• bf.mars

4 månaders bebis otroligt svår att somna

Jag blir galen, jag blir gaaaaaaalen. Min fyra månaders bebis sover BÅDE för lite OCH svårt att somna sen DAG 1. Alla sa att det skulle bli bättre vid tre månaders ålder, så jag bet ihop tills han fyllde 3, men INGEN förbättring skedde. Sen fick jag höra att bebisar sover bättre och lättare vid 4 månaders ålder, men Nej inte nu heller när han är 4 och ett halvt.

Han sover max 40 min/2 pass under dagen och under natten sover han max 4 timmar i streck. Sen är han vaken varannan timme.

Det jobbigaste inte är att han sover lite, det har jag börjat acceptera, men det som är otroligt slitsamt är att FÅ HONOM ATT SOMNA. Varenda kväll försöker jag i heeela 4 timmar att få honom att somna till slut. Är Det Normalt?

Kan tillägga att det var otroligt svårt att få honom ta napp, men han tar det nu.

Han helammas och går jättebra upp i vikt.

Jag behöver höra era historier med såna barn och om hur länge det kan fortsätta såhär?

• Svar på tråden 4 månaders bebis otroligt svår att somna
  • lövet2

Först måste du acceptera att han inte har problem med sömnen. Han sover fullt normalt. Du däremot har problem med hans sömn.

Mina tips:
    *Strunta i klockan. Den betyder ingenting för en baby.
    *Sluta söva honom. Om du ammar när han vill ha och i övrigt håller honom nöjd, så somnar han när han behöver sova.
    *Nappen stör sömnen. Enda anledningen till att ha napp, är att den kan minska risken en smula för PSD. Allt som gör att babyn sover sämre minskar risken. Är det värt det?
    *En del barn har regelbundna sovtider. Andra har oregelbundna. Det jämnar ut sig när de blir större.
    *Det är vanligt att barn sover dåligt i spjälsäng. Pröva att bädda på golvet i stället. Särskilt på kvällen. De sover bättre med lite ljud och ljus i rummet.

• bf.mars

Tack för ditt svar. Jag har faktiskt gjort allt som du beskrivit, men han blir så gällig även när han är mätt, har rena blöjor, ligger bredvid mig etc och ändå somnar han inte :(

• lövet2
    bf.mars skrev 2017-07-20 00:12:34 följande:
    Tack för ditt svar. Jag har faktiskt gjort allt som du beskrivit, men han blir så gällig även när han är mätt, har rena blöjor, ligger bredvid mig etc och ändå somnar han inte :(
    Att han gnäller betyder inte att han är sömnig. Du kanske måste bära honom en stund. Ofta är det lite luft i magen, som inte kommer ut när de ligger stilla. Om man bär och skumpar runt lite, så kan det komma några rapar som annars bara ligger och irriterar magen.
  • Sunny1995

Har du testat white noise? Det gjorde under för oss när inget annat fungerade. åsså hade vi babysittern när det var som värst, den kunde han ligga i och så vibrerade den :)

• Annikans

Precis så var det för oss! Vi klängde fast vid styvfar skulle bli bättre vid 3-mån, 4-mån osv ????

Det enda jag kan säga är att det är normalt och det kommer att gå över ... När vår tjej började äta mat och lite ersättning sä vände det. Detta var runt 6-månader. Håll ut!

• emc85

Att bebisar inte gnäller för att de är trötta stämmer inte på min 2 månaders, han har dagar då han sover dåligt och då gnäller han till och med när han ammar (gallskriker om han inte får bröstet). Sedan har han dagar då han sover bra och då gnäller han inte för mer än att han är hungrig, i övrigt är han överlycklig. De dagarna med lite sömn så brukar jag bära runt honom i bärselen för då kan han sova en liten stund och vara glad en liten stund efteråt eller så går jag med honom i vagnen och då sover han ett litet tag också. Vet inte hur länge det kommer fortsätta så här då jag är mitt i det men du är inte ensam.

• Meriall

Prova att byta till en sovstund på dagen fast längre tid. Typ ca 2-3 timmar. Hur länge sover han på natten? När försöker du lägga honom och när somnar han och när vaknar han?

Vaknar han var 4e och är uppe en timme eller? Förstår inte riktigt.

Mitt barn somnade lättast i gungande vagn + vattenkranen i köket på till max i den åldern men hade också svårt att komma till ro. Det påminner om hur det låter i magen. Prova också med antingen kolmörkt eller lite ljusare och se om det gör skillnad. Vissa är mörkrädda eller ljuskänsliga.

