• Anonym (#)

Helt ärligt - har du jobbat med feber och halsont?

Det går en förkylningsepidemi på orten där jag bor. Och framförallt på min arbetsplats.

Så nu är jag lite nyfiken bara, jobbar du dig igenom en förkylning med halsont och feber?
    Vad jobbar du med?
    Anställd eller egenföretagare?

• Svar på tråden Helt ärligt - har du jobbat med feber och halsont?
  • student2013

En gång nyligen börjat på en praktik på 50% skulle träffa min mamma efter jobbet för att köpa lite grejer till mitt kommande bröllop.  Hade halsont större delen av tiden som dämpades när jag drack något varmt. Hade över 38 när jag kom hem och var nästan sängliggande i 4 dagar.. Dock bara 2 månader sen och är numera anställd på detta företag.  Var som tur var ledig dem här 4 dagarna men var på jobbet 1 dag sen hemma en för jag kunde inte prata.. 

• Mandel

Är väldigt sällan sjuk och om jag är förkyld så får jag nästan aldrig feber och halsont utan jag blir snorig i så fall.
    Är över 2 år sedan jag var risig och stannade hemma från jobbet där jag är anställd och inte ens jobbade med mitt eget företag heller. Då låg 3 av 4 i familjen helt utslagna på sofforna i flera dagar. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • cosinus

Feber nej - då blir jag rejält dålig. Händer dock sällan. Hade feber -96, -05, -11 och så nu i vår så med de intervallerna känns det ok att vara hemma någon dag.

Ont i halsen, snorig, ont i bihålorna, allmänt trött, orkeslös och andfådd (får alltid svårt andas vid förkylning) då är jag på jobbet.

• Anonym (A)
    Anonym (Ja) skrev 2017-07-02 18:29:13 följande:

Jobbat många gånger med halsont och troligen låg feber ( tagit alvedon mot halsonten=ev feber går ner ) jag jobbar med barn så länge föräldrarana inte håller sina barn hemma när de är genomförkylda utan anser sig vara oumbärliga på sitt jobb och skickar barnen sjuka till oss= vi skickar hem dem om de inte orkar med...men då har de redan hunnit smitta ner både oss och kompisarna.....jag har karrensdag= dyrt att vara hemma för en sjukdom jag fått på jobbet......

Jag går till jobbet, jobbar lugnt i någon timme el tre, sen går jag hem.

Allt för att föräldrarna tror att det är helt ok att skicka sina sjuka barn med lite alvedon i kroppen..

Nej, den dära karensdagen ska bort för oss!
  • falukorv

Jag jobbar inte när jag har feber, jag blir väldigt dålig även vid låga temperaturer. Däremot om jag bara är förkyld jobbar jag. Ibland håller ju sånt liksom i sig I veckor... Har dock nästan en obefintlig sjukfrånvaro eftersom jag brukar ha en förmåga att bli sjuk när jag är ledig. Jobbar i tung industri.

Det där med karensdag är ju bara löjligt att man har som ursäkt. Alla normalinkomsttagare har RÅD att vara hemma ett par dagar om året. De som inte har råd att resa, röka, dricka alkohol, äta godis, ha dyra mobiler/tvapparater/whatever, köpa nya kläder varje år ja dessa personer kan jag köpa om de inte har råd att vara hemma, men kan man lägga pengarna på något åvan så har man RÅD att ta en karensdag eller 2 om året.

• pigglet

Jobbar också i förskola. Jag jobbar inte med feber. Är jag bara så där "vanligt förkyld", snorig och ont i halsen sådär som man har flera gånger/år i ett par veckor, då jobbar jag. Så länge jag orkar med jobbet. Men absolut inte med feber. Eller om jag känner mig för förkyld för att orka med jobbet.

Som vuxen kan jag snyta mig i papper i stället för att torka snoret på tröjan, jag tvättar händerna när jag snutit mig, vänder mig bort och hostar i armvecket,  jag stoppar inte leksaker och annat i munnen... Jag känner att jag klarar att begränsa smittspridningen hyfsat bra ändå, jämfört med de förkylda barnen.

• MrsHughes

Om jag har ont i halsen och febern är under 38 så tycker jag inte att jag är sjuk. Med en Ipren i kroppen klarar jag dagen. Statsanställd tjänsteman med eget rum (kan stänga dörren och minimera ev smittorisk).

• Anonym (:))

Jag har jobbat med halsont och feber. Jobbar bl.a. som utbildare (0,5-5 dagar i regel) och blir jag så sjuk att jag inte kan hålla i en utbildning så finns det ingen ersättare som kan ta över sådär med kort varsel. Visst, företaget jag jobbar på har andra som också håller utbildningar men jag är den ende inom mitt område och där är det inte bara för någon att hoppa in hur som helst. Särskilt som det är mitt egenframtagna material som bara jag kan helt prata utifrån. Jag säger väldigt mycket till bara några få bilder och jag tror inte vem som helst skulle kunna prata om det så mycket bara sådär med kort varsel. Det krävs viss kunskap. Särskilt som det ofta blandas allmän teori med hur det praktiskt är hos kunden ifråga och man därför måste vara insatt på det aktuella området

• Anonym (Tygxj)

Ja. Jobbar inom skola och det blir mer jobb om jag är hemma - måste lägga ut uppgifter på intranätet för eleverna att jobba med, rätta dem efteråt osv. Jag har små barn och måste vabba ibland, och att dessutom vara sjuk skulle inte funka.

• Anonym (Cassie)

Yes! Jobbat en gång med halsfluss + hög feber. Värsta jag gjort och gör aldrig om det igen. Det var inom industrin.

Svar på tråden Helt ärligt - har du jobbat med feber och halsont?