästan 30 000 har det andra namnet som tilltalsnmn.

• Anonym (????)

Vill ha någorlunda ovanliga namn men fortfarande gångbara och acceptabla. Helst hitta något mer ovanligt äldre namn som känns rätt i tiden men som inte är med på 100 topplistan eller möjligen den nedre halvan. Ej moderna påhittade namn. 

Nödvändigt kanske inte är men har vi gett det äldre barnet ett som inte finns med men fortfarande gångbart namn som flera gett positiva vibbar till så känns lite viktigare att yngre syskon också har något lite mer ovanligt. Vill helst inte att fler av barnen i klassen heter samma sak eller känns för vanligt. Fast inget av de i den äldre barnets klass heter samma sak däremot heter en av barnen som fröken istället

• Anonym (Undrar också...)

Jag undrar över samma sak...

Såg en vagn idag med en skylt på barnets namn; "Joy".

Mamman verkade vara väldigt "vanlig" och jag fattar inte hur namnet liksom går ihop...
    Jag menar, mamman stack inte på ngt sött ut själv. Men namnet gör det. Finns ju massor fler ovanliga namn men jag har en teori att dessa konstiga namn är vanligast bland föräldrar som känner ett behov av att "sticka ut" genom barnen. De gör de inte själva och tror därför att barnets namn hjälper till att göra både barnet och föräldern mer "speciell".

I en annan tråd var det en som skrev om dessa namn som "white trash"- namn, och jag håller visserligen inte med om att ngn är "trash" men det trådstartaren menade var nog att konstiga/ ovanliga namn är vanligare bland lågutbildade. Har själv ingen aning om det stämmer men av de ovanliga namn jag sett och stött på hör de till barn som har ganska unga mammor.

Svar på tråden Varför så viktigt med unika namn?