Ni som utnyttjade sambolagen.
Man kan tycka vad man vill, och det gör många i tråden, men det förändrar inte det juridiska ett dugg.
Man kan tycka vad man vill, och det gör många i tråden, men det förändrar inte det juridiska ett dugg.
Anonym (Jisses) skrev 2017-07-12 11:57:50 följande:[/quote-nick]Men vad fasen?? Nu blir jag mörkrädd. Så du menar att den som tjänar mer och som har ett större ekonomiskt överskott efter att gemensamma kostnader är betalda, inte ska få göra vad denne vill med sina pengar (t.ex. spara)? Vad fasen ska denne få göra med SINA pengar då? Skänka bort dem till sambon? Jag förstår verkligen inte hur du tänker![/quote]
Det var inte mej du svarade, men jag skjuter in att precis så fungerar ett äktenskap utan äktenskapsförord och enskild egendom vid skilsmässa, så SÅ himla konstigt är det inte.
Jag tycker det beror på längden på samboskap och äktenskap om det är rimligt.
I exemplet ovan i tråden med en pappa som reste 10 mån per år, så är det klart att om han blev rik på det så var hans frus insats hemma i högsta grad nödvändigt för att kunna tjäna de pengarna. Ett team helt enkelt. Naturligt att pengarna blir bådas då.
Sen beror det på om man ser sitt samboskap som likvärdigt med äktenskap, juridiskt är det olika men man kan väl ha teamkänslan ändå.
Förstår hur du tänker MEN om en betalar bostad, möbler osv och den andra betalar mat, nöjen, aktiviteter så blir det väldigt fel. Inser du inte det?
Drutten, bra sagt, det kan få avsluta tråden då den nog har peakat.