• Anonym (ts)

rökning på balkong

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet och jag är rökare. Nu när det börjar bli varmt ute har min äldre granne börjat vara på balkongen i princip varje dag. En dag satt jag och rökte vid väggen närmst deras balkong och då bad hon mig flytta på mig, vilket jag självklart respekterat sedan dess. Men grejen är att både före och efter det att hon bad mig sätta mig på andra sidan balkongen så fejkhostar hon, gärna så högt som möjligt samt verkligen smäller igen sin balkongdörr. Detta gör mig så irriterad, varför kan hon inte föra en dialog med mig istället för att fejkhosta och smälla igen sin dörr? Vill typ byta tillbaka till min första rökplats närmst deras balkong bara för att jävlas.

• Svar på tråden rökning på balkong
  • klyban
    Anonym (Hepp) skrev 2017-07-14 12:56:31 följande:
    För t.ex. formaldehyd är gränsen 0.13 mg/kubikmeter luft. Cigarettrök från en grannes balkong kommer inte upp i de gränsvärden som finns.
    Så vi pratar om anafylaktisk chock nu då eller?
    hur många meter var det?
  • NomenNescio
    klyban skrev 2017-07-14 12:58:26 följande:

Jag tror den stora och kliva över att förbjuda rökning i hemmen, är att just att det är ens hem.
    Och förbjuder man rökningen i hemmen, så är detta väl mer eller mindre att förbjuda rökning enligt lag.
    Då jag bara antar man har även förbjudit det på ett antal ställen till.

Och förbjuda saker, brukar alltid resultera i ökad konsumtion i andra änden.
    Som vi nu ser på droger, eller som under prohibition i USA, där man initialt minskade konsumtionen, för sen galoppera iväg nått så in i helvete.
    Jag tycker nog vi ska nöja oss med krogar och på vissa offentliga ställen som finns ett stort allmänintresse för alla kunna vara utan utsättas för rök.
    Men bara börja flytta alla askkoppar utanför dörrar skulle vara ett bra större steg och bättre och ta.
    Men då slänger väl rökarna sina fimpar utan för dörren istället, så faller den :/

Det som förbudet i så fall avser är att du har ett större ansvar över att din rök inte sprider sig till andra hem.
    Hur du vill lösa det blir din ensak.

Vill du exempelvis röka i din lägenhet, med allting stängt så att inget kommer in till grannen, så go ahead.

Om du har inglasad balkong så go ahead.

Men om du röker på ett sätt så att röken kommer in i andra bostadshus så har du begått ett övertramp gentemot dem.

Jag tror inte på ett totalförbud, men just att rökare får ta större ansvar över sin rökning. Ungefär så som vi har det där jag bor. Jag har visserligen inga belägg för det, men jag tror inte att våra regler har lett till fler smuggelcigaretter. Den har enbart lett till att folk slipper få in lika mycket rök i sina hem.
  • klyban
    NomenNescio skrev 2017-07-14 13:15:07 följande:
    Det som förbudet i så fall avser är att du har ett större ansvar över att din rök inte sprider sig till andra hem.
    Hur du vill lösa det blir din ensak.

Vill du exempelvis röka i din lägenhet, med allting stängt så att inget kommer in till grannen, så go ahead.

Om du har inglasad balkong så go ahead.

Men om du röker på ett sätt så att röken kommer in i andra bostadshus så har du begått ett övertramp gentemot dem.

Jag tror inte på ett totalförbud, men just att rökare får ta större ansvar över sin rökning. Ungefär så som vi har det där jag bor. Jag har visserligen inga belägg för det, men jag tror inte att våra regler har lett till fler smuggelcigaretter. Den har enbart lett till att folk slipper få in lika mycket rök i sina hem.

Det är orimligt att ha ansvaret att det inte ska spridas till andra, och här kommer vi inte längre bara ha rökare som ett problem.
    Jag ser det mer som en fantasi att tro man ska klara av att ge så stort ansvar till en boende.

Låter extremt orimligt i mina öron.

Men däremot så kan man större framgång lägga in i det i byggkoden att ventilationssystem ska vara konstruerade så att de inte läcker in till andra lägenheter.
    Vet min farmor hon gjorde inget annat än klaga på all matos hon fick in.

Det är helt galet och inbilla sig man klarar av att förbjuda bort cigg, så det ska vi skippa direkt.
    Och sen är jag inte bekväm med att vi lämnar över en miljardindustri till kriminellanätverk, och den parallella värld vi får där och allt våld.
    Det ser jag som extremt mycket värre än lite tobaksrök.

Och kvar då finns information och hänsyn vi kan jobba på, så blir problemet mindre för alla sakta men säkert.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hepp)
    klyban skrev 2017-07-14 13:13:48 följande:
    Så vi pratar om anafylaktisk chock nu då eller?
    hur många meter var det?
    Risk för cancer.
  • klyban
    Anonym (Hepp) skrev 2017-07-14 15:48:25 följande:
    Risk för cancer.

Så nu har vi glömt gift helt plötsligt?
    Bara antar du menar cancerogent nu istället.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hepp)
    klyban skrev 2017-07-14 18:56:48 följande:

Så nu har vi glömt gift helt plötsligt?
    Bara antar du menar cancerogent nu istället.

hur många meter var det?
    Nej då. Jag kör på giftivrarnas påståenden. Vill man påstå att en granne som röker på balkongen kan förgifta en själv så är man inte riktigt navlad.
  • fluu

Det behöver ju inte vara fejkhosta....

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hj)
    klyban skrev 2017-07-13 23:27:43 följande:
    Svårt och se att någon lag kommer här, enda är att skriva in det i hyreskontraktet att man får inte röka inne eller balkong,
    NomenNescio skrev 2017-07-14 10:18:33 följande:
    Jag tror och hoppas att det faktiskt kan bli en lagändring, på sikt. Det diskuteras ju ytterligare lagändringar nu, när rökning som begränsas på allmänna platser.

Kanske, om några år, är vi även där att rökning förbjuds där andra personer tvingas att utsättas för röken, och i detta fall känns det rimligast att det får gälla dessa personers egna hem.

Personligen ser jag rökning som drabbar i ens egna hem som allra värst. jag står hellre ut ett par minuter på offentliga ställen än att behöva få in det i lägenheten flera gånger per dag (och det är ett helsike att bli av med lukten när den väl kommit in)
    Anonym (H) skrev 2017-07-14 11:32:35 följande:
    Tror inte att det kommer att komma någon sån lag i så fall blir det väl lag mot parfymer, starkt doftande tvättmedel o. s. v.
    Debatten kring en lagförändring gällande rökförbud i bostäder har väckts. Här en länk till paneldebatten i Örebro för några månader sedan.

Det är viktigt att debattera frågan. Jag tror att med påtryckningar och genom att skapa opinion så kan man få igenom en lagstiftning som tydligt ger stöd till de hyresvärdar som vill införa rökförbud i sina hyreshus.

• Anonym (hj)

Man talar i debatten om att man vill förbjuda rökning inom hela fastigheten, dvs även på gårdar och balkonger. Ett förslag är då att man för rökarnas räkning istället ordnar rökplatser eller någon sorts hus (med filter i frånluftsdonen antar jag) dit rökare får gå när de skall röka.

Svar på tråden rökning på balkong