klyban skrev 2017-07-14 12:58:26 följande:
Jag tror den stora och kliva över att förbjuda rökning i hemmen, är att just att det är ens hem.
Och förbjuder man rökningen i hemmen, så är detta väl mer eller mindre att förbjuda rökning enligt lag.
Då jag bara antar man har även förbjudit det på ett antal ställen till.
Och förbjuda saker, brukar alltid resultera i ökad konsumtion i andra änden.
Som vi nu ser på droger, eller som under prohibition i USA, där man initialt minskade konsumtionen, för sen galoppera iväg nått så in i helvete.
Jag tycker nog vi ska nöja oss med krogar och på vissa offentliga ställen som finns ett stort allmänintresse för alla kunna vara utan utsättas för rök.
Men bara börja flytta alla askkoppar utanför dörrar skulle vara ett bra större steg och bättre och ta.
Men då slänger väl rökarna sina fimpar utan för dörren istället, så faller den :/
Det som förbudet i så fall avser är att du har ett större ansvar över att din rök inte sprider sig till andra hem.
Hur du vill lösa det blir din ensak.
Vill du exempelvis röka i din lägenhet, med allting stängt så att inget kommer in till grannen, så go ahead.
Om du har inglasad balkong så go ahead.
Men om du röker på ett sätt så att röken kommer in i andra bostadshus så har du begått ett övertramp gentemot dem.
Jag tror inte på ett totalförbud, men just att rökare får ta större ansvar över sin rökning. Ungefär så som vi har det där jag bor. Jag har visserligen inga belägg för det, men jag tror inte att våra regler har lett till fler smuggelcigaretter. Den har enbart lett till att folk slipper få in lika mycket rök i sina hem.