Inlägg från: Sissely |Visa alla inlägg
  • Sissely

    Gastric bypass 2017

    Jag vet att det finns äldre trådar om Gastric bypass, men jag tänkte att det kanske finns fler som är på gång att gå igenom detta.

    Jag har precis postat en egenremiss, så bollen är i rullning. Jag är 158 cm och väger 102 kg och har ett bmi på 40,9. Jag har väldiga problem med knä och höfter och har medicinerat mot högt blodtryck i 7 år. Både min mor och min bror har haft stroke, så jag känner att jag kan vara näst i tur. Jag har försökt precis allt dom senaste 20 åren för att gå ner i vikt, men jag går alltid upp igen.

    Fler som ska, eller som varit igenom samma som mig och har lust att berätta?

  • Svar på tråden Gastric bypass 2017
  • Sissely

    Hej! Ja jag blir alltid så förundrad över hur människor som är motståndare till viktoperationer över huvud taget intresserar sig för att läsa sådana här trådar. 

    Självklart har säkert dom flesta som överväger operation, provat alla sätt att gå ner i vikt tidigare, men misslyckats. Det är en sak att gå ner i vikt, en annan att hålla vikten. Man måste nästan ha varit där själv för att förstå hur svårt det är. Det finns liksom inte en enda diet eller viktminskningsteknik som man INTE provat. 

    Det är inte heller något hastigt beslut, utan något som vuxit fram genom månader och år. Självklart är det ingen "quickfix", det är ett hårt arbete - men ett redskap som hjälper i det arbetet. 

    Följs gärna åt! Jag har flyttat min remiss till annat landsting eftersom det är lång kö till operation i mitt landsting. Väntar på att bli kallad till gruppmöte. Läser allt jag kommer över gällande viktoperationer.

  • Sissely

    Jag skrev en egenremiss till mitt eget landsting (Blekinge), fick remissbekräftelse efter en vecka och info att jag skulle bli kallad till stormöte om 3-4 månader. Jag fick ganska snabbt inside-info om att det är väldigt lång kö till operation här i Karlshamn, så även om jag får komma på stormöte i höst, så blir det inte operation förrän om ett år. Då tog jag kontakt med kirurgmottagningen och bad dom att flytta över min remiss till Kalmar (som är ett samarbetande sjukhus). Där är väntetider överlag mycket kortare. Man kan hålla koll på sidan "väntetider i vården". Landstingen rapporterar in sina köer varje månad. Blekinge har samarbete med Skåne också, men verkar ha långa köer där också.  

    Hur långt har du kommit på din resa?

  • Sissely

    Tack för tipsen förresten! Dom ska jag kolla upp! Gastricsleevedagboken följer jag redan.

  • Sissely

    Åhhh vad det ska vara motigt tydligen! Demon Skickade vidare min remiss eftersom det är så lång kö till vårt landsting. Då blir det plötsligt stopp för inkommande remisser i det landstinget som jag skickat vidare min remiss till. Remissen går tillbaka igen. Nu ska det vara infomöte på torsdag, men jag kommer inte med på det för remissen har ännu inte kommit tillbaka!! Jag vet inte hur många ggr jag har suttit i telefon och krigat angående denna remiss. Jag har möjlighet att skicka remissen vidare igen, till annat samarbetande landsting, men nu vågar jag inte flytta på den igen. Får stå kvar i kön och snällt vänta på min tur - ångrar ihjäl mig att jag flyttade remissen från första början. Skrikandes

  • Sissely

    Heja er som är nära och har fått op-tid! I mitt landsting måste  man flyta i 4 veckor och det är inte direkt något man ser fram emot. Jag har juicefastat tidigare (grönsaks- och fruktjuice) och höll ut i 12 dagar, saknade verkligen något att tugga på! 

