• Anonym (Hjälp)

Min fru tycker allt är mitt fel

Jag vet egentligen inte varför jag skriver känner bara att jag håller på ätas upp inifrån. Jag och min fru har varit gifta i 20 år under denna tid har det väl varit upp och ner som för allra de flesta, men det har alltid löst sig. Fast nu under de sista två tre åren så känns det som att det inte gör det. Hon hittar alltid något fel i vår vardag och oftast är det mitt fel. Går t.ex bilen sönder så är det mitt fel som inte underhållit den. Det kan vara grejer som man inte kunnat underhålla som ett hjullager mm. Hon tycker att jag ska planera och göra allt som har med barnen och hemmet att göra. Vi har t.ex repat huset och hon är den drivande inte snack om det, men så fort vi stöter på patrull så är det mitt fel. Vi planerar och gör upp planer som hon sedan ändrar och blir helt vansinnig och skriker att det är mitt fel och att jag aldrig gör något. Jag försöker verkligen ta mitt ansvar för hemmet. Jag städar och diskar, handlar och sköter försäkringar mm. Det räknas inte i hennes värld utan hon anser att hon alltid måste tänka på allt. Sen när vi träffar bekanta så skryter hon om mig men så fort de lämnar huset rackar hon ner på mig. Nu har hon sista veckorna börjat säga att hon vill prova en annan man som minsann är mycket bättre än mig. Ingen speciell utan bara byta ut mig till någon som gör mer. Innerst inne kanske jag skulle må bättre av att slippa henne men jag älskar henne så jävla mycket och det känns som att jag går sönder om hon lämnar mig. Vårat sexliv är nästintill obefintligt och väldigt enformigt. Det blev långt hoppas någon orkar läsa och komma med råd och tips. Uppenbarligen är hon missnöjd med sitt liv och skulle kanske själv också bättre av en skilsmässa.

• Svar på tråden Min fru tycker allt är mitt fel
  • John22

Låter snarare som att du byggt upp ett känslomässigt beroende av henne. Manipulativa personer gillar att trycka ned andra och försöka få dem att tro att de är värdelösa och inte klarar sig utan dem, medan offret sakteligen börjar tro på detta och misstar sitt beroende för kärlek.

Försök att komma på konkreta saker hon gör som faktiskt förgyller din vardag och livet i helhet. Du skulle säkerligen må bättre med någon annan som faktiskt uppskattar dig och inte försöker lägga alla skuld för problem på dina axlar.

• Anonym (Hjälp)

Tack för svar. Jo du har säkert rätt känns så jobbigt att alltid vara orolig att man gör något fel och hur man än gör är det fel. Sen har hon ju såklart sina ljusa stunder där hon är världens gulligaste. Fast på sista tiden är de mer och mer sällan. Nu känns det som att när jag ser hennes namn på mobilen så tänker jag att " vad har jag nu gjort ". Har försökt förklara hur jag känner men då får jag bara till svar att hon orkar inte med att jag spelar martyr ????.

• Anonym (Eva)

Eftersom hon beter sig illa mot dig,känns det inte för dig att dina känslor svalnar för henne?Jag levde med en man som var elak mot mig och då hade jag svårt att älska honom.Till slut lämnade jag förhållandet och kände friheten och lugnet i min vardag.Har du sagt ifrån till henne eller markerat att det hon gör inte är ok?

• Dixie

Vad svarar du när din fru säger att hon vill byta ut dig?!

• John22
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-07-10 15:09:19 följande:

Tack för svar. Jo du har säkert rätt känns så jobbigt att alltid vara orolig att man gör något fel och hur man än gör är det fel. Sen har hon ju såklart sina ljusa stunder där hon är världens gulligaste. Fast på sista tiden är de mer och mer sällan. Nu känns det som att när jag ser hennes namn på mobilen så tänker jag att " vad har jag nu gjort ". Har försökt förklara hur jag känner men då får jag bara till svar att hon orkar inte med att jag spelar martyr ????.

Har själv varit med om liknande i ett tidigare förhållande, alltså att man måste gå runt som på nålar för att inte göra den andra personen upprörd, eftersom det resulterar i skrik, bråk och dålig stämning i flera dagar, trots att det rör sig om något urlöjligt eller något man inte ens haft kontroll över.

Man blir helt dränerad på energi, och det är inte hållbart. Om hon nu vill prova med någon annan kanske det är det bästa, samtidigt som du gör samma sak. Hon kommer märka att det inte blir ett dugg bättre eftersom felet ligger hos henne och inte dig, medan du märker att det finns andra där ute som kan uppskatta dig för den du är.
  • Anonym (Hjälp)

Ja vad svarar man på en sån sak. Jag blir helt tyst och såklart jätteledsen. Man känner sig precis som du skriver helt slut i kropp och själ. Jag jobbar på hemma till 22-23 tiden på kvällen och det man får till svar är hann du inte mer. Mina känslor svalnar ju också vid dessa tillfällen men sen är hon den underbara människan man blev kär i. Det är sååå jobbigt just nu. Jag tror också att problemet ligger hos henne för hennes syskon är helt på min sida men ändå tänker man att det kanske ändå är mitt fel.

• Anonym (H)

Det låter inget vidare, känner så med dig.

• Anonym (Känner igen)

Hej jag känner igen det där fast i min relation är det tvärtom. Allt är mitt fel min man gör allt korrekt och aldrig något fel.jag förstår hur jobbigt du har det det för något fruktansvärt att alltid bli nedtryckt utav någon.

• Anonym (Asimovaren)

Sätt ner foten!

Hon vill "prova" med en annan, hur hade hon tänkt, att du skulle flytta ut medans hon provar? kan du gör detsamma??

Förstår att det är djävligt svårt, men jag tycker att du ska säga "visst prova på en annan kille men då är det slut mellan oss"

Hon verkar ha tappat proportionerna i ert liv, om du är den som håller ihop det, speciellt som hennes släkt tycker att hon är ute o cyklar.

Som sagt, sätt ner foten o tala om att hit men inte längre och se till att hon fattar vad du säger. 

• Anonym (Hjälp)

Tack alla för svar och råd. Jag börjar nog också komma till det läget att måttet börjar vara rågat. Jag vet inte men ta som idag t.ex . Vi kommer hem samtidigt från jobbet. Jag åker och handlar, kommer hem lagar mat, plockar undan efter maten. Åker till soptippen och tömmer ett släp med skräp som jag fyllt igår och nu ska jag gå ut och jobba på huset. Så här ser mina dagar ut mer eller mindre. Nog tycker jag i allafall att jag gör något. Fast fel saker förstås trots att vi kommit överens om att huset ska vara färdigt nästa vecka. Det här med att prova en annan så menar hon såklart att vi ska skiljas så det är inga konstigheter med det. Det är kanske dags att sätta ner foten och börja tänka på sig själv.

Svar på tråden Min fru tycker allt är mitt fel