• Anonym (ts)

rökning på balkong

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet och jag är rökare. Nu när det börjar bli varmt ute har min äldre granne börjat vara på balkongen i princip varje dag. En dag satt jag och rökte vid väggen närmst deras balkong och då bad hon mig flytta på mig, vilket jag självklart respekterat sedan dess. Men grejen är att både före och efter det att hon bad mig sätta mig på andra sidan balkongen så fejkhostar hon, gärna så högt som möjligt samt verkligen smäller igen sin balkongdörr. Detta gör mig så irriterad, varför kan hon inte föra en dialog med mig istället för att fejkhosta och smälla igen sin dörr? Vill typ byta tillbaka till min första rökplats närmst deras balkong bara för att jävlas.

• Svar på tråden rökning på balkong
  • Anonym (hj)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-07-13 21:57:00 följande:
    "Rök i lungorna" är inte en chans, däremot kan lukten vara irriterande för grannen.
    Harkel. Det här är mycket grundläggande kunskap och jag är förvånad att du så självklart menar att ingen chans finns att någon rök kommer in i lungorna. När man andas så drar man in luft, eller den gas eller det ämne som finns vid mun och näsa. Det kan i vissa fall tom vara vatten eller annan vätska. Det är tex på så vis det går till när folk drunknar eller dör i gasförgiftning. Dom får ämnen i lungorna som inte hör hemma där.
  • Anonym (ujuj)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-07-13 21:57:00 följande:
    "Rök i lungorna" är inte en chans, däremot kan lukten vara irriterande för grannen.
    Låter som du inte förstår hur cigaretter fungerar?

När du bränner tobak så skapas rök, rökare suger i sig ungefär en fjärdedel av detta gift, detta det går ner i lungorna på de. Problemet med rökning är att även de som inte självmant väljer att förgifta sig själva kan få i sig denna rök, den går då ner i lungorna och förgiftat även dessa. Detta är vad som kallas
    passiv rökning
  • Anonym (hj)
    Grannensgranne skrev 2017-07-13 20:27:59 följande:

Är inte rökare. Har aldrig varit. Ogillar när det luktar rök. Men, jag har valt att bo i en lägenhet. Då får jag stå ut med att grannarna röker. Och om det är fest och spelas musik, nån unge skriker, osv osv.

Vill jag slippa det, får jag flytta till ett hus i skogen.

Har du ingen åsikt kring om du vill få till en förändring? Du lägger dig platt för det regelsystem som gynnar ohälsa bland människor, och ändå är du ickerökare. 
  • klyban
    Anonym (hj) skrev 2017-07-13 23:20:11 följande:
    Har du ingen åsikt kring om du vill få till en förändring? Du lägger dig platt för det regelsystem som gynnar ohälsa bland människor, och ändå är du ickerökare. 
    Svårt och se att någon lag kommer här, enda är att skriva in det i hyreskontraktet att man får inte röka inne eller balkong,
    hur många meter var det?
  • Anonym (hj)
    klyban skrev 2017-07-13 23:27:43 följande:
    Svårt och se att någon lag kommer här, enda är att skriva in det i hyreskontraktet att man får inte röka inne eller balkong,
    Även om du tycker att det verkar svårt att se en lagförändring, skulle du vilja ha en sådan?
  • klyban
    Anonym (hj) skrev 2017-07-13 23:35:38 följande:
    Även om du tycker att det verkar svårt att se en lagförändring, skulle du vilja ha en sådan?

Även om jag röker, men rätt sällan.
    Så ja som så, men lite svårt och tro det kommer ske så länge jag lever.
    Och frågan är om man ens klarar av det rent legalt, men det får någon annan svara på om det är så eller inte.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (hj) skrev 2017-07-13 22:51:22 följande:
    Harkel. Det här är mycket grundläggande kunskap och jag är förvånad att du så självklart menar att ingen chans finns att någon rök kommer in i lungorna. När man andas så drar man in luft, eller den gas eller det ämne som finns vid mun och näsa. Det kan i vissa fall tom vara vatten eller annan vätska. Det är tex på så vis det går till när folk drunknar eller dör i gasförgiftning. Dom får ämnen i lungorna som inte hör hemma där.
    Vi pratar rökning på balkong ute i det fria...
  • NomenNescio
    klyban skrev 2017-07-13 23:27:43 följande:
    Jag tror och hoppas att det faktiskt kan bli en lagändring, på sikt. Det diskuteras ju ytterligare lagändringar nu, när rökning som begränsas på allmänna platser.

Kanske, om några år, är vi även där att rökning förbjuds där andra personer tvingas att utsättas för röken, och i detta fall känns det rimligast att det får gälla dessa personers egna hem.

Personligen ser jag rökning som drabbar i ens egna hem som allra värst. jag står hellre ut ett par minuter på offentliga ställen än att behöva få in det i lägenheten flera gånger per dag (och det är ett helsike att bli av med lukten när den väl kommit in)
  • Anonym (H)
    NomenNescio skrev 2017-07-14 10:18:33 följande:
    Jag tror och hoppas att det faktiskt kan bli en lagändring, på sikt. Det diskuteras ju ytterligare lagändringar nu, när rökning som begränsas på allmänna platser.

Kanske, om några år, är vi även där att rökning förbjuds där andra personer tvingas att utsättas för röken, och i detta fall känns det rimligast att det får gälla dessa personers egna hem.

Personligen ser jag rökning som drabbar i ens egna hem som allra värst. jag står hellre ut ett par minuter på offentliga ställen än att behöva få in det i lägenheten flera gånger per dag (och det är ett helsike att bli av med lukten när den väl kommit in)
    Tror inte att det kommer att komma någon sån lag i så fall blir det väl lag mot parfymer, starkt doftande tvättmedel o. s. v.
  • NomenNescio
    Anonym (H) skrev 2017-07-14 11:32:35 följande:
    Tror inte att det kommer att komma någon sån lag i så fall blir det väl lag mot parfymer, starkt doftande tvättmedel o. s. v.
    Skillnaden är väl att dessa saker inte är giftiga. De må var till besvär för en del allergiker, men de anses inte lukta illa rent generellt och det är - återigen - framförallt inte giftiga.

Vi ser ju en trend med starkare lagar som reglerar just rökning, och den trenden tycks hålla i sig med tanke på det lagförslag som debatteras just nu.

Jag vet inte hur det kommer att gå, men jag hoppas att rättigheterna hamnar med fokus på de som ofrivilligt drabbas av andras farliga ämnen än den part som frivilligt utsätter andra för deras farliga ämnen.
Svar på tråden rökning på balkong