• Kvarnen80

    igångsättning eller snitt

    För två år sedan fick jag vårt senaste barn. Efter många missar slutade den förlossningen med en sfinkterruptur grad 3. Jag har läkt relativt bra och ska nu ha barn igen. Fick remiss till läkare för snitt men läkaren säger att igångsättning är mycket bättre... jag har förklarat min oro för att återigen spricka och att återhämtningen då inte blir lika bra. Hon menade ändå att snitt är riskfyllt och inte försvarbart. Jag har aldrig snittats och heller aldrig satts igång men. Är jag läser om de olika metoderna hittar jag mest skräckhistorier!! Vet inte om jag ska stå på mig och kräva snitt ändå? Är återhämtningen tuff? Komplikationer? Hur är det att bli igångsatt? Läser bara att det dragvikt på tiden, är intensivt och ofta slutar med snitt eller sugklocka? Stämmer det?

    Vill gärna få era erfarenheter kring detta!!

  • Svar på tråden igångsättning eller snitt
  • Vet hur det känns

    Jag väntar mitt tredje barn. Första för 9 år sedan som slutade i snitt, andra barnet vaginalt för 7 år sen.

    Denna gång lider jag av foglossning och senaste veckan av ischias. Fick tid idag för igångsättning.. men jag fick vända och åka hem. Läkaren sa att det är väldigt viktigt att livmodertappen är mogen och långt ner för att igångsättningen skulle bli så bra som möjligt. Han sa att jag annars riskerade jag katastrof snitt,. Bristningar och sugklocka osv. Riskerna var/är för stora för att sättas igång och att när man sätts igång så tar det lång tid osv..

    MEN sen är det dom som det går jätte bra för. Men jag håller inte med din doktor om att igångsättning är bättre än snitt om du fick sådana bristningar förra gången eftersom att man riskerar långdraget osv med igångsattning.. alt att man är väldigt mogen i tappen. Vet inte riktigt vad jag skulle göra i din situation. Be om ett till samtal? Fördelar/nackdelar?

    För min del så ska jag tillbaka den 26e och hoppas då att jag är mogen så jag kan startas.

  • Kvarnen80

    Det är vad jag hört om igångsättningar också men förstår ju att det finns olika berättelser. Självklart är snitt ingen enkel lösning men så svårt att veta vad som är bäst!

    Ska ha ett annat läkarsamtal som jag hoppas ger mig fler svar.... känns dock som att det är så svårt att få en objektiv bild.

    Lycka till och hoppas din bebis snart är hos dig!

  • linnis83

    Jag fick planerat snitt då barnet låg i säte och jag tycker det gick väldigt bra. Jag fick ha barnet hos mig så gott som hela tiden, var uppe och duschade ca 8 h efter snittet och åkte hem efter 2 dygn.

    Visst gjorde det ont i snittet, mest när jag hostade och skulle kliva ur sängen och så, men det räckte att ta vanliga värktabletter i nån vecka efteråt.

    Har inte upplevt en vaginal förlossning så jag har inget att jämföra med, men jag skulle inte tveka att göra om det.

    Hoppas du får en bättre förlossning den här gången!

  • aztec

    Endast genomgått en vaginal förlossning samt ett ks... Igångsättning hade kommit sist på min lista om jag hade fått valt med nästa barn.

    Tänker vad gick "snett" med din första? Stressigt? Tänker allt som gick snett med den, hade en igångsättning löst allt det?

    Personligen hade jag hellre valt en "normal" än igångsättning.. Om det inte var pga tex en super duper snabb bebis/förlossning

  • Anotherone

    Båda mina barn är födda med "icke-planerade" snitt. Första akut och senaste nu blev tyvärr ur -akut. Men vad jag skulle säga var att jag också tyckte igångsättning kändes som det sämsta alternativet. Nu var jag snittad innan vilket påverkade mitt beslut. Har man ett snitt-ärr så ska man ta det lugnt med värkstimulerande och sånt och det är ju liksom det en igångsättning bygger på. Det är inte kroppen som jobbar utan det är ju konstgjort eller vad man ska säga.