    Jag skickade ju vidare min remiss till annat landsting pga att det tar lång tid här. Tyvärr blev det precis då stopp för remisser utifrån, så min remiss skulle skickas tillbaka. Bara det att nu är remissen "borta"? och finns ingenstans. Jag har iallafall ringt och krigat om detta. Jag visste att det skulle vara ett infomöte här idag (torsdag) så jag ringde i måndags och sa att jag ville komma med på det (trots att remissen inte kommit tillbaka). Hon sa att hon skulle försöka hålla ögonen öppna om det blev något återbud och isåfall ringa mig. Jag har jobbat natt hela veckan och har inte hört något, förrän idag när jag vaknat upp från nattjobbet. Såg då att det någon lämnat meddelande på voicemail. Vaknade vid 14-tiden och lyssnade på meddelandet som talats in vid 11-tiden. Då var det naturligtvis kirurgmottagningen som hade en återbudstid till infomötet kl 14.00. Men eftersom jag inte svarade så gick tiden till någon annan. SkrikandesSkrikandes Men jag fick iallafall besked om att jag får komma på nästa infomöte i början av november.

    Det här har strulat så mycket att jag tänker att det kanske inte är meningen att jag ska göra den här operationen! Men - jag ger mig inte!!

  • Sissely

    Heja dig Jinxi! Jag tycker det är lite olika info om vad för slags flytande man får använda, beroende på vilket landsting man tillhör. En del får inte äta gröt el soppor. En del får äta lågkalorikost. Jag har tur som tycker Naturdiet's shaker är riktigt goda (fast kanske inte 4 veckor i sträck). Men man får tänka att man ALDRIG behöver göra det igen. 

    Jag går alltid in på "Mina vårdkontakter" på nätet och kollar anteckningar dom skriver i min journal, man får reda på en del nytt ibland. Enligt en anteckning gjord idag så står det att "man aldrig skickar tillbaka egenremisser, utan bara digitala remisser". Alltså hade min remiss aldrig skickats tillbaka om jag inte hade ringt och jagat dom. Man får vara lite nyfiken och påstridig verkar det som.

  • Sissely
    diasdias skrev 2017-09-15 00:17:57 följande:

    Jag krigar också på med min remiss. Har skickat in en ny egenremiss som jag väntar svar på, några dagar efter det ringde min VC upp mig och de har varit guld värda. Har en tid hos dem för provtagning nästa vecka så om den nya egenremissen inte heller går igenom så hjälper de mig att fixa det på snabbast möjliga sätt. Så glad att de varit så hjälpsamma! Jag hade inte räknat med att det skulle behöva bli så kämpigt att ens få påbörja processen...

    Usch, pulverdiet suger verkligen. Jag har tidigare gått på pulverdiet under 2-3 månader (det funkade uppenbarligen inte på sikt, hehe, men det är åtminstone provat och lagt till handlingarna!). Räddningen för mig är dock gröt och soppor osv så jag hoppas att jag tillhör ett landsting som går med på det, jag hade blivit fullständigt galen av att bara dricka choklad- och fruktshakes i flera veckor. Känns som att jag har pulverbantat nog i mitt liv... men visst hade det känts lättare om man visste att det var sista gången


    Vad skönt att VC bryr sig! Annars drar sig många för att vända sig till just VC för att det blir ett sånt opersonligt bemötande. Jag kände instinktivt att jag inte ville blanda in VC för dom har alltid påpekat just att de flesta av mina krämpor (ont i höfter, knä, högt blodtryck) beror på att jag är överviktig och att "det är bra om du tänker på kost och motion". Fuck you! känner jag bara då, tror ni inte jag har gjort det?? 
    Men guld värt om man kan ha bra stöd därifrån!

    Vad tänker ni andra att ni vill göra för operation - Gbp eller sleeve?
  • Sissely
    diasdias skrev 2017-09-15 17:36:11 följande:
    Verkligen, de har varit guld värda (och det var så skönt att de också blev upprörda över hur den opererande kliniken hade hanterat remissen!). Tur det för jag fick precis tillbaka min andra remiss och den blev också nekad, fast jag i samråd med VC verkligen hade garderat mig för att se till att de skulle få exakt samma information som om jag gått via dem. Är så fruktansvärt jäkla ledsen och besviken just nu så det finns verkligen inte ord för det.

    Ringde den opererande kliniken IGEN för att höra om läkaren lämnat någon motivering till varför de nekat den. De skickar bara ut ett standardsvar typ "vi behöver mer information, t.ex. vikt, längd, tidigare erfarenhet av viktminskning" osv - allt framgår av remissen så jag fattar inte vad problemet är, de är som att de nekar den av ren princip bara för att de "gärna vill" att den kommer direkt från VC. Jag skickade till och med ett kompletterande brev där jag förklarade situationen med VCs långa väntetider till remitterande läkare och att det var efter kontakt med dem som de hade hänvisat mig tillbaka och bett mig skicka ytterligare en egenremiss.

