• Anonym (Bonuspappan)

Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?

Hej min bonusdotter på 12år säger att hon känner sig iaktagen när hon ska sova i sitt rum. Även att hon hör konstiga ljud när det är sovdags. Detta har hänt några gånger tidigare.
    Hennes mor frågade då senast hon känt obehag om hon ville sova i våran säng och det ville hon gärna.

Jag blev väl sådär glad över att hon skulle sova med oss och tog mitt täcke och kudde och gick ut i husvagnen för att sova där istället.
    Sambon kom efter ut i husvagnen och tyckte jag överreagerade.

Tycker annars att hon daltar väl mycket med sin dotter om olika saker, jag har själv söner dock utflugna men jag har aldrig daltat med dom.

Hur tycker forumet om detta?

• Svar på tråden Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?
  • Fånga dagen
    Anonym (H) skrev 2017-07-15 12:52:47 följande:

Tycker att hon är för gammal för detta.

Så vad skulle du göra i den situationen?
  • Anonym (?)
    Fånga dagen skrev 2017-07-15 13:11:29 följande:

Så vad skulle du göra i den situationen?

Jag skulle iaf säga, nej du får sova i din egen säng. Om det inte var en speciell situation, typ dödsfall som någon pratade om högre upp i tråden.
  • Anonym (Mamma)

Min son som är 11 sover alltid med oss, inget konstigt där... ser inte varför det vore ett problem? Hade min sambo haft barn från tidigare som vi bodde med hade det kunnat sova med oss också. Men kanske bekvämast om sambon sover i mitten då.

Att gå ut och tjura i husvagnen är ju helt galet. Du hade väl kunnat låta henne sova där då om hon var rädd på natten och pratat om det dagen efter? Det är väl inte så farligt att ha ett barn i sängen om man inte ens ligger bredvid? Har du nattstånd så whatever, det märker ju inte barnet om ni inte ligger bredvid varandra och du har täcke på dig.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-07-15 13:23:47 följande:

Min son som är 11 sover alltid med oss, inget konstigt där... ser inte varför det vore ett problem? Hade min sambo haft barn från tidigare som vi bodde med hade det kunnat sova med oss också. Men kanske bekvämast om sambon sover i mitten då.

Att gå ut och tjura i husvagnen är ju helt galet. Du hade väl kunnat låta henne sova där då om hon var rädd på natten och pratat om det dagen efter? Det är väl inte så farligt att ha ett barn i sängen om man inte ens ligger bredvid? Har du nattstånd så whatever, det märker ju inte barnet om ni inte ligger bredvid varandra och du har täcke på dig.

Okej såg att du blir väckt av att hon pratar i sömnen, då var det väl okej att du flyttade på dig om du gjorde det på ett lugnt och bra sätt och inte upprört.
  • Fånga dagen
    Anonym (nja) skrev 2017-07-15 13:04:37 följande:

Det beror väl på anledningen? Vi har en 11-åring här (min bonusdotter) och det händer att hon kommer ibland mitt i nätterna om hon vaknat och inte kan somna om. Det sker inte så ofta men om det gör det och hon inte kan somna fast hon försökt så får hon ligga hos oss. Då ligger pappan i mitten. När hon var några år yngre låg hon mellan oss. Inget av de andra barnen gör så, varken hans eller mina men hon är väl en orolig själ och då tycker jag inte att man bara ska vifta bort det med att "hon är så gammal".  Det sker alltmer sällan så jag är inte orolig över detta.

TS du får ta reda på mer om exakt vad som är anledningen och så får du och din sambo bestämma hur ni ska hantera det. Det är inte säkert att du har "rätt" i hur ma ska hantera det bara för att du tycker det är skönare att sova ensam med din sambo i sängen. 

Om detta inte sker speciellt ofta är det väl inget att bråka om kan jag tycka. Däremot kunde mamman gått med henne till hennes rum och testat att hon somnade (så gör min sambo), innan hon sa att hon kunde sova hos er. 

Har en son som, när han var 12, kom en enda gång och sov hos mig och då var det för att han var så väldigt ledsen över en sak som skett, så han ville prata med mig, han kunde inte somna. Sen hade vi pratat och då somnade han, hade inte hjärta att då väcka honom och be honom gå till sitt rum. Därför anser jag att man måste gå till botten med anledningen och inte dra alla barn över en kam bara för att de uppnått en viss ålder.