• Satelliten

Jag tror inte att det går att styra så små bebisars sömn. De sover dock längre när de blir äldre, fast det varierar nog när sömnen blir bättre. I den åldern är det inte så att de sover längre på natten för att de sovit lite på dagen, utan det kan vara precis tvärtom har jag förstått.

vår räddning var bärsjal. Bebis somnade supergott i den och sov långa pass, man kunde pyssla med annat. Jättebra sätt att kunna natta senare också. Vagn är ju toppen om bebis trivs där (vår gjorde det inte). Pappan hade honom i bärsjal på kvällen och så fick jag sova 20:00-23/24:00 (om jag hade tur). Resten av natten var det ofta sittsovning/lätt slummer med bebis i famnen, hade jag tur funkade det att sova bredvid mig och i allra bästa fall i babynest mellan oss, 1-2 timmars intervall fick jag sova då. Provade också vagga, bedside crib, men det funkade inte så bra..

Mitt tips är nog att försöka hitta bebis tider och flyta med, få så mycket sömn du bara kan, och kom ihåg att det snart går över, några månader är så kort tid ändå på ett helt liv..

• Sov gott

Jag tycker att det låter ganska normalt. Mitt barn sov inte fyra timmar i sträck förrän efter han var äldre än så.

Kanske att han sover för lite på dagen. En och en halv timmesju tupplur åt gången vore bra. Hur är hans sovmiljö?

Men visst blir man galen av sömnbrist . ...

Jag vill tipsa om:

-boken somna utan gråt.

-Att barnen har olika sömntåg. T ex om barnet har en period av sömnighet kl 20 men inte somnar då så går kanske nästa sömntåg kl 23. När de går är lite individuellt men det är inte någon ide att försöka få barnet att sova om inget sömntåg "står på stationen".

-bärsjal (finns vävda för större barn )

-Vitt ljud.

-koffein går över i bröstmjölken

-sömn främjar sömn, om barnet sover gott på dagen vid tupplurar sover de bättre på natten oxå. Låter lite motsägelsefullt, jag vet, men det är så när de är bebisar.

-om det är mycket bråk och konflikter hemma (eller annan oro ) kan även mycket små bebisar känna av det och vägra sova (enligt Ditt kompetenta barn /Jesper Juul)

• tobbe01
    bf.mars skrev 2017-07-19 23:20:58 följande:

Jag blir galen, jag blir gaaaaaaalen. Min fyra månaders bebis sover BÅDE för lite OCH svårt att somna sen DAG 1. Alla sa att det skulle bli bättre vid tre månaders ålder, så jag bet ihop tills han fyllde 3, men INGEN förbättring skedde. Sen fick jag höra att bebisar sover bättre och lättare vid 4 månaders ålder, men Nej inte nu heller när han är 4 och ett halvt.

Han sover max 40 min/2 pass under dagen och under natten sover han max 4 timmar i streck. Sen är han vaken varannan timme.

Det jobbigaste inte är att han sover lite, det har jag börjat acceptera, men det som är otroligt slitsamt är att FÅ HONOM ATT SOMNA. Varenda kväll försöker jag i heeela 4 timmar att få honom att somna till slut. Är Det Normalt?

Kan tillägga att det var otroligt svårt att få honom ta napp, men han tar det nu.

Han helammas och går jättebra upp i vikt.

Jag behöver höra era historier med såna barn och om hur länge det kan fortsätta såhär?

Jag tycker du är att gratulera att din bebis tar nappen för då borde det ju gå lättare att trösta om han gråter? Vår yngsta vägrade napp och det visade sig att hon var ett tum-barn vilket gjorde det jättesvårt att trösta henne första tiden tyckte jag. Man kan ju inte stoppa in tummen liksom....utan det är barnet själv som väljer!
  • Valkyria75

Usch ja, det är jobbigt när sömnen inte fungerar.

Vårt första barn sov också bara 45 min x 2 dagtid. Och även Max 45 min åt gången hela natten också i den åldern. På natten var alltid ett av uppvaken minst 2 timmar långt, de andra mycket kortare ibland bara några minuter.