    För mig var återhämtningen rätt tuff nu tycker jag. Jag blev i och för sig sövd men jag hade ont trots smärtstillande och TAP-blockad (en sorts bedövning direkt i magen). Min son är född på eftermiddagen och det gick inte alls när de ville ha upp mig på kvällen utan jag kunde inte resa mig ur sängen förrän följande morgon. Att vända sig i sängen gjorde sjukt ont så min man fick hjälpa mig med barnet när jag tex. skulle ligga och amma och det var dags att byta sida.Men läkningen av själva ärret har gått superbra, nu 2 mån senare är det bara ett streck tunnt som en sytråd typ.

  • Blomman000

    Har bara erfarenhet av snitt och det blir ungefär som förväntat.

    Jag fick tyvärr en ganska rejäl infektion och fick vara inlagd några dagar för intravenöst antibiotikabehandling men hämtade mig snabbt och gick första längre promenaden ca en vecka efter jag kom hem två veckor efter snittet. Lite rullade ur sängen för att inte anstränga magen första tiden.

    Detta låter kanske läskigt men jag är nöjd med erfarenheten i det stora hela.

  • Kvarnen80

    Träffade en annan läkare idag som sa att jag får den metod jag vill... dock sa han att utifrån mina tidigare , snabba förlossningar och att jag har fött flera barn tidigare så borde en igångsättning gå väldigt smidigt och ändå vara det bästa alternativet... jag behövde inte bestämma mig nu men velar lite fortfarande. Kanske är det ändå bättre att testa med igångsättning?.... så svårt!!

  • Vet hur det känns
    Kvarnen80 skrev 2017-07-20 12:37:46 följande:

    Träffade en annan läkare idag som sa att jag får den metod jag vill... dock sa han att utifrån mina tidigare , snabba förlossningar och att jag har fött flera barn tidigare så borde en igångsättning gå väldigt smidigt och ändå vara det bästa alternativet... jag behövde inte bestämma mig nu men velar lite fortfarande. Kanske är det ändå bättre att testa med igångsättning?.... så svårt!!


    Jag har gjort snitt och vaginalt och skulle ALLA dagar välja vaginalt först. Man mår så mycket bättre efter. Så om jag var du så skulle jag köra på igångsägtning. I värsta fall blir det snitt men då har du ju ialf provat. Lycka till!!!
  • äldreochklokare

    i mitt fall tog inte igångsättningen speciellt bra, de mumlade nåt om att jag råkat ut för "värsta varianten" så nej, jag skulle välja snitt om jag skulle ha barn igen. 48 timmar tog det med resultatet att de ändå fick snitta (akut) på slutet för att varken jag eller barnet orkade längre. Mina muskler i livmodern orkade helt enkelt inte mer. efter denna långa process med värkar. 

  • Kvarnen80
    äldreochklokare skrev 2017-07-20 13:37:18 följande:

    i mitt fall tog inte igångsättningen speciellt bra, de mumlade nåt om att jag råkat ut för "värsta varianten" så nej, jag skulle välja snitt om jag skulle ha barn igen. 48 timmar tog det med resultatet att de ändå fick snitta (akut) på slutet för att varken jag eller barnet orkade längre. Mina muskler i livmodern orkade helt enkelt inte mer. efter denna långa process med värkar. 


    Var det första barnet eller hade du fött barn tidigare?
  • flambards

    Jag hade valt snitt om jag vore du. Jag hade inte pallat med stressen av huruvida jag skulle ha ett fungerande sexliv i framtiden, ev. toalettsvårgheter etc. Planerade snitt är inte på något sätt samma sak som akuta snitt. Min syster har gjort två planerade snitt och är jättenöjd, min morbrors fru har gjort tre också nöjd.

    Jag fick igångsättning med mitt första barn 2014 och det är typ det värsta jag har varit med om. Det gick bra och så, men om jag hade fått gå tillbaka och välja mellan snitt eller igångsättning hade jag valt snitt alla dagar i veckan. Nu ska jag snart föda barn nummer 2 och kommer att få snitt om jag går över tiden och det blir tal om igångsättning. 

Svar på tråden igångsättning eller snitt