Det kan väl även hända med oss vuxna att vi ibland behöver lite tröst, trygghet och närhet, när vi är ledsna eller bekymrade över något, och därför söker oss till vår partners famn. Så hemskt om vi då skulle bli avvisade. Så det har väl inte med ålder att göra..
  • Anonym (detta)
    Freijah skrev 2017-07-15 00:37:33 följande:

Hade väl varit bättre om mamman gick in o sov i dotterns rum för att visa att där inte är något att vara rädd för?

• Freijah
    Anonym (Bonuspappan) skrev 2017-07-15 12:50:37 följande:

Hej igen och tack för era synpunkter på detta.

När detta nu hände så var det sent på kvällen och sovdags för samtliga, därav inte läge att ta någon diskussion med biomamman.

Min lösning då att gå ut och sova i husvagnen var väl inte helt igenomtänkt, men att jag skulle lagt mig i bonusdotterns rum tex är otänkbart då hennes rum är inpyrt med div parfymdofter mm.

Även att vi skulle sova alla 3 i våran säng funkar inte bra för mig, bonusdottern pratar väldigt mycket i sömnen och då väcker hon i alla fall mig.

Någon annan sovplats i huset finnes inte, därav tyckte jag det var enklast att jag gick ut i husvagnen för att sova.

Fortsättning följer på detta..

Varför gick inte mamman med dottern och sov i hennes rum?

Ni får väl köpa en madrass som hon kan ha där inne.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2017-07-15 13:18:26 följande:

Jag skulle iaf säga, nej du får sova i din egen säng. Om det inte var en speciell situation, typ dödsfall som någon pratade om högre upp i tråden.

Och hur VET du att det inte är en speciell situation?

Det kan ha hänt ngt i skolan, bland kompisarna. Hon kanske utsatts för mobbning eller ngt värre. Killen/tjejen hon är kär i kanske blivit blivit ihop med ngn. Bästa kompisen kanske sagt ngt taskigt? Hon kansje är orolig för mens, sexualitet, prov i skolan osv..

Allt detta kan ta gigantiska proportioner men är inte alltid ngt man berättar om för föräldrarna..
  • Anonym (Kakan)

Lever med en sambo som har två barn 13 och 11 jag har två på 11 och 9. Mina barn har alltid fått komma in till mig från att de va små. De senaste åren ganska sällan. För något år sedan somnade de i vår säng innan vi la oss och jag flyttade dem sen. Nu det senaste veckorna har min 11 åring kommit in i en orolig period, hon har mycket mardrömmar som innehåller olyckor och död. När hon tassar in till oss på natten är hon självklart välkommen. Trygghet är så viktigt. Är de oroliga på kvällen brukar vi prata. Jag är hos dem och säger att de kan börja prova sova i sin säng men om det inte går är det bara att komma in till oss. Det hade känts så fel att lämna mitt barn ensamt och rädd. När jag själv va i den åldern smög jag också in till min mamma. Hade min man gjort som du hade jag också blivit upprörd. Barn är barn och 12 år är inte så gammalt. Vi vuxna sover tillsammans varje natt och barnen ska förväntas sova själva, ja för den flesta gångerna går det. Men stäng inte ute deras rädslor och ignorera dem inte heller. För barnen är de verkliga. Mina barn lärde sig sova i eget rum och egen säng redan vid 1 års ålder, men tryggheten jag kan ge är bara några dörrar bort när de behöver, om de behöver.

• Anonym (?)
    Brumma skrev 2017-07-15 23:29:15 följande:

Och hur VET du att det inte är en speciell situation?

Det kan ha hänt ngt i skolan, bland kompisarna. Hon kanske utsatts för mobbning eller ngt värre. Killen/tjejen hon är kär i kanske blivit blivit ihop med ngn. Bästa kompisen kanske sagt ngt taskigt? Hon kansje är orolig för mens, sexualitet, prov i skolan osv..

Allt detta kan ta gigantiska proportioner men är inte alltid ngt man berättar om för föräldrarna..

Nej det vet man förstås inte. Om det hände regelbundet kanske man måste försöka reda ut vad problemet är. Men om man blir utsatt för mobbning fixas ju inte det av att sova i mammas säng. Vad jag motsätter mig (för egen del, folk får göra vad de vill om de trivs med det) är en rutin där barn från de är små har som vana att man sover med föräldrarna när helst man känner för det och det bara är att komma in. Har en släkting som spenderar 2 timmar varje kväll med att lägga sin 8-åring, som sen kommer in varje natt. Finns inte på världskartan för mig.
Svar på tråden Bonusdotter 12år vill sova i vår säng?