Jag kände precis som du, gick och väntade på nästa 'magiska gräns' när han plötsligt skulle sova bättre. Först var det 3 månader, sen 4, sen 6, sen när han äter fast föda, när han börjar gå, när hans reflux växt bort, när han börjar förskolan osv... det var så hemskt. Men det jobbigaste var nog denna konstanta väntan och förhoppning som sedan aldrig stämde.

För oss blev det såhär

1 år: började sova 2 timmar i sträck en gång på natten.

1.5 år: 2 timmar i sträck 2 gånger på natten, totalt antal uppvak ca 15-20

2 år: 2 timmar o sträck 3-4 gånger på natten, antal uppvak 10-15

3 år: sov plötsligt hela natten ( = mellan kl 23-05) i två veckor, men sedan blev det sämre igen. Minst en episod av nattskräck varje natt. Antal uppvak ca 5

4.5 år: sover ganska bra, vaknar 2-3 gånger per natt, kommer in i vår säng själv på natten

5.5 år: sover i princip hela natten för det mesta. Om han vaknar kommer han själv tyst över till vår säng.

Mitt tips är: sluta se framemot en förbättring, testa ett par olika uppenbara saker, (varmare/kallare, ljust/mörkt, sova själv/samsova) men acceptera sedan att mi har ett barn med sömnsvårigheter och kanske litet sömnbehov. Släpp ALLA andra måsten i livet. Gå in i överlevnads-mode, fokusera bara på att sova när ni kan och skiftas om med nätterna. En dag blir det bättre, men det kan ta tid.

Berätta också för BVC så att de har koll. Vi fick gå kontinuerligt på extra kontroller hos ett spädbarnsteam på Bup för att kontrollera att vår son inte hamnade efter i utvecklingen då han sov så extremt lite.

• Hjälpliga Gertrud

Om min bebis sovit så mycket som fyra timmar i sträck i den åldern hade jag svävat på moln.

Barn är så olika. Försök sova, iaf vila, när barnet sover på dagen. Om ni är två föräldrar får den andra sköta disk, tvätt, handling, städ mm. Du ammar och sköter en bebis. Det är i många fall ett heltidsjobb - dygnet runt. Till sist blir det bättre men när det sker är olika med olika barn. Håll ut och be om hjälp!

• Hjälpliga Gertrud

Håller också med Valkyria om att gå in i överlevnads-mode. Nu är det som det är. Få det att funka dag för dag. Så fort barnet slutat amma kan man, om man är fler än en förälder, ta varannan natt. Det gör ENORM skillnad att få sova varannan natt.

• bf.mars

Tack så mycket för era svar. Sonen sover inte djupt förrän 22.30 varje kväll och då sover han 4 timmar i streck och sen varannan timme är han vaken och kl 8 på morgonen är han vaken för dagen och sen är det en kamp att få honom att sova under dagen. Idag var han tex vaken 6 timmar i streck utan att visa något tecken för trötthet

• Butterflie
    bf.mars skrev 2017-07-22 00:35:37 följande:

Tack så mycket för era svar. Sonen sover inte djupt förrän 22.30 varje kväll och då sover han 4 timmar i streck och sen varannan timme är han vaken och kl 8 på morgonen är han vaken för dagen och sen är det en kamp att få honom att sova under dagen. Idag var han tex vaken 6 timmar i streck utan att visa något tecken för trötthet

Hade det precis likadant med min 5åring när hon var liten. Hon var vaken större delen av dygnet. Möjligtvis somnade hon i bilen och i bland i kärran. Men oftast inte. De ggr hon väl somnade under en promenad så vaknade hon så fort vagnen stannade.
    Det växte inte bort tyvärr. Däremot sov hon längre om dagarna när hon blev äldre och bara sov vid ett tillfälle efter lunch. Minns inte riktigt hur nattningen var. Kan inte ha varit allt för tuff då. Men hon sov hos oss och la sig oftast samtidigt som någon utav oss (runt 22-tiden). Fick välling/ersättning och somnade (hade ingen napp). Tror vi smekte över ansiktet på henne också. Från pannan ned över näsan. Det fick henne att blunda och komma till ro.
  • Ullverlugn

Olika barn sover olika mycket. Så länge ditt barn växer och utvecklas som han ska sover han förmodligen tillräckligt.

Om han gillar att bli buren i sjal eller ergonomisk sele kan jag varmt rekommendera det. Där sov mitt ena barn supergott medan jag kunde fixa med det jag ville. (Mitt andra hatade sjal och ville vara ifred i sängen.)

Svar på tråden 4 månaders bebis otroligt svår att somna