Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Inplanterad varg?

absalon skrev 2017-07-26 11:45:06 följande:
    Min sommarstugegranne är övertygad om att vargen är inplanterad i Sverige och att "journalisterna" medvetet förtiger den detaljen. Riksdagen ska nämligen ha fattat ett hemligt inplanteringsbeslut. Eller också är det naturvårdsverket.
    Själv tycker jag att det skulle vara en förstklassig journalistisk bragd att avslöja sakernas rätta sammanhang - om det nu är, som min gode granne tvärsäkert påstår.
    Var finns bevisen?Cool

Vad är det för fel på inplantering för stärka det genetiskt?
    Det finns tyvärr för många varghatare i Sverige, som inte har en aning varför de är rädda för varg.
    Lustigt nog så finns det en död av varg nu.

Och förstår naturverket att de inte basunerar ut detta, och varför skulle dom.
    Vi har så många som inbillar sig saker om varg.
    Men du menar att de ljuger helt och hållet om detta?

hur många meter var det?
  • klyban
    Förbannad Kille skrev 2017-07-26 13:08:48 följande:
    Sveriges kanske vanligaste konspirationsteori.

Låt grannen gärna förklara varför stammen då är så inavlad. I stort är alla varjar i Sverige "kusiner" eller närmare släkt än så.

Och sen om nu naturverket planterar ut vargar, så bedriver man även jakt för skjuta av.
    Om det sker, så är ju det som du säger indirekt, och för stärka stammens rent genetiskt.

Men vi har ett galet ologiskt varghat, som jag aldrig någonsin kommer förstå mig på.
    Då det handlar om indoktrinering, och sagor som "vargen kommer och tar dig".
    Jag bara menar, vad inbillar man sig ska hända med dessa människor och förhållande till varg?

hur många meter var det?
  • klyban
    Guldrosen skrev 2017-07-26 15:41:29 följande:
    Det är nog inte så många som ser vargen som ett hot mot människan. Det är lidandet som tamdjuren utsätts för som en del inte gillar. Det är också känslo- och kostsamt och arbetskrävande att fixa efter vargens framfart bland tamdjur.

Har diskuterat en del i området, och får nog säga argumentet att vargar är livsfarliga, är nog den som används klart tydligast mest gånger.
    Sen kommer detta med fårrivningar, sen trillar dom på en efter en i mindre frekvens.

Det är rätt lustigt vi är för miljö, mångfald i naturen, skydda arter som har det jobbigt med överlevnad.

Men vargar ska man utrota utan reflektion eller vettigt argument, som de brukar säga "En bra varg, är en död varg".

hur många meter var det?
  • klyban
    Aikido skrev 2017-07-26 16:23:12 följande:
    Vargen är en modern, laboratorieframställd art som bara funnits de senaste 25 åren. Faktum är att alla moderna hundraser härstammar från urhunden:

Denna blodtörstiga best är det mytomspunna djur som beskrivs i historiska skildringar under namnet varg. De historiska bilder, fotografier, filmer, skulpturer och uppstoppade djur som liknar den moderna vargen är skickligt gjorda förfalskningar och/eller manipulerade. Detta projekt drivs och finansieras av Naturvårdsverket.

Haha Skål
    Skönt med lite humor på eftermiddagen så här.

hur många meter var det?
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-07-26 17:14:52 följande:
    Att barnen inte vågar gå ut är ju för att vuxna skrämmer upp dom. Folk bor med varg utanför knuten i stora delar av Europa och småpojkar vallar får utan att stryka med. Nej vi har inte klarat oss bra utan varg, utan bristen på varg har orsaka överskott på annat vilt, vilket visserligen kunnat lösas med jakt. Din rädsla är fullständigt irrationell. Och vi har redan vargrevir i Stockholm ska du veta.

