• Almis

    Åt blodigt kött

    Jag plussade i lördags (är i vecka 1-2 som det ser ut nu) och idag var jag ute och åt en plankstek.

    Efter ett par tuggor skar jag upp en bit till, och då bara sprutade det ut blod från den. Nu är jag orolig för att jag kommer bli smittad med toxoplasmos och att det i sin tur kommer att påverka barnet. Gråter

    Någon som är/ har varit i samma situation och kan dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Åt blodigt kött
  • Alliedella

    Du vet att vecka 1 är veckan efter mens....? Om du precis har plussat är du troligtvis i vecka 4. Nu tror jag inte att det sprutade ut blod så länge inte planksteken fortfarande levde, men det är ingen fara att äta lite blodigt nötkött.

  • Anonym (N)

    Grattis till plusset !

    Jag tror inte det är någon fara eftersom det är så pass tidigt , man läser om folk som druckit alkohol och sedan fått reda på att de är gravida och det gick bra . Jag är inte säker men ring 1177 de har säkert mycket säkrare info .

    Hoppas verkligen att allt går bra !

  • Anonym (Linda)

    Risken blir inte större att du smittas av det när du är gravid. Jag åt rött kött då och då när jag var gravid, såg bara till att det var bra kött. Ingen fara!

  • Almis
    Alliedella skrev 2017-07-24 20:07:15 följande:

    Du vet att vecka 1 är veckan efter mens....? Om du precis har plussat är du troligtvis i vecka 4. Nu tror jag inte att det sprutade ut blod så länge inte planksteken fortfarande levde, men det är ingen fara att äta lite blodigt nötkött.


    Det stod att jag var i vecka 1-2 på själva testet??
  • Jag är bara jag
    Almis skrev 2017-07-24 20:17:15 följande:
    Det stod att jag var i vecka 1-2 på själva testet??
    Nej, det visar antal veckor från befruktningen/äl- inte vilken vecka du är i för det räknas som 2 veckor längre.
  • Almis
    Anonym (N) skrev 2017-07-24 20:07:38 följande:

    Grattis till plusset !

    Jag tror inte det är någon fara eftersom det är så pass tidigt , man läser om folk som druckit alkohol och sedan fått reda på att de är gravida och det gick bra . Jag är inte säker men ring 1177 de har säkert mycket säkrare info .

    Hoppas verkligen att allt går bra !


    Tack! :) Har redan ringt och pratat med 1177, och de sa att risken var väldigt  liten, men att jag kunde ta ett test om några veckor ifall jag var orolig.. 

    Jag är en sån som vill ha klara besked (åtminstone när det handlar om allvarliga saker), och därför har jag det fortfarande i bakhuvudet..
  • Nyfikna72

    Bra kött eller inte spelar ingen roll. Risken att smittas av något finns alltid där men den är så att säga mikroskopisk. Slumpen skördar dock alltid offer för det. Men när det gäller mathanterig i sverige så äraman nog så säker man kan bli.

  • EpicNurse

    Det finns inte ens något foster så tidigt i graviditeten så nej, "barnet" påverkas inte.

    Och man kan För övrigt äta rosa/rött oxkött när man är gravid.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Malinmana
    EpicNurse skrev 2017-07-24 20:34:53 följande:

    Det finns inte ens något foster så tidigt i graviditeten så nej, "barnet" påverkas inte.

    Och man kan För övrigt äta rosa/rött oxkött när man är gravid.


    Hur är det med rosa hjortkött? Jag och min man har bröllopsdag snart och tänkte gå till en av stans restauranger, där har de så himla god hjort!
  • Frontline
    Malinmana skrev 2017-08-18 00:39:32 följande:
    Hur är det med rosa hjortkött? Jag och min man har bröllopsdag snart och tänkte gå till en av stans restauranger, där har de så himla god hjort!
    Ät bara ät..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Pentra
    Almis skrev 2017-07-24 20:01:53 följande:
    Jag plussade i lördags (är i vecka 1-2 som det ser ut nu) och idag var jag ute och åt en plankstek. Efter ett par tuggor skar jag upp en bit till, och då bara sprutade det ut blod från den. Nu är jag orolig för att jag kommer bli smittad med toxoplasmos och att det i sin tur kommer att påverka barnet.  Någon som är/ har varit i samma situation och kan dela med sig av sina erfarenheter?

    Blodigt nötkött eller inte. BSE-sjukdomsalstraren kan inte dödas genom vanlig tillagning (kokning/stekning/grillning) av köttet i vilket fall. Det krävs nämligen mellan 700-1000 grader för att ta död på BSE-alstraren. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • EpicNurse
    Malinmana skrev 2017-08-18 00:39:32 följande:

    Hur är det med rosa hjortkött? Jag och min man har bröllopsdag snart och tänkte gå till en av stans restauranger, där har de så himla god hjort!


    Nej viltkött som är annat än Well Done ska man undvika. Det står också på Livsmedelsverket :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Malinmana
    EpicNurse skrev 2017-08-18 01:53:11 följande:

    Nej viltkött som är annat än Well Done ska man undvika. Det står också på Livsmedelsverket :)


    Ok! Får bli kyckling :)
Svar på tråden Åt blodigt kött