    Hela grejen tar verkligen knäcken på mig. Känns för jävligt att ha väntat i så många år med att be om hjälp för att man ändå räknat med att vården finns där när man behöver den. Svårt att behålla motivationen när de avslår remiss på remiss... och frustrerande när det är helt jäkla uppenbart att jag behöver hjälpen. Är så arg och ledsen att jag nästan bara vill ge upp och skita i allt. Gråter
    Åh fy fasen vad trist! Förstår att du är knäckt! Men tappa inte modet, utan försök igen med VC i ryggen. Annars skulle jag nog överväga att betala själv - du får se det som en investering i din hälsa och välbefinnande! Jag vet att Aleris kan fixa med lån och avbetalning, alt ett avtal om löneavdrag om din arbetsgivare går med på det. Får jag ett nej så ska jag definitivt göra det. Jag kan stå ut med lite lägre lön tills allt är avbetalt och jag mår BRA. Jag brukar få lite extra bränsle när allt går motigt, hoppas det är så för dig också! 
  • Sissely

    Jag håller med dig, du borde verkligen vara en lämplig kandidat! Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av det fria vårdvalet - välja att operera dig i ett annat landsting? Vet inte riktigt hur det fungerar - men vet att man har möjlighet till det, fast då gäller ju att hemlandstinget betalar (men då är iallafall inte sur-fisarna på kirurgmottagningen med och bestämmer). Kolla väntetider i vården på nätet och kolla vilka landsting som ditt landsting har samarbetsavtal med.

  • Sissely

    Hahaha! Ja varför inte? Uttröttningsmetoden {#emotions_dlg.djavulsk}  men risken är väl att det blir sura miner. 

  • Sissely
    diasdias skrev 2017-10-03 16:03:56 följande:

    ÄNTLIGEN gick min remiss igenom! Nu är jag inbokad på gruppinformation Solig


    Jippie! Grattis!! Jag väntar också på att få komma på infomöte i november. Hoppas på op innan sommaren.
  • Sissely

    Så kul att det har tillkommit några i tråden! Solig Ovärderligt med erfarenheter från er som redan gjort operationen! 

    Jag har nu fått kallelse till infomöte den 13/11. Tydligen ska mötet hålla på i 4 timmar!! Känns som jag har läst om allt senaste månaderna, men kanske tillkommer det något nytt. Enligt samordnaren på kirurgkliniken så tar det sen lång tid att få läkarbedömning eftersom det är kris med läkare här i Blekinge. Så jag kan nog inte räkna med operation förrän kanske tidig sommar eller höst nästa år.

    Apropå att läsa inlägg på fb-grupper, så känns det som att det är ganska svart och vitt. Antingen skriver man om alla komplikationer man fått efter op - eller så skriver man att man mår så himla mycket bättre och ångrar att man inte gjorde op flera år tidigare. Vad ska man tro? Jag vet iallafall att jag inte vill ha det såhär längre. Ont i kroppen, otymplig när jag ska röra mig, böja mig. Svettig, andfådd, väldigt få kläder som passar, gråtfärdig när jag ser foton på mig själv. Jag vill kunna röra mig utan att det gör ont. Köra ett gympapass och njuta av det utan att känna mig halvdöd. Passa i kläder i normalstorlek och känna mig LÄTT och rörlig och inte som en svettig elefant!

    Jag har funderat på det här med flyt också. Här i Blekinge ska vi flyta i 4 veckor innan. Jag har smakat på alla dessa Modifast, Nutrilett mm, och det känns som tortyr att bara "äta" dessa sötsliskiga drycker i 4 veckor! Jag ska nog (på eget bevåg) köra lågkalorimat första veckan (typ lite kycklig, kokt fisk, grönsaker). Om det går bra och jag går ner så fortsätter jag så vecka 2. Sen kör jag flytkost de sista 2 veckorna. Märker jag att jag inte går ner efter första veckan så får jag väl flyta även vecka 2. Många säger i efterhand att flytet var värre än ALLT annat runt operationen. 

    Kände att jag fick en KICK när jag fick kallelsen till infomötet - för detta är en LÅNG väntan. Heja oss som kämpar! 

Svar på tråden Gastric bypass 2017