Spanien tex har 5000 vargar har jag för mig, visserligen en mindre art, men ändå.
    Finns ingen logisk rädsla för varg.
    Och djurägare är helt plötsligt alla mån om när det kommer till varg, där de normalt inte bryr sig ett skit om djur.
    Vilket är märkligt Flört

hur många meter var det?
  • klyban
    Konservativ skrev 2017-07-26 17:39:40 följande:
    Behåll dem där då. Andra vill inte ha dem. Det är inte irrationellt att vara rädd för en reell fara. Vargar är inte nåt gulligt litet djur. Åk till Kolmården så får du se. Gå in till vargarna ensam nån mörk kväll.

Bra du tar upp en situation som aldrig händer i naturen, och sen inbillar sig man har en poäng.
    Och man hade regler om att man inte skulle arbeta ensam i buren.

hur många meter var det?
  • klyban
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:20:55 följande:
    Men varför är det ens en diskussion? De som vill ha varg (d.v.s. stockholmare) kan få ha det. De som inte vill ha det, alltså bl.a. värmlänningar, kan få slippa. Problemet är att stockholmarna vill att andra ska ha vargar. Ganska odemokratiskt och ouppfostrat.

Fånga in  vargarna och släpp ut dem i Bromma. De är ju inte farliga så varför protestera?!

Så brukar det bli på saker folk inte förstår, vi vill hjälpa invandrare, men inte här.
    Vi vill hjälpa missbrukare, men inte här.
    Vi vill ha vindkraftverk för miljöns skull, men inte här osv...osv...osv...

hur många meter var det?
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-07-27 11:39:45 följande:
    Nej inte det minsta. Men vargar behöver mer än ett grönområde. De behöver stora Vildmarksytor och god tillgång till mat. Det går inte i Bromma.

Eftersom jag bor alldeles brevid ett revir så är jag inte helt ute i det blå. När vi hade ungvargar som förvirrade sig in till byn och som inte var så skyggs som äldre vargar är, så fick mitt barn inte gå ut ensam i skogsbrynet. Även om jag inser att risken är sjukt låg att nåt ska hända inser jag också att vargar är vilda rovdjur som man inte går ut i skogen och gosar med. Men skogen är först och främst vargens och dess existensrätt är betydligt viktigare än min rätt att plocka blåbär. En sund respekt för vargen är väldigt långt från bisarra och egoistiska krav på utrotning.

Undrar om ni resonerar likadant när det gäller tigrar som faktiskt i vissa områden slukar ett antal vuxna och barn varje månad, ska vi utrota dem? Elefanter som trampar ned grödor som är hela familjers enda inkomst och som sedan får svälta, ska vi utrota elefanterna?
    Man måste ha lite större perspektiv än sin egen navelskådning. Du får hantera din rädsla för varg på andra sätt.

Vargar gillar och gå Flört
    Bromma är väl sen alldeles för litet för en varg, då den vandrar mycket.
    Men ha det som en liten del av sitt revir, det kanske är möjligt.
    Men förstår inte poängen man gör, där man tar ett djur som gillar skog, och sen vill ha en poäng med ta upp städer.

I framtiden allt eftersom städer växer, så kommer inte vargen få vara kvar tror jag(vissa områden då).

hur många meter var det?
  • klyban
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:48:45 följande:
    Nej. Skogen är inte alls först och främst vargens. Den är människornas. Men om du tycker att vargen är viktigare än människor så är det förstås rimligt att resonera som du gör. Men dra ut på ditt resonemang: varför är vargarna viktigare än älgarna? Än rådjuren?

Vargarna är långt ifrån utrotningshotade. Finns hur många som helst i Ryssland.

Hade tigrar hotat mina barn hade jag utan tvekan anmält mig till jaktlaget. Hade inte du?

Naturen upprätthåller balans om man låter den vara, varg tillhör den Svenska naturen.
    Och de åtgärder man gör, är för stärka stammen.

Och om vi ska bry oss djur överhuvudtaget, så kan man inte utesluta djur som man har en ologisk rädsla för.

hur många meter var det?
Svar på tråden Inplanterad varg?