• Kjell2

Gillar att spara!

Sparar inte långsiktigt längre, har sparat klart.

Efter några för tidiga dödsfall i familjen har jag lärt mig att det gäller att ha roligt medans man kan. Att försaka nu  och skjuta upp mycket till en framtida kan sluta dumt. När framtiden kommer kan man vara för sjuk eller död för att ha roligt.

Någon form av balans är nog sundare. Kanske en rolig resa nu, något extra för barnen, gå ner i tid, lägga pengar på någon kul hobby mm kan vara en bättre än att spara massor till framtiden.

• Kjell2
    Anonym (Joakim v A) skrev 2017-07-06 08:40:15 följande:
    Jag försakar faktiskt inget. Jag kan spara 10 000:- per månad utan problem. Jag kan ändå åka utomlands en gång per år om jag vill. Nu föredrar jag semester hemmavid faktiskt och har enkla nöjen som bokläsning och film. Innan la jag mycket pengar på kläder, men det blev bara för mycket och till slut kände jag mig nästan överfallen när jag öppnade min gigantiska garderob. Jag har sålt av eller skänkt bort det mesta av kläderna och lever mer minimalistiskt. Därför köper jag också färre grejor - lägger pengar på böcker, bio och god mat och sparar det som blir kvar.
    Men det är väl precis det jag förespråkar. Att se till att man har kul nu och levre det liv man vill  men ändå kunna lägga undan för framtiden.

Svar på tråden Gillar